fallback

Електромобилите лъжат за разхода много повече от бензиновите модели

Големите разминавания между обещаван и реален пробег се дължат на недостатъци в тестовете, твърдят експерти

Електромобилите заблуждават за разхода си в много по-голяма степен от бензиновите и дизеловите автомобили, твърди нов доклад на Дружеството на автомобилните инженери (SAE) в САЩ. Основната причина за това са недостатъците в тестовия цикъл на американската Агенция за опазване на околната среда (ЕРА), с който се установява средният разход и пробегът с едно зареждане. Впрочем въпросните недостатъци са напълно валидни и за тестовете в Европа.         Официалните показатели за пробег с едно зареждане се дават най-вече на база каране в градски условия. На магистрала разминаванията при някои модели са драстични              Изследването, направено в партньорство с Car & Driver, работи с данни от пътните тестове на уважаваното издание, и най-вече на техния тест за постоянна магистрална скорост. При него моделите се тестват при постоянна скорост от 75 мили в час, или 120 км/ч. Изпитваните бензинови модели са се оказали средно с 4% по-икономични от посоченото в официалните им брошури. Но тестваните електромобили са средно с 12.5% по-зле от обещавания официален разход на енергия.

Едната причина за разминаването е начинът, по който се изчислява средният разход в официалните тестове. Те се състоят от два различни компонента - магистрален и в градска среда. Но на финала не се посочват отделните стойности за всеки от тях, а се изчислява среден показател, в който градската употреба има по-голяма тежест - 55%. Това е логично, защото съответства на стандартния модел на ползване на един автомобил в наши дни. Но в същото време то подвежда клиентите, посочвайки максимален пробег, който не е изпълним в реални условия. В града, където възможностите за зареждане са много и където дневният пробег е относително малък, никой не се интересува чак толкова колко може да измине електромобилът му с едно зареждане. Хората гледат официалния показател, за да си направят сметка именно за дълъг път. Ако трябва да изминете 380 км от София до Бургас например, ще се поинтересувате от електромобил с максимален пробег над 400 км. Само че по магистралата този максимален пробег е всъщност по-скоро 320-340 км. Затова докладът на SAE предлага да се оповестява не едно число, а две отделни - за градски условия и за дълъг път.         Германските производители на електромобили като цяло предпочитат да посочват по-предпазливи стойности за пробега - и съответно по-лесно ги покриват в реалния живот          Има и друг проблем с тестовете. Докато реалните изпитания на Car&Driver се провеждат при постоянна скорост от 120 км/ч, тези на ЕРА (и на WLTP) се провеждат при променливи скорости, с често намаляване и ускоряване. Това повишава разхода на бензиновите коли, които са най-ефективни при постоянни скорости, но в същото време дава предимство на електромобилите заради системите за рекуперация на енергия. Освен това тестът на ЕРА се провежда при доста по-ниски скорости от 120 км/ч, и резултатите след това се умножават по определен коефициент, за да се види ефектът от по-високата скорост. Но дори и тази процедура не е еднаква за всички производители. Някои от тях могат да изберат тест от два цикъла, и тогава ЕРА им прилага коефициент от 0.7 за изчисляване на разхода при високи скорости. Други обаче могат да изберат по-дълъг тест с пет различни цикъла, което може да им даде по-нисък коефициент на редукция. Така на практика електромобилите на пазара не са тествани при равни условия.

Според Дейв Вандъруърп, директор по тестовете в C&D и съавтор на доклада, различните производители избират и различен подход при определяне на максималния пробег. "Маркетинговият отдел иска да посочи голямо число, но пред клиентите по-скоро бихте искали да сте консервативни в оценката си, за да не ги разочаровате", обяснява Вандъруърп. Според него германските производители като BMW, Audi и Porsche обикновено представят по-консервативни показатели и в резултат успяват да ги покрият в реалните тестове. В същото време Tesla гони максимално впечатляващ показател, и след това рязко се разминава с него в истинския живот. "400 мили обещан пробег с едно зареждане при Tesla и 300 мили при Porsche всъщност дават един и същи реален пробег при магистрална скорост", обяснява Вандъруърп.        

