Познатият документ за управление на автомобил, който всеки шофьор трябва да носи със себе си, отива в историята. Европейската комисия днес предложи набор от правила, които всъщност предвиждат получаване на документа една година по-рано, тоест на 17, като ще бъде валиден за всички държави в ЕС. Шофьорите на тази възраст ще карат една година с придружител, а когато навършат 18, ще могат вече да управляват автомобила сами.
Целта на Комисията е да повиши пътната безопасност и според мярката това ще помогне на ЕС да постигне нулева смъртност по пътищата през 2050 г. Обучението и тестовете за получаването лиценз ще вземат под внимание повече безопасността на пешеходци, велосипедисти, скутери и електрически велосипеди. Данните ще бъдат споделяни, за да може отнемането на шофьорската книжка да влезе в сила в целия ЕС.
Предвиждат се и сериозни санкции срещу някои нарушения:
Неспазване на достатъчно разстояние от автомобила отпред
Опасно изпреварване
Опасно паркиране
Пресичане на една или повече непрекъснати бели линии
Шофиране в насрещното
Неспазване на правилата за използване на аварийни коридори
Използване на претоварено превозно средство
Комисията също така предвижда „изпитателен срок от най-малко две години за начинаещи водачи след успешно полагане на изпита и правило за нулева толерантност към шофиране в нетрезво състояние. Това е от съществено значение, тъй като въпреки че младите шофьори представляват само 8% от всички шофьори, всеки втори от общо пет фатални сблъсъка включват водач или мотоциклетист на възраст под 30 години."
Актуализираните правила за изпитване ще вземат предвид прехода към превозни средства с нулеви емисии. Например ще бъдат оценявани знания и умения, свързани с усъвършенствани системи за подпомагане на водача и други автоматизирани технологии.
Начинаещите шофьори също ще бъдат обучавани как стилът им на шофиране влияе върху емисиите, като например времето за смяна на предавките. И накрая, допустимата маса на превозно средство от категория „В“ ще бъде променена за превозни средства с алтернативно гориво, тъй като превозните средства с нулеви емисии и батерии могат да бъдат по-тежки.