IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо двигателите във Формула 1 са толкова мощни?

С обем от едва 1,6 литра тези агрегати произвеждат около 1000 к.с. (ВИДЕО)

Двигател с мощност 1000 к.с. вече не изглежда толкова невероятен, коли с такива агрегати отдавна се продават - и електрически, и бензинови. В САЩ дори може да се купи отделно такъв двигател (Chrysler Direct Connection) и да се инсталира на всяка кола. Но при двигателите с вътрешно горене обемът на горивните камери ще достигне няколко литра. И как да се „извлекат“ 1000 к.с. с двигател от 1.6 л?

 

Двигател F1-1

 

YouTube каналът Engineering Explained разказва начина, като обяснява как болидите от „Формула 1“ се задвижват от високооборотни 1,6-литрови V6 с турбокомпресор и два електрически мотора.

Според правилата на FIA от 2014 г. е разрешено използването на двигатели с турбокомпресор в комбинация с два електрически мотора и батерия за съхранение на енергия. Но за разлика от хибрида Toyota Prius, който е проектиран да пести гориво, хибридната система на F1 се използва за допълнителна мощност.

 

Двигател F1

 

Един електродвигател се използва за въртене на турбините и за регенеративно спиране. Получената енергия се „складира“ в батерия, която се използва за захранване на втори двигател, монтиран на коляновия вал. Тази система се нарича ERS (Energy Recovery System) и „улавя“ кинетичната енергия на движеща се кола при активиране на спирачната система, като осигурява допълнителни 160 к.с. и може да се използва по време на кратко ускорение за изпреварване на друг автомобил.

Двигателят с вътрешно горене произвежда 830 к.с., което е много за двигател с толкова малък обем. Съотношението на компресия е 18:1. Разходът на гориво също е огромен.



От съображения за безопасност болидите от „Формула 1“ нямат право да зареждат гориво по време на състезанието, което означава, че трябва да имат достатъчно в резервоарите си, за да изминат около 400 км.

Правилата на F1 също ограничават количеството гориво в колите до 110 кг (приблизително 147 литра). Тоест разходът на гориво е приблизително 36 л на 100 км. В резултат на това ефективността на двигателите F1 е повече от 50%, докато нормалните двигатели имат ефективност от около 35%.

 

 

0 от 500
  • #17
    5 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Кинетичната енергия във Ф1 се преобравува от други агрегати, не от ДВГ 1.6. Може може хибридно моторната група да има 50%, но не и самия двигател. Щото ако беше така, нямаше да отпадат при повреда, или да изостват серозно при повреда в керс, както имаше Льоклер миналата година. Без КЕРС колко е КПД?
  • #16
    1 rate up comment 2 rate down comment
    до 13 ( преди 1 година )
    на това имат право без наказания. Реално са повече използваните двигатели. И то при болид с околко 800-900 кг тегло, ако се не лъжа.
  • #15
    1 rate up comment 3 rate down comment
    до 2 и тн. ( преди 1 година )
    Ефективността я посочват в статията, на база разход/км. Къде е аеродинамиката, притискането и гумите? Що са сликове?
  • #14
    2 rate up comment 3 rate down comment
    дон чикен ( преди 1 година )
    още малко и ще каже, че покриват евро7 нищо че средно 35 на 100 разхода
  • #13
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Lyohman ( преди 1 година )
    3 двигателя за сезон от 23 състезания при около 600 километра на уикенд/ състезание. Периферията е малко по ограничена. Цена за ДВГ само около 6 млн и около 1 млн за СК. Кутия, която е за 6 уикенда живот
  • #12
    20 rate up comment 0 rate down comment
    Lyohman ( преди 1 година )
    КПД 50% означава единствено и само, че от всеки килограм/литър гориво поне 50% се превръщат в кинетична енергия, а останалото е термични загуби. Ако искате ДВГ - то го слагайте в танк, ако искате в косачка. КПД се отнася само за отношението вложено гориво спрямо топлинни загуби и няма отношение към превозното средство като маса или Cx.
  • #11
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    9-ти, дори и да е предвиден за сезон, това са пак преко сили 10к км. 12 старта, х 3 дена х 300км. Това много ли е според теб? И да работиш на ръба на възможностите си?
  • #10
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Муахаха ( преди 1 година )
    До до долния ми - като си толкова по материалознание, я кажи какво ще е взаимодйствието между керамиката и титана и при оборотите и температурата които се развиват в цилиндрите и от какъв материал трябва да са сигментите на буталата?! То не е само да четеш комикси и да изредиш няколко от най-твърдите или най-издръжливи материали в едно изречение и да си мислиш, че си гений!Ако ставаше с"вземаме най-твърдото и готово" в F1 без значение от цената, щяха да са го направили този вечен двигател!!!
  • #9
    6 rate up comment 8 rate down comment
    Муахахаха ( преди 1 година )
    до 3 - я малко поучи и тогава пиши бе!Ефективността на самия двигател само по себе си е едно!Ефективността на същив двигател сложен да задвижва 300кг или 2 тона е съвсем друго!!!По твоите бращолевения ако сложа елктромоторче от на сина количката с дистанционно, на Тесла то той ще е еднакво ефективен и ще задвижва и двете еднакво?!? И до 4 - я се запознай с правилата в F1 и тога дрънкай как един двигател е за един състезателен уикенд!Бааа си профаните пишат тук!!!
  • #8
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    6-ти,ясно ми е че формните техници тук са по-, по-, най-... ама понеже са много квалифицирани, не ги взимат на работа и избиват знания (комплески) по форумите. След като във Ф1 не го правят, защото е много скъпо и не толкова ефективно, защо да го влагат в серийните автомобили. Ти готов ли си да платиш цената? Не, нали? Имай предвид че едни керамнични дискове са екстра, струваща кола среден клас..