На 14 февруари 2023 г. Европейският парламент реши да забрани продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. Тогава беше дадена зелена светлина за новите цели за намаляване на CO2 за пътнически автомобили и лекотоварни превозни средства като част от пакета „Готови за 55“.
С 340 гласа „за“, 279 „против“ и 21 „въздържал се“, членовете на Европарламента одобриха споразумението, постигнато със Съвета на Европа относно ревизирани стандарти за емисии на CO2 за нови автомобили и микробуси, адаптирани към по-амбициозните цели на ЕС по отношение на изменението на климата.
Съгласно приетите правила новите пътническите автомобили и леките търговски превозни средства трябва да станат без емисии до 2035 г. Междинната цел до 2030 г. е емисиите от новите автомобили да бъдат намалени с 55% и от леките търговски превозни средства с 50%.
Всички тези мерки трябва да бъдат одобрени от министрите на 27-те държави-членки на ЕС, които ще се съберат на 7 март в Брюксел. Това обаче може и да не стане, защото след Италия още една държава – Германия, заплашва с вето. Това разкри нейният министър на транспорта Фолкер Висинг, цитиран от вестник Bild.
Висинг призовава за изключение за двигатели с вътрешно горене, които се захранват с синтетично гориво, генерирано със зелено електричество. Министърът беше категоричен, че Комисията на ЕС има ясен мандат, да позволи използването на щадящи климата електронни горива в автомобили, както за съществуващия автопарк, така и за двигатели с вътрешно горене, които ще бъдат новорегистрирани след 2035 г.
„На фона на огромния автомобилен парк, който имаме само в Германия, може да бъде направен компромис за използването на електронни горива. В противен случай Германия може да не се съгласи с предстоящите гласувания“, коментира Висинг.
Засега има само няколко изключения от строгото премахване на двигателите с вътрешно горене от 2035 г. Те включват предоставяне на едногодишен гратисен период на нишовите производители, които произвеждат малък брой автомобили. Освен това Европейската комисия през 2026 г. ще преразгледа целите за вредни емисии и да реши дали те са постижими. Също така тя трябва да обмисли и дали превозните средства, задвижвани с електронни горива, също могат да бъдат регистрирани след 2035 г.