fallback

Tesla Mafia – как хората на Мъск превзеха индустрията

Инженери и техници, работили по-рано за Tesla, сега променят света на мобилността

Американската компания Tesla промени света на автомобилите - това е неоспоримо, но го направи по толкова много начини. Не само с електрически автомобили, но и чрез създаване на поколение от техници и инженери, които започнаха да работят върху устойчивата мобилност, благодарение на Tesla и след това, подплатени от придобитите умения при Илон Мъск, дадоха живот на свои проекти, които променят света на мобилността, пише Insideevs.

 

 

Фондация Volta - асоциация с нестопанска цел, която посвещава дейността си на цялостния свят на батериите, определи тази армия от бивши служители на Tesla като „Tesla Mafia“. Терминът е силен и не е напълно подходящ, но черпи пример от термина през 2018 г. „PayPal Mafia“, който се отнася до група мъже, напуснали PayPal, за да създадат свои собствени компании. Илон Мъск е един от тях. Определението, също и в този случай, се отнася до цяло семейство предприемачи, които, ако не бяха наети от Tesla, днес вероятно нямаше да имат собствена компания.

Кои са тези Tesla „мафиоти“? Те допринасят за прехода във всички негови аспекти и варират от такива, които се занимават със системи за управление и съхранение на енергия, които работят в областта на мобилността в най-строгия смисъл на думата и до такива, които са посветени на рециклирането на батерии.

 

 

Сред имената, които са имали минало в Tesla и бъдеще извън компанията, е бившият ръководител на технологиите в американския производител на електрически автомобили Джефри Браян Строубел. Той реализира новата си визия, като създава кръгова икономика в производството на батерии в САЩ. JB Straubel несъмнено се откроява - бивш основател на Tesla, той напусна през 2019 г., за да основе Redwood Materials, която се занимава с рециклиране на батерии и която, според CrunchBase и Bloomberg, струва около 2,8 милиарда долара.

Следва Питър Карлсон, който води Northvolt, която струва дори повече от Redwood Materials - 7,1 милиарда долара. Northvolt е швeдcĸa ĸoмпaния за батерии, ocнoвaнa пpeз 2016 г. oт Πитъp Kapлcoн и итaлиaнeцa Πaoлo Чepyти, също бивш cлyжитeл нa Теѕlа. Aĸциoнepи ca Vоlkѕwаgеn, Gоldmаn Ѕасhѕ, ВМW, cĸaндинaвcĸи фoндoвe и ocнoвaтeлят нa Ѕроtіfу - швeдcĸия милиapдep Дaниeл Eĸ. Батериите на Northvolt се използват предимно в електрически автомобили, като някои от най-важните клиенти са Volksvagen, BMW и Scania.

 

 

Селина Миколайчак работи върху батериите на Tesla от 2012 до 2018 г., след това пое по други пътища и сега е технически директор на една от най-интересните компании в областта на батериите - базираната в Калифорния Lyten (на стойност 980 милиона долара), която е специализирана в литиеви батерии.

Поглеждайки към други области се откриват и други водещи фигури в мобилността на бъдещето. Британецът Питър Роулинсън, например, беше главен инженер на Tesla Model S и сега ръководи Lucid Motors, стартираща компания, която иска да води война с Model S с модела Lucid Air.

 

 

В допълнение към Роулинсън трябва да се спомене и Енрик Асунсион, който е работил при Илон Мъск със задължения по инфраструктурата за зареждане и сега заема ролята на главен изпълнителен директор в Wallbox - компания, която се занимава с устройства за зареждане.

Райън Попъл (починал през 2019 г.) - възпитаник на Харвардския университет, както и офицер в американската армия, се присъединява към финансовия отдел на Tesla Motors през 2007 г. и се издига до старши финансов директор. Той работи с инженерни екипи, за да повиши производителността на Tesla Roadster и разработи програмите за потребителско финансиране и лизинг на Tesla.

 

 

Попъл беше обявен за партньор в Kleiner Perkins Caufield & Byers през 2010 г. - фирма, фокусирана върху инвестиции в чисти технологии в мобилността и обществения транспорт. Попъл беше назначен за главен изпълнителен директор на Proterra през 2014 г. и през първата година от неговия мандат компанията удвои производствения си капацитет.

Невъзможно е да се споменат всички бивши служители на Tesla, които продължиха сами, оставайки в областта на електрическата мобилност. Както защото самата фондация Volta, която освен дефиницията „Tesla-Mafia“ създаде и красива инфографика, твърдеше, че е публикувала непълен списък, така и защото има много други, които вместо да създадат собствен проект, преминаха на работа в други компании в области, свързани с електрическите автомобили. Например Дъг Фийлд, който премина от Tesla към Ford, или Крис Порит, който смени Tesla с Rimac. Но тези трансфери на хора са част от играта, като така също се извършват и в обратна посока - от големи технологични компании или други производители на автомобили към Tesla на Илон Мъск.

