IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобилите лъжат за разхода много повече от бензиновите модели

Големите разминавания между обещаван и реален пробег се дължат на недостатъци в тестовете, твърдят експерти

Електромобилите заблуждават за разхода си в много по-голяма степен от бензиновите и дизеловите автомобили, твърди нов доклад на Дружеството на автомобилните инженери (SAE) в САЩ. Основната причина за това са недостатъците в тестовия цикъл на американската Агенция за опазване на околната среда (ЕРА), с който се установява средният разход и пробегът с едно зареждане. Впрочем въпросните недостатъци са напълно валидни и за тестовете в Европа.
  
    
Tesla Model S, Porsche Taycan
Официалните показатели за пробег с едно зареждане се дават най-вече на база каране в градски условия. На магистрала разминаванията при някои модели са драстични
    
       
Изследването, направено в партньорство с Car & Driver, работи с данни от пътните тестове на уважаваното издание, и най-вече на техния тест за постоянна магистрална скорост. При него моделите се тестват при постоянна скорост от 75 мили в час, или 120 км/ч. Изпитваните бензинови модели са се оказали средно с 4% по-икономични от посоченото в официалните им брошури. Но тестваните електромобили са средно с 12.5% по-зле от обещавания официален разход на енергия.

Едната причина за разминаването е начинът, по който се изчислява средният разход в официалните тестове. Те се състоят от два различни компонента - магистрален и в градска среда. Но на финала не се посочват отделните стойности за всеки от тях, а се изчислява среден показател, в който градската употреба има по-голяма тежест - 55%. Това е логично, защото съответства на стандартния модел на ползване на един автомобил в наши дни. Но в същото време то подвежда клиентите, посочвайки максимален пробег, който не е изпълним в реални условия. В града, където възможностите за зареждане са много и където дневният пробег е относително малък, никой не се интересува чак толкова колко може да измине електромобилът му с едно зареждане. Хората гледат официалния показател, за да си направят сметка именно за дълъг път. Ако трябва да изминете 380 км от София до Бургас например, ще се поинтересувате от електромобил с максимален пробег над 400 км. Само че по магистралата този максимален пробег е всъщност по-скоро 320-340 км. Затова докладът на SAE предлага да се оповестява не едно число, а две отделни - за градски условия и за дълъг път.
  
    
BMW iX пробег
Германските производители на електромобили като цяло предпочитат да посочват по-предпазливи стойности за пробега - и съответно по-лесно ги покриват в реалния живот
   
    
Има и друг проблем с тестовете. Докато реалните изпитания на Car&Driver се провеждат при постоянна скорост от 120 км/ч, тези на ЕРА (и на WLTP) се провеждат при променливи скорости, с често намаляване и ускоряване. Това повишава разхода на бензиновите коли, които са най-ефективни при постоянни скорости, но в същото време дава предимство на електромобилите заради системите за рекуперация на енергия. Освен това тестът на ЕРА се провежда при доста по-ниски скорости от 120 км/ч, и резултатите след това се умножават по определен коефициент, за да се види ефектът от по-високата скорост. Но дори и тази процедура не е еднаква за всички производители. Някои от тях могат да изберат тест от два цикъла, и тогава ЕРА им прилага коефициент от 0.7 за изчисляване на разхода при високи скорости. Други обаче могат да изберат по-дълъг тест с пет различни цикъла, което може да им даде по-нисък коефициент на редукция. Така на практика електромобилите на пазара не са тествани при равни условия.

Според Дейв Вандъруърп, директор по тестовете в C&D и съавтор на доклада, различните производители избират и различен подход при определяне на максималния пробег. "Маркетинговият отдел иска да посочи голямо число, но пред клиентите по-скоро бихте искали да сте консервативни в оценката си, за да не ги разочаровате", обяснява Вандъруърп. Според него германските производители като BMW, Audi и Porsche обикновено представят по-консервативни показатели и в резултат успяват да ги покрият в реалните тестове. В същото време Tesla гони максимално впечатляващ показател, и след това рязко се разминава с него в истинския живот. "400 мили обещан пробег с едно зареждане при Tesla и 300 мили при Porsche всъщност дават един и същи реален пробег при магистрална скорост", обяснява Вандъруърп.
  
