IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Европа въвежда магистрални такси в зависимост от вредните емисии

Нова система се тества в Испания, като засега е само за камиони

Нов вид плащане на такси по магистрали се въвеждат в страна от ЕС – става въпрос за Испания, а различното е, че размерът на сумата се определя от емисиите на автомобилите, съобщи Autopista. Системата вече се тества на магистрала A-636 в участъка между градовете Босайн и Бергара в провинция Гипускоа на границата с Франция, който до скоро не беше платен. Засега планът се прилага само за камиони, но в бъдеще се предвижда да важи и за останалите превозни средства.

 

Пътни такси в Испания-1

 

Системата RSD се реализира от OPUS RSE - единствената испанска компания с акредитация по ISO-17025 за дистанционно измерване на емисиите от моторни превозни средства. Пилотният проект анализира в реално време с помощта на дистанционен сензор емисиите на всяко преминаващо превозно средство. След това се отчита променлива цена на таксата въз основа на по-голямото или по-малкото замърсяване. По-конкретно - чрез тестваната система се измерват CO, CO2, NO, NO2, HC, NH3 и PM, като се изчислява реално нивото на емисии и се класифицира като ниско, средно или високо.

Системата също така може да измерва скоростта и ускорението на превозните средства, като в същото време идентифицира регистрационния номер и вида на автомобила, както и възрастта му. Всички тези параметри се комбинират, за да дадат по-справедлива и по-индивидуализирана такса, допълва Autopista.

За три дни тестът измери над 1700 превозни средства на пункта за плащане на пътни такси в Орио. Аинтзане Киарбиде - заместник по въпросите на пътната инфраструктура в провинциалния съвет на Гипускоа уверява, че „много скоро ще видим тази технология инсталирана по нашите пътища“.

 

Пътни такси в Испания-2

 

Как става плащането? Автомобилите не спират движението си, „четат“ се регистрационните им номера, а плащането се извършва по електронен път. Всяко превозно средство трябва да има бордово устройство, включено със системата за електронно плащане или с кредитна карта, свързана с регистрационния номер, като всички данни за автомобила преди това трябва да бъдат официално регистрирани.

В Испания през 2023 и 2024 г. поетапно ще се появят повече платени пътища, които преди това бяха безплатни за шофиране. Правителството пое официален ангажимент към Европейския съюз да въвежда все повече и повече тол такси по пътищата, за да плати/финансира високите разходи за поддръжка. Необходима мярка, която беше включена като част от преговорите за средства за възстановяване.

 

Пътни такси в Испания

 

По всяка вероятност новият модел на плащане ще бъде въведен на голям брой испански пътища заради текущата икономическа ситуация, доминирана от високи нива на инфлация и несигурност, генерирана от друга поредица от социално-политически фактори като войната между Украйна и Русия.

 

 

0 от 500
  • #6
    12 rate up comment 3 rate down comment
    //// ( преди 1 година )
    Хората ще продължават да умират от мръсен въздух, но ще умират по бедни. И само не ми говори за учене и работене, защото няма си прав. Само погледни на запад какви стачки има, заради стандарта на живот и пак ще си говорим.
  • #5
    12 rate up comment 6 rate down comment
    //// ( преди 1 година )
    4 абе не е баш така. Защо като са толкова загрижени за въздуха, не направсят така, че хората да имат пари за нови коли? Защо не се въведе закон в началото на всяка текуща година доходиде да се увеличават минимум с инфлацията от предната година? Защо не започнат по ефективно да се рециклрат продуктите които изпадат от употреба,а не да се изхвърлят??? Сега, какво ще се получи??? Просто ще се дават едни пари за да минеш, но това няма да ти смени колата и тя ще продължи да замърсява.
  • #4
    9 rate up comment 6 rate down comment
    До първия ( преди 1 година )
    Е нали точно това е плащането - който краде чистия въздух си плаща наказанието. Съвсем друг е въпросът защо въобще трябва да му се позволява да замърсява и да си плаща. Това е като да се въведе такса за убийство и който има пари да може да убива наред безнаказано. Защото както аз така и ти при всяко изкарване на автомобила сме съучастници в убийство на 400 000 човека, които умират абсолютно всяка година само в Европа заради мръсния въздух. Само за последните три години, 4 мои близки си заминаха
  • #3
    20 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    В центъра на София, димомера на тези ще е извън скалата. Ако в БГ трябваше да се плаща спрямо количеството замърсяване, целият "премиум" нов внос ще отиде при Надин.
  • #2
    16 rate up comment 5 rate down comment
    хе хе хе ( преди 1 година )
    Е как да го дишаме като такива ломпени като ърб го замръсяват с нафтовите си печки.
  • #1
    13 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    А въздуха, който дишаме, кога ще ни накарат да го плащаме?