 

 

fallback
  • #18
    До гостенина ( преди 1 година )
    Типичен прийом на някой, който няма какво да каже по темата е да обижда събеседниците. Дори само това говори достатъчно. Но аз няма да ти падам на нивото и просто ще отбележа че в момента говорим за устойчивост, независимост, сигурност и екология. Също така, че не правиш разлика между клетки и батерии. Тесла купува клетки, като към тях добавя охладителна система, контролер за заряда, балансирането на клетките, инвертори за прав променлив ток за да произведе батерия. Там е силата на тесла.
  • #17
    Гост ( преди 1 година )
    До 16.Тесла батерии не произвежда, тлупи.Купува готови китайски.Ти се на ду пи с 100 хилки за Тесла,пък после прави тънки сметки колко ще спестиш от електроенергия за 160 к.км че ще ти предстои да се наведеш още един път за смяна на батериите и електромотора.
  • #16
    До 13 и 14 ( преди 1 година )
    А приказваш глупости, защото не си запознат че тесла е най-големия производител в света на стационарни батерии за съхранение на енергия. Както домашни, така и комунални, които са в мащаб цели държави да разчитат на тях и да помагат на енергийната им система. Също така притежават солар сити, която до преди години беше най-големия инсталатор на фотоволтаици в САЩ, като имат собствено производство фотоволтаични керемиди, който инсталират в комплект с батериите.
  • #15
    До 13 и 14 ( преди 1 година )
    Правилно си разбрал. Фотоволтаиците ще са буквално навсякъде, енергията ще се съхранява в стационарни батерии за съхранение на енергия, когато пече слънце и дyха вятър и цената на енергията е евтина, за да се ползва когато има недостиг и енергията е скъпа. Към момента дори без съхранение и без достатъчно инсталирани мощности, след като отвориха въглищните централи, делът на ВЕИ тази година все още е над 50% в Германия.
  • #14
    До 12 ( преди 1 година )
    Фотоволтаиците с ремарке закачено за Теслата ли ще си ги возиш?Забрави да споменеш цената на нова Тесла плюс фотоволтаиците.Сложи и цената на нова батерия и електромотор за няколко смяни,за да изкарат до милион километра.
  • #13
    До 12 ( преди 1 година )
    Какви фотоволтаици бълнувате? Това не е практично и достъпно решение за 99% от хората. Тези системи за да работят трябва да бъдат навсякъде. И не само панели но и батерии към тях трябва да има за да може да се натрупва енергията по всяко време. Това са огромни инвестиции със съмнителна възвръщаемост. Не може просто така да си зареждаш колата от слънцето както вие си мислите. 80% от времето тия панели не произвеждат нищо! През нощта, в облачни дни, през зимата...безумие е да се разчита на това.
  • #12
    До 10 ( преди 1 година )
    И ти си напълно прав. Половин час зависимост за да избереш дали да си купиш европейски или китайски фотоволтаици, ти дават 30 години независимост от изкопаеми горива и след 30 години пак ще трябва да избереш от кого да зависиш да си купиш следващите фотоволтаици. При батериите е същото. Зависим си веднъж при първоначалната покупка и след това един милион километра караш, без да зависиш от настроението на путин или някой друг. При горивата си зависим всеки божи ден и дори за утре не си сигурен.
  • #11
    До първия ( преди 1 година )
    Така е. Напълно си прав. Непрекъснато ни заливат с новини за тесла. Има мащабна акция и ни заливат с черен пиар за тази марка от почти всички издания, на които плащат за реклама 100-годишните. Но както са казали хората лоша реклама няма и статиите очевидно имат обратен ефект. Ето например ти дори статия за запалена тесла я приемаш като агресивна реклама на тази марка.
  • #10
    до #3 ( преди 1 година )
    Значи викаш да не сме зависими от изкопаемите горива, а да бъдем зависими от електричеството, батериите, металите в тях и т.н. Значи според теб е много ок да заменим едната зависимост с друга. Мен това не ме кефи. Нека има електрички и всякакви автомобили и хората да имат възможност да избират. Така едните и другите ще внимават да не изгубят клиентите си и цакането би било по-малко от това да има само един вид.
  • #9
    до #1 ( преди 1 година )
    Тесла и агресия, я помисли пак. Че те дори маркетингов отдел нямат, и реклами не пускат. На двг-тата средно 3000 лв от цената на колата отива за реклами, които потребителя плаща.
fallback
Последни