fallback

Опасно ли е по-гъстото моторно масло за двигател на употребяван автомобил?

За буталата и цилиндрите намаляването на смазката може да доведе до катастрофални последици

Сервизната практика, с която много собственици на автомобили са се сблъсквали, показва, че често се използват двигателни масла с по-висок вискозитет от препоръчания от производителя. Това се препоръчва от някои специалисти за по-стари двигатели и се прави с цел да се намали разхода на масло. Опасно ли е обаче това?

Както отбелязват специалистите, тази ситуация се наблюдава не само през летния сезон, когато температурата на въздуха се повишава, но и през студения сезон. Собствениците на автомобили обясняват промяната във вида на смазката и с факта, че обикновеното двигателно масло става много течно и следователно започва да обработва частите на силовия агрегат неефективно.

Каквото и да си мислите, трябва да имате предвид дизайнерските характеристики на двигателите. Спомнете си, че по време на работа вътрешните части на двигателя, особено в зоната на горивната камера, винаги се нагряват до няколкостотин градуса. В тази връзка отделните силови агрегати, особено азиатските, реагират доста рязко на промените във вискозитетните характеристики на използваното смазочно масло.

Като илюстративен пример може да се отбележат бензиновите двигатели на Hyundai и Kia. Техните помпи често започват да изпитват затруднения при изпомпване на по-вискозен лубрикант с, например, индекс 10W40. А родните шофьори често го използват вместо маслото с индекс 5W30, предписано в инструкциите. И при високи обороти (да речем над 3000 оборота в минута) това може да създаде сериозни проблеми.

А за буталата и цилиндрите намаляването на количеството масло може да доведе до катастрофални последици. Без достатъчно смазване буталните пръстени и стените на цилиндъра започват да се износват силно. В крайна сметка това неизбежно води до ранен основен ремонт на двигателя, който би могъл да бъде избегнат с правилните масла.

Накратко, ако на вашия автомобил е предписано масло с индекс 5W30, тогава трябва да се използва именно такова, независимо от пробега. Ако разходът на масло е голям, то по-добре да прибегнете до ремонт на двигателя и да отстраните причината, а не да сипвате по-гъсти масла. Посочената препоръка за избор на моторни смазочни материали е особено актуална у нас, тъй като настоящият ни автопарк е наситен с употребявани автомобили от различни производители. 

fallback
  • #13
    Жоро ( преди 1 година )
    На моята кола производителя препоръчва да се кара с 5w30 или като заместител с 10w30 или 10w40. Но ако колата се кара в горещ климат , градско шофиране , офроуд , дърпане на каравана. Тогава производитела допуска да се сипе SAE 30, 40, 10W-50, 20W-40, 20W-50 , отделно да се съкрати на половина интервала за смяна. Това е ужас знаете ли какво е 20w50?Сипвах какво ли не и 5w30 , 5w40 , 10w50 , 5w50 , разлика не виждам във вървежа . Сега го сменям на 6 месеца на около 4-5000 км.
  • #12
    До 5 ( преди 1 година )
    На мен като ми изтече гаранцията и започвам сам да си сменям маслото. Започнах да го правя, след като на предишната кола един "майстор" поиска да ми махне акумулатора, за да смени въздушния филтър. Казах му да спре и когато се прибрах и тръгнах да го сменям сам, установих, че са ми кръстосали кабелите на акумулатора и колата е била пред самозапалване. Смених филтъра според инструкциите на производителя, без да махам акумулатора. Когато сменям маслото го оставям да тече и си върша нещо друго.
  • #11
    Инженер ( преди 1 година )
    Стига с този автоматичен преводач! "дизайнерските характеристики на двигателите" на български се превежда като "конструктивни характеристики". Дизайнерски в България го употребяваме в съвсем друг смисъл! И цяла статия сте написали законспирирано, само за да предупредите сглупилите да си купят Клюндай и Шия, че инженерите им не са сметнали правилно маслените помпи. Единствените свестни азиатски авто производители са японските!
  • #10
    анонимен ( преди 1 година )
    Аз моето го сменям с това, което пише на щеката за маслото и на капачката на двигателя. И тъй като карам в тропическо-азиатски задръствания, го сменям на 4500-5000 км. заради моточасовете. Джипката е вече на 467000 км. и се държи добре. Да видим, до кога!? Поддръжка му е майката. Няма идеален автомобил!
  • #9
    анонимен ( преди 1 година )
    големи специалисти виждам масло се купува на вкус не на вискозитет
  • #8
    до 5 ( преди 1 година )
    ако нямаш пряка видимост на това, което правят по колата ти не може да си сигурен, колко масло са източили и дали е сменен филтъра. аз си патил от официален сервиз с гаранционна кола не беше сменен