Приемането на нов стандарт за вредни емисии – Евро 7, предложен от Европейската комисия за влизане в сила от 1 юли 2025 г., продължава да бъде обект на сериозни дискусии. Водещите производители са категорично против него, тъй като това ще ги принуди да отклонят част от инвестициите си за пълна електрификация за разработка на нови двигатели с вътрешно горене.
Най-големият производител в Европа – Volkswagen, е сред противниците на приемането на Евро 7, като това се отнася не толкова за самия стандарт, колкото за срока, в който то трябва да влезе в сила. Вицепрезидентът на VW Group – Масимо Нордио, разкритикува решението на Брюксел и отправи призив за отлагането на приемането на Евро 7 поне с година и половина.
„Проблемът не е в адаптирането към стандарта Eвро 7, а във времето. Ние вярваме, че е нереалистично да се стигне до предлагане на готови продукти на 1 юли 2025 г. Графикът за постигане на тази цел трябва да бъде отложен до поне до края на 2026 г.", обясни Нордио.
Топ-мениджърът допълни, че Volkswagen е направил „ясен избор по отношение на електрическата мобилност, за да достигне нулеви вредни емисии до 2050 година“. В германския концерн са наясно, че автомобилите трябва да бъдат по-малко въздействащи на околната среда, но и също, че правилата трябва да бъдат преразгледани.
„Оформя се състезание, което би породило истински индустриален проблем. Не сме готови за новите стандарти и ще се наложи да намалим доставките, което ще доведе до съкращения в производството. Така, освен екологичен проблем, ще има и индустриален проблем“, обяснява Нардио.
Според него, всичко това ще бъде платено от потребителите, тъй като актуализацията за постигане на стандарт Евро 7 ще доведе до увеличение на промишлените разходи и следователно до поскъпване на автомобилите с няколко хиляди евро. В резултат на това повечето семейства ще отложат закупуване на нова кола, а това ще попречи да обновяване на автопарка в държавите от ЕС, където той е много стар.