 

fallback
  • #45
    До 44 ( преди 1 година )
    Ако тръгнеш със 100 000 лв да купуваш автомобил можеш да плюеш колкото си искаш. Ако си тръгнал с 10 000 лв да си купуваш автомобил, можеш да плюеш когато и електромобилите станат по 10 000 лв. Дотогава плюй по volkswagen или toyota или по някоя италианска или френска марка която продава 15-годишни автомобили до тази цена. Иначе със същият успех можеш да плюеш по бензиновите mercedes и bmw-та за по 100 000 лв и разлика няма да има дали е ток дизел или бензин
  • #44
    До 42 ( преди 1 година )
    А ако въртим по 80-100км на ден, живеем в къща на 25км от Околовъстното на София (с гараж!), но некакси ни нагарча да дадем 80-100 бона за "градска" кола, може ли да четем статиите за електрички и да ги плюем, или ни трябва бележка от някой ел. сектант преди това?
  • #43
    Електрифициран бензи ( преди 1 година )
    Лъжат със 100%. При реален пробег 300-350 км. се декларира пробег 600-700 км...
  • #42
    анонимен ( преди 1 година )
    Но за да не бъда толкова многословен посланието е само от едно изречение. АКО ЖИВЕЕШ НА ОСМИЯ ЕТАЖ В ПАНЕЛКАТА, ПРЕЗ СЛЕДВАЩИТЕ 15 ГОДИНИ ВЪОБЩЕ НЯМА НУЖДА ДА ЧЕТЕШ СТАТИИ ЗА ЕЛЕКТРОМОБИЛИ, КАМО ЛИ ДА ГИ КОМЕНТИРАШ И ДА СЕ ЧУДИШ КЪДЕ ЩЕ ГИ ЗАРЕЖДАШ, ПРИ ПОЛОЖЕНИЕ, ЧЕ СТРУВАТ ПОВЕЧЕ ОТ ПАНЕЛКАТА В КОЯТО ЖИВЕЕШ ПОД НАЕМ.
  • #41
    анонимен ( преди 1 година )
    А колкото повече стават електромобилите, толкова повече ще има смисъл и от зарядни станции. Първоначално бързи, защото ако е за бавно зареждане, собствениците ще си ги зареждат в гаража. А когато има каквито и да е зарядни станции и други хора ще си купят електромобили, а по нататък ще има смисъл и от бавни зарядни станции почти навсякъде, които да предлагат по-евтин ток с по-малка печалба, които ще спечелят от оборот, а не от надценка като сегашните, които продават на левче за киловатчас.
  • #40
    До 32 и 33 ( преди 1 година )
    Удобно пропускаш, че тези на които им се налага да търсят тепърва зарядни станции да зареждат дори в града, по подразбиране няма да си купят електромобил. Към момента такъв си купуват само тези които вече имат къде да го зареждат. И ще е така с всеки следващ собственик. То е като кокошката и яйцето. Докато няма електромобили няма нужда и от зарядни станции, но пък е добре че в града не ти и трябват, ако имаш гараж или поне двор или можеш да си изкараш ток на улицата.
  • #39
    До 38 ( преди 1 година )
    Това е при американския тест а при европейския трябва да е повече от 12.5% тоест по-скоро 20-25 % средно. Прави впечатление, че в това отношение немците са най-коректни поне според статията
  • #38
    анонимен ( преди 1 година )
    Някои докато прочетат статията и започнат да пишат удобно са "забравили" какво са прочели. А то е, че със скорост 120 км/ч пробегът е средно с 12,5% по-малък. Какви 100 км, какви 200 км, какви два пъти?! Пробег 500 км става 437,5. От 400 става 350, а от 300 на 262,5. Нещо неясно?
  • #37
    анонимен ( преди 1 година )
    Лекарите нали точно така преглеждат - поглеждат те и обявяват, че имаш грип. Просто защото в момента имало грип. Може да е настинка, може да е Ковид, може да е някаква много по-тежка болест. Няма значение - грип. Ето ти една рецепта. Няма изследвания, дори не предлагат да се направят. Тук има няклко такива коментиращи, четящи рускоезични сайтове, в които електромобилите постоянно се плюят, защото Русия няма полза от тях. И вярват. И предават пропагандата насам. А там всичко е от лъжа нагоре.
  • #36
    анонимен ( преди 1 година )
    Много ме радва как хора, които никога га не са карали електрически автомобил смело боравят с цифри. Шапка ви свалям на самочувствието. Дано не сте лекари...
fallback
Последни