fallback

Toyota се готви да промени света на автомобилите

Японците се фокусират върху електрически коли, plug-in хибриди с 200 км пробег на ток и e-fuels

Най-големият автомобилен производител на планетата – Toyota, се готви за драстична промяна. Тя започна с предаването на властта от Акио Тойода на Коджи Сато и има за цел да превърне японския гигант в компания, предлагаща решения за мобилност. При тях автомобилите отново ще играят основна роля, но вече те няма да бъдат цел, а средство за постигане на въглеродна неутралност до 2050 г.

Новият главен изпълнителен директор обяви още, че Toyota започва усилена работа и върху модернизиране на фабриките си по света, както и по разработката на различни решения за електрификация на моделната си гама. Ще има много електрически модели, както и хибриди стандартни и plug-in.

Електрификация, интелигентност, диверсификация - това са трите стълба, върху които ще лежи трансформацията на Toyota, която работи не само върху нови задвижващи системи, но и по-все по-напред софтуер.

Електрификация

На първо място, това ще бъде излизането на 10 нови електрически модела (BEV) на Toyota до 2026 г. Те са от различни пазарни сегменти – от компактни коли и седани до класически SUV и пикапи. Смяната на Тойода със Сато обаче съвсем не означава, че компанията е променила мнението си за електричеството. Напротив – новият главен изпълнителен директор потвърди, че вярва в мултиенергийния подход, на който залагаше и предшественикът му.

Това означава, че хибридът няма да изчезне – както стандартният, така и plug-in (PHEV). Целта е постигането на 200 км пробег само на електричество. „Така PHEV действително ще стане по-практичен от BEV”, коментира Хироки Накаджима, изпълнителен вицепрезидент на Toyota.

Компанията продължава и изследванията на водорода, като се фокусира най-вече върху камиони и търговски превозни средства. Най-вероятно обаче единственият засега модел на марката с такова задвижване – Mirai, ще бъде пратен в историята и няма да получи наследник.

И накрая идват алтернативни горива, а именно синтетични (e-Fuel) и биогорива. От юли 2022 г. Toyota е съосновател на „Изследователската асоциация за иновации в биомасата за следващо поколение автомобилни горива“, чиято цел е да създава по-малко замърсяващи и по-ефективни горива. За японския гигант това е жизнеспособен път, развивайки го особено благодарение на моторните спортове.

„Изборът на Европа за подкрепа на тези горива показва един реалистичен подход, но трябва да се има предвид, че производственият процес все още е изправен пред много предизвикателства. Следователно е необходимо да се разработят нови технологии, които да превърнат синтетичните горива в реалистична опция“, коментира Сато (на снимката).

Интелигентност

Бъдещето на автомобилите не е само в декарбонизацията. Софтуерът, разработен от компанията и наречен Arene OS, също ще играе основна роля в света на мобилността, за да свързва превозните средства едно с друго и с инфраструктурата, която ги заобикаля. Но това не е всичко – той ще осигурява актуализации по въздуха за информационно-развлекателни системи, управление на батерията, автономно шофиране, технология Vehicle-2-Grid и много други.

Всички тези технологии се разработват във Woven City - градът на бъдещето на Toyota, разположен на склоновете на планината Фуджи.

Диверсификация

В основата на трансформацията на Toyota от производител на автомобили в компания за мобилност е диверсификация на задвижването, услугите и моделите. Последните ще бъдат проектирани според съответните пазари, като компанията ще се фокусира както върху различните сегменти, така и върху различни видове двигатели.

Сред новите решения, върху които японският производител работи попада VTOL (машина с вертикално излитане и кацане), което ще предложи решение за градска мобилност по въздух. Самата мобилност ще бъде базирана на рециклиране – пълен кръг, който трябва да осигури постигане на целта за нулеви емисии до 2050 г.

fallback
  • #47
    До пръцльо ( преди 1 година )
    Пропускаш само един важен момент. Цената. Батериите (клетките) на тесла се произвеждат от достъпни материали, производственият им процес е много по-ефективен и евтин, а освен това не загряват толкова и се охлаждат по-лесно, като изградената от тях батерия в крайна сметка тежи пак толкова, въпреки по-ниската енергийна плътност на клетките 4680. Точно както желязофосфатните, те са проектирани за цена, а за високо ефективните модели се ползва друга химия.
  • #46
    Хвалипръц ( преди 1 година )
    Колкото до Тойота - правят произвеждат точно толкова електрокари, колкото им трябват. Ето, решили са до 2026 да ги правят по 1.5 милиона. На великите иновативни дрислюфци от тресличка колко години им трябваха да стигнат тая бройка?
  • #45
    Хвалипръц ( преди 1 година )
    .. 230 Втч/кг, Панасоник са с 260 Втч/кг, NCA катод още от 2009 и силиций в анода от 2019. И да, Панасоник ще спасяват Тресличките и ще им правят 4680, разбира се по собствени технологии, явно треслювцие са им се примолили след като са осъзнали че са се осpали. А файненшъл таймс да ходят да се гръмнат.
  • #44
    Хвалипръц ( преди 1 година )
    Ха-ха, трагикомичната 4680 клетка на Тресла е с NMC катод, без силиций в анода и смехотворна енергийна плътност от
  • #43
    До 43 ( преди 1 година )
    И понеже статията е за toyota, ще му обясниш ли защо великата най-голяма автомобилна компания в света не успя да произведе огромното количество от 10 000 броя електромобили миналата година само от един доставчик на батерии а се наложи да произвежда един модел с батерии от два доставчика? И то вероятно каквото им е останало и на двамата излишно, защото се оказа, че електромобила на toyota отказва да зарежда при отрицателни температури, че клетките нещо не били доволни.
  • #42
    анонимен ( преди 1 година )
    Дали нямат желание, като няколко пъти вече увеличаваха линиите, смръдлив лъжецо? А знаеш ли, че Тесла неколкократно изисква от Панасоник по-висока енергийна плътност, която великият технологичен гений на японеца не можа да осигури, след което Тесла реши, че ще гони собствена разработка? В момента Тесла може да оползотвори всяка една клетка, която се произвежда, иначе отдавна да е духнала под опашката на Панасоник.
  • #41
    Хвалипръц ( преди 1 година )
    До 40: Няма джойнт венчър между Панасоник и Тесла. Фабриката и технолигиите са на Панасоник, сградата и суровините ги предоставя Тесла. Явно сделката не е изгодна за Панасоник, защото не горят от желание да инвестират в нови линии за производство, въпреки желанието на Тесла. Затова и Тесла тръгнаха да разработват своите 4680, но засега резултатите са трагикомични.
  • #40
    До 38 ( преди 1 година )
    Тесла винаги си е произвеждала съм а батериите за превозните средства. Първоначално не произвеждаше клетки от които да сглобява батериите. По-късно заедно с panasonic построиха във фабриката в Невада joint venture в който заедно произвеждаха и клетките от които да сглобяват батериите. В тази фабрика се произвеждат 80% от всички клетки, които произвежда panasonic. В момента тесла произвежда собствени клетки 4680, които не продава на никого, а точно обратното, продължава да купува 90% от клетките.
  • #39
    анонимен ( преди 1 година )
    Тойота ли псувате сега? ХЕХЕ
  • #38
    анонимен ( преди 1 година )
    До 35.Тресла не произвежда батерии.Ползва китайски,корейски и японски.Как ще доставя батерии,като не произвежда.
fallback
Последни