    

 

0 от 500
  • #55
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Да 53 ( преди 1 година )
    С най-голямо удоволствие. Къде продават чисто нови по 10 хил?
  • #54
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До 52 ( преди 1 година )
    Всъщност всички, които искаме нещо различно от Дачия гледаме автомобили за 80хил. Ако искаш да си със СУВ като всички, вече отиваш именно на 100. И да, прав си, няма да дам 100 за какъвто и да е автомобил, освен ако за тези пари не дават подарък апартамент я Банско.
  • #53
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До 51 ( преди 1 година )
    А защо за по-сигурно не си купиш 10 автомобила по 10 000 лв, за да можеш да си сигурен, че дори 9 от тях да са в сервиза все ще имаш един да караш. Колкото и да си голям карък най-много два от десетте ще са счупени по едно и също време и ще можеш да си караш по един автомобил за всеки ден от седмицата, за да си баровец. Пък и на старите автомобили по-бавно им пада цената от новите и като решиш да ги сменяш остатъчната стойност ще е паднала по-малко отколкото на два нови китаеца
  • #52
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 49 ( преди 1 година )
    Тоест не си тръгнал със 100 000 лв за автомобил, а с 50 000 лв. Попитах те какъв добър автомобил можеш да си купиш за 100 000 лв? Правиш ли разликата? Дали да си купят тесла мислят единствено тези които са тръгнали със 100 000 лв за автомобил. Тези с 50 000 лв мислят само оправдания защо няма да си купят тесла, дори да им струва 50 стотинки на 100 км, да изминава 1000 км с едно зареждане за 5 мин., а зарядните станции да са през 10 км, пак няма да я купят и ще намерят оправдание.
  • #51
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 45 ( преди 1 година )
    И колкото и да са здрави Тесла или някой от любимите ви "100 годишни", и чупливи китайците, от 2 китаеца все единият ще върви докато другия е "в сервиза". Откъм интериор китайците са на същото ниво, ако не и по-високо (нали зорът е да има голям таблет по средата), а като се има предвид, че ще го износвам 2 пъти по-бавно, все ще изкара 10-15 години. А като решим да си сменяме колите след някакви години, най-вероятно двата китаеца ще струват колкото е остатъчната стойност на въпросната електричка.
  • #50
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 46 ( преди 1 година )
    Всъщност си прав, че обикновено не си чета мненията и даже не ги пиша, а в движение поглеждам клавиатурата само да сложа някой препинателен знак, докато диктувам в движение докато върша нещо друго. Понякога наистина излизат бисери, за което се извинявам! А лошото е, че дори да гледам какво пише, редакторът на google решава след секунда да смени написаното, а аз вече съм го прочел в първоначалния му вид и повече не го чета. Втори път се извинявам, но нека говорим по същество, не за запетайките.
  • #49
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До 45 ( преди 1 година )
    Еми, щом имам благословията на ел. евангелист да поплюя малко. За 80-100 хил. лв. ще си купя точно 2 китайски или румънски "джипа" с фабрична газова (или поне слагана кадърно от вносителя в БГ). Да, няма да правят 0-100 за 4 секунди, нито ще имат ОТА ъпдейти и прочее флинтифлюшки, но това дори са предимства за мен. Важното ми е, че ще ме возят за 8-9, най-много 10, ЛЕВА на 100км и изобщо няма да го мисля дали ще ми е проблем прибирането, щото Тракия е задръстена и трябва да заобиколя през Лозен.
  • #48
    2 rate up comment 2 rate down comment
    До 46 ( преди 1 година )
    Ти сериозно ли казваш, че нито един от изброените автомобили не може да достигне възраст 15 години ги изхвърлят преди това? А как ще обясниш тогава че средната възраст на автопарка в българия е 22 години? Българите не харесват тесла именно защото няма 15-годишни тесли на цена под 10 000 лв, а не за друго. Ако имаше такива, тесла щеше да е най-хубавия автомобил на света, защото ще си го зареждат в контакта и повярвай, щяха да намерят начин как, а не да мрънкат като сега.
  • #47
    4 rate up comment 2 rate down comment
    До 38 ( преди 1 година )
    Мда и при -10 градуса, при 120 км/ч пробега пада с още 30% ... Нещо неясно?!?
  • #46
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До 45 ( преди 1 година )
    volkswagen или toyota или някоя италианска или френска марка не продават 15 годишни коли! Четеш ли си глупостите които пишеш преди да натиснеш "ДОБАВИ"