В обозримо бъдеще в Русия ще бъде невъзможно да се организира производството на плеяда важни автомобилни компоненти като автоматични трансмисии, модерни двигатели, всички системи за задвижване на колелата и ABS. Това каза в интервю за „Парламентская газета“ ръководителят на АвтоВАЗ - Максим Соколов, като допълни, че въпросните компоненти е по-лесно да се купуват отвън.
В отговор на журналистически въпрос защо китайските производители успяват да продадат автомобили и компоненти в Русия по-добре от местните, Соколов обясни, че всичко зависи от финансовия модел. Според него обемът на китайския автомобилен пазар е около 25-30 милиона коли годишно, плюс външния пазар, така че цените там са по-ниски.
Руският автомобилен пазар е значително по-малък, така че цените на същите компоненти и възли са десетки пъти по-високи, продължи Соколов. Според него цената на Lada расте, „защото се състои от възли, които се произвеждат само за руската автомобилна индустрия, за разлика от китайските автомобили“.
Компонентите стават по-скъпи, така че е невъзможно да се намали цената на крайния продукт. Ръководителят на АвтоВАЗ вярва, че е възможно да се изравнят шансовете чрез регулиране на автомобилния пазар.
Любопитно е, че федералните власти не споделят мнението на Максим Соколов, пишат местни руски медии. Тази седмица ръководителят на Министерството на промишлеността и търговията обеща , че програмата за заместване на вноса на системата ABS ще бъде разработена преди края на годината.
Соколов казва още: „Има доста затворени пазари със собствени модели или модифицирани, които преди са принадлежали на световни автомобилни производители. Например иранският пазар, където започнаха с производството на Renault и Peugeot. Но технологично тези продукти са няколко стъпки зад продуктите, които се предлагат днес в международната автомобилна индустрия, включително продуктите на АвтоВАЗ“.