IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Брюксел приема предложението на България и ще помилва ДВГ

Във вторник Еврокомисията ще обяви отказ от пълната забрана, твърди Манфред Вебер

Предложението на България и още пет европейски държави да бъде отложена забраната на двигателя с вътрешно горене ще бъде прието от Европейската комисия и внесено за гласуване в европарламента, съобщи Манфред Вебер, лидерът на групата на Европейската народна партия, на пресконференция в Хайделберг. Според Вебер комисията вероятно ще отиде дори по-далеч и ще предложи изобщо да се отмени забраната, оставяйки място за много ефективни хибриди и за синтетични горива в бъдеще в допълнение към електромобилите с батерии. 
  
    
Манфред Вебер, Урсула фон дер Лайен, забрана ДВГ
Манфред Вебер (вдясно) съобщи, че Еврокомисията ще приеме предложението за 90% понижение на емисиите вместо 100%
   
  
Новата цел: 90% намаление на емисиите вместо 100%

По сега действащите нормативи през 2035 новите автомобили трябва да имат със 100% по-ниски парникови емисии, което на практика би сложило точка на бензиновите и дизеловите двигатели. Вебер обаче твърди, че Урсула фон дер Лайен и колегите й от ЕК са се съгласили с предложението на шестте държави (Италия, България, Словакия, Чехия, Полша и Унгария) вместо това да се въведе 90% намаление на емисиите. Целта за 100% ще отпадне дори от плановете за 2040 година. "Технологичната забрана за двигателя с вътрешно горене вече не е на масата. Всички двигатели, които в момента се произвеждат в Германия, ще продължат да се произвеждат и ще могат да се продават", добави Вебер, макар че при цел за 90% намаляване на емисиите, това може да се окаже не напълно вярно. 

Новото предложение ще дойде на 16 декември

Европейската комисия трябваше да оповести евентуални промени в регламените за новите автомобили на 10 декември, и според запознати първоначално е смятала да се придържа към плана за забрана от 2035. Острата реакция на производителите и надигащото се политическо недоволство обаче са принудили Брюксел да обърне палачинката. Според Вебер, комисията ще обяви официалното новото предложение идния вторник. На пресконференцията се появи и германският канцлер Фридрих Мерц, който заяви, че електромобилите си остават основният път към въглеродна неутралност в транспорта, но няма да са единственият път, а вече ще се оставя място и за други технологии. "Това дава на автомобилната промишленост сигурност при планирането", добави Мерц. 

Победа за Мерц срещу Макрон

Ако това предложение действително бъде прието, това ще е голям успех за самия Мерц - първия германски канцлер от много години, който се противопостави по-твърдо на френската позиция за пълна забрана на ДВГ. И сега Франция и Испания са били начело на лагера, настояващ за запазване на статуквото. Позициите на Еманюел Макрон обаче са значително отслабени от политическата му немощ у дома: преди дни социолозите установиха, че едва 11% от французите одобряват президента си - най-ниският показател в историята на петата френска република. 
  
   
Dacia Hipster
Оригиналната идея бе да се направят отстъпки за нов клас съвсем малки електромобили, като прототипа Dacia Hipster. Но автомобилните производители лобират това да засегне и съществуващи вече, по-големи модели
 

Малките електромобили ще имат специални паркоместа и предимство при зареждане

Междувременно The Financial Times хвърли малко повече светлина върху другата голяма промяна, която се готви в Брюксел: въвеждането на нов клас малки електромобили, които ще са освободени от задължителните изисквания на ЕС за безопасност. Това ще са миниатюрни автомобили като японските "кей кар", но само на ток. В Брюксел ги наричат "сежурнетки", по името на комисаря Стефан Сежурн, който ръководи подготовката на нормативите. 

FT твърди, че Брюксел ще предложи специални отстъпки при паркиране и по-щедри субсидии за този тип автомобили, стига да са произведени в Европа. Обсъжда се тези бонуси да са на база тегло, и да се отнасят само до автомобили, тежащи по-малко от 1.5 тона (солиден показател за нормална кола, но леко като за електрическа). Малките електромобилчета ще имат обособени места за паркиране, достъпни само за тях, 10-годишна неузявимост от евентуални нови регулации за безопасност, и преференциален достъп до инфраструктурата за зареждане. Според изданието, лобисти усилено настояват тези правила да включват и вече разработени модели като Citroen eC3 или Renault Twingo.
  
    

 

0 от 500