fallback

Tesla Mafia – как хората на Мъск превзеха индустрията

Инженери и техници, работили по-рано за Tesla, сега променят света на мобилността

Американската компания Tesla промени света на автомобилите - това е неоспоримо, но го направи по толкова много начини. Не само с електрически автомобили, но и чрез създаване на поколение от техници и инженери, които започнаха да работят върху устойчивата мобилност, благодарение на Tesla и след това, подплатени от придобитите умения при Илон Мъск, дадоха живот на свои проекти, които променят света на мобилността, пише Insideevs.

 

 

Фондация Volta - асоциация с нестопанска цел, която посвещава дейността си на цялостния свят на батериите, определи тази армия от бивши служители на Tesla като „Tesla Mafia“. Терминът е силен и не е напълно подходящ, но черпи пример от термина през 2018 г. „PayPal Mafia“, който се отнася до група мъже, напуснали PayPal, за да създадат свои собствени компании. Илон Мъск е един от тях. Определението, също и в този случай, се отнася до цяло семейство предприемачи, които, ако не бяха наети от Tesla, днес вероятно нямаше да имат собствена компания.

Кои са тези Tesla „мафиоти“? Те допринасят за прехода във всички негови аспекти и варират от такива, които се занимават със системи за управление и съхранение на енергия, които работят в областта на мобилността в най-строгия смисъл на думата и до такива, които са посветени на рециклирането на батерии.

 

 

Сред имената, които са имали минало в Tesla и бъдеще извън компанията, е бившият ръководител на технологиите в американския производител на електрически автомобили Джефри Браян Строубел. Той реализира новата си визия, като създава кръгова икономика в производството на батерии в САЩ. JB Straubel несъмнено се откроява - бивш основател на Tesla, той напусна през 2019 г., за да основе Redwood Materials, която се занимава с рециклиране на батерии и която, според CrunchBase и Bloomberg, струва около 2,8 милиарда долара.

Следва Питър Карлсон, който води Northvolt, която струва дори повече от Redwood Materials - 7,1 милиарда долара. Northvolt е швeдcĸa ĸoмпaния за батерии, ocнoвaнa пpeз 2016 г. oт Πитъp Kapлcoн и итaлиaнeцa Πaoлo Чepyти, също бивш cлyжитeл нa Теѕlа. Aĸциoнepи ca Vоlkѕwаgеn, Gоldmаn Ѕасhѕ, ВМW, cĸaндинaвcĸи фoндoвe и ocнoвaтeлят нa Ѕроtіfу - швeдcĸия милиapдep Дaниeл Eĸ. Батериите на Northvolt се използват предимно в електрически автомобили, като някои от най-важните клиенти са Volksvagen, BMW и Scania.

 

 

Селина Миколайчак работи върху батериите на Tesla от 2012 до 2018 г., след това пое по други пътища и сега е технически директор на една от най-интересните компании в областта на батериите - базираната в Калифорния Lyten (на стойност 980 милиона долара), която е специализирана в литиеви батерии.

Поглеждайки към други области се откриват и други водещи фигури в мобилността на бъдещето. Британецът Питър Роулинсън, например, беше главен инженер на Tesla Model S и сега ръководи Lucid Motors, стартираща компания, която иска да води война с Model S с модела Lucid Air.

 

 

В допълнение към Роулинсън трябва да се спомене и Енрик Асунсион, който е работил при Илон Мъск със задължения по инфраструктурата за зареждане и сега заема ролята на главен изпълнителен директор в Wallbox - компания, която се занимава с устройства за зареждане.

Райън Попъл (починал през 2019 г.) - възпитаник на Харвардския университет, както и офицер в американската армия, се присъединява към финансовия отдел на Tesla Motors през 2007 г. и се издига до старши финансов директор. Той работи с инженерни екипи, за да повиши производителността на Tesla Roadster и разработи програмите за потребителско финансиране и лизинг на Tesla.

 

 

Попъл беше обявен за партньор в Kleiner Perkins Caufield & Byers през 2010 г. - фирма, фокусирана върху инвестиции в чисти технологии в мобилността и обществения транспорт. Попъл беше назначен за главен изпълнителен директор на Proterra през 2014 г. и през първата година от неговия мандат компанията удвои производствения си капацитет.

Невъзможно е да се споменат всички бивши служители на Tesla, които продължиха сами, оставайки в областта на електрическата мобилност. Както защото самата фондация Volta, която освен дефиницията „Tesla-Mafia“ създаде и красива инфографика, твърдеше, че е публикувала непълен списък, така и защото има много други, които вместо да създадат собствен проект, преминаха на работа в други компании в области, свързани с електрическите автомобили. Например Дъг Фийлд, който премина от Tesla към Ford, или Крис Порит, който смени Tesla с Rimac. Но тези трансфери на хора са част от играта, като така също се извършват и в обратна посока - от големи технологични компании или други производители на автомобили към Tesla на Илон Мъск.

