Германският град Ханау в провинция Хесен има огромен проблем с превишената скорост по местните улици и властите търсят спасение, информира Efahrer. И вместо да разчита на конвенционални мерки, като камери и радари, администрацията е решила да използва по-необичайно средство - шведски „капан“ в борбата с превишената скорост.
Какво представлява този капан? Шведската компания Edeva е измислила иновативен начин за справяне в градски условия в зони с по-ниска разрешена скорост, като монтира модул на пътя, който е нещо като „легнал полицай“, но с точно обратна посока – хлътва надолу.
Модулът се казва Actibump и включва камера и радар за измерване на скоростта на приближаващ се автомобил, както и модул на пътя, който реагира според бързината. Ако дадена кола се движи над ограниченията, сензорът във въздуха засича скоростта и предава сигнал към стоманена плоча, вградена в пътя, която се спуска надолу.
Това създава отвор - временна клопка, която стресира водача на високоскоростния автомобил, като според производителя не би трябвало да представлява риск за безопасността при шофиране. Защото отвореното празно пространство е малко, но достатъчно, за да предупреди шофьора, че е направил нещо нередно и трябва да намали. Ако автомобилът се движи с позволеното, то плочата не мърда. Когато преминават машини на полиция, линейки и пожарна те се ползват със специален статут и системата не ги смята за „нарушители“.
Проблемът на Actibump е високата цена от 50 000 евро, но според създателите работи много ефективно. Изводите се базират на вече няколко годишна работа в шведски градове и в Австралия.
Направени са и обобщаващи резултати с примери. В шведския град Линшьопинг по натоварен път, близо до Университетската болница, около 14 000 превозни средства преминават всеки ден, а градски автобус се движи на всеки 20 минути. Местните власти решиха да намалят ограничението на скоростта от 50 км/ч на 40 км/ч, като инсталират Actibump.
След това независима изследователска фирма проучва ефекта и установява, че средната скорост е паднала с 11 км/ч. А обикновено при понижаване на ограничението само със знаци с 10 км/ч, скоростта на пътя пада едва с 2-3 км/ч. След инсталирането на Actibump, 81% от шофьорите вече се съобразяват със скоростта.
В Малмьо (Швеция) градските власти имаха постоянен проблем с превишената скорост по редица пътища. За да ги направят по-безопасни инсталират Actibumps. Няколко месеца по-късно са направени изследвания на резултатите от първите три места. Скоростта на движение навсякъде е паднала до приложимото ограничение (+/- 3 км/ч). Причинените от трафика вибрации на земята са сведени до минимум, нивата на шум са по-ниски.
В Пърт (Австралия) в кампус на университета Къртин официалното ограничение на скоростта е 40 км/ч, но на практика шофьорите се движат средно с около 55 км/ч, а близо 65% и още по-бързо. Четири Actibump са инсталирани през зимата на 2017 г. и десет месеца по-късно средно превишаващите скоростта са намалели със 78,7%.
Като предимство пред класическите „легнали полицаи“ производителят посочва, че при Actibumps превозните средства, които се придържат към ограничението на скоростта, не трябва да спират и след това да ускоряват. Това подобрява трафика, освен това системата събира данни в реално време за качеството на въздуха, нивата на шум и вибрации, както и следи регистрационните номера на автомобилите, преминаващи през системата.