 

 

fallback
  • #38
    анонимен ( преди 1 година )
    Толкова бяха скапани тези батерии, че при движение с магистрална скорост от време на време се ограничаваше мощността на двигателите и съответно скоростта на движение, за да могат да се охладят. По тази причина въпреки голямото ускорение можеха да минат Нюрбургринг за около 10 мин. Оттогава насам Тесла смени 6 поколения батерии. След като първото поколение изкарва от 2000 на 3000 цикъла в най-лоши условия само с подобряване на софтуера, смятай колко изкарват ново поколения с бавно зареждане?
  • #37
    До 33 ( преди 1 година )
    Ще ми обясниш ли как се изминават 1,6 милиона километра с три батерии, като третата батерия е изминала около милион километра и колко цикъла се падат на батерия? Първата сменена на 500 хиляди километра, като е сложена оборотна батерия, докато ремонтират старата която се върнали в автомобила на 600 000 км. Батериите са зареждани напълно безплатно на бързи зарядни станции и понеже батерията е малка минава само 300 км с едно зареждане. Сметни циклите на най-скапаната батерия на Тесла за лаптопи.
  • #36
    анонимен ( преди 1 година )
    Другата тенденция е за падане на цените както на материалите за батерии така и на самите батерии. А третата тенденция е постоянното покачване на цените на автомобилите с ДВГ. От там нататък всеки може да си сглоби сам картинката какво ще се случи само след няколко години при постоянно покачващи се цени на ДВГ и горивата и постоянно падащи цени на тока и батериите. Това няма как да го видиш в учебниците от 1985, нито пък с очите си. Необходимо е онова което най-много мразиш - мислене.
  • #35
    До 34 ( преди 1 година )
    Ето че отново се опитваш да видиш живота през 2035 година в огледалото за задно виждане с разбирания от 1985 година. За да преди видиш бъдещето трябва да следиш настоящите тенденции, а те са че още сега при очевиден недостиг на енергия има моменти когато цените на тока са близо до нулата заради свръх излишък. Още сега най-евтината енергия е от възобновяеми източници и се строят ударно нови и нови мощности, които ще правят редките моменти на излишъци все по-чести.
  • #34
    До 30 ( преди 1 година )
    За твое най голямо съжаление сега е точно обратното.Можеш да си купиш един нов бензинов автомобил за 30-40 к. лева.Електричка под 100 к.лева няма.Защо още не си започнал да печелиш от продажбата на ток?На кого ще го продаваш,на комшията ли?Всичките ти илюзорни бизнеси са неосъществими.Ако бяха сега ти щеше да си милионер,а не да пишеш тлупости по форумите безработния.
  • #33
    До 30 ( преди 1 година )
    За съжаление зарядните цикли са само около хиляда.Останалите 9000 са само в твоята глава,явно в резултат на токов удар.
  • #32
    До 28 ( преди 1 година )
    Аз вярвам само на опита и очите си на живо.Всеки с телефон в ръка може да ти качи нагласен клип в туба.
  • #31
    До 22 ( преди 1 година )
    "Отделните клетки се монтират в една обща батерия в пода на Тесла.Като батерии по 1,5 V в играчка от Джъмбо.Това не е производство на батерии,а сглобяване." Не ме искаш да кажеш че на света няма нито един производител на автомобили, защото в автомобила има поне една част която не произвеждат сами, а просто купуват и сглобяват като lego? Тоест бояджията който ти боядисва калника не е никакъв бояджия защото купува готови кит и боя и ти можеш да го направиш пред блока без инструменти и умения?
  • #30
    До 26 ( преди 1 година )
    Казвам точно обратното. Казвам че през 2030 година никой няма да иска да даде 60 000 лв за най-евтиния автомобил с двг, който да зарежда със скъпо гориво, вместо да си купи електромобил за 30 000, който при наличие на интелигентна мрежа, вместо да му се налага да дава пари за ток, всъщност ще печели пари от продажба на излишният съхранен през деня ток, който няма да му е необходим на другия ден, защото така или иначе 10 000 цикъла живот са 30 години работа на батерията при 1 цикъл на ден.
  • #29
    До 23 ( преди 1 година )
    Чакай сега да видя правилно не съм те разбрал? Твърдиш че климатик с 2 години гаранция ще работи цял живот и никога няма да се развали, но фотоволтаичен панел с 30 години гаранция има нужда да от скъпи ремонти и не можеш да разчиташ за евтина цена на тока от него за да ти излязат сметките с електромобила? Ако ще говорим с цифри, миналата година бяха инсталирани 400 мегавата, тази година са започнати 800 за които са издадени разрешителни, а за разрешителни чакат още 35 000 мегавата.
fallback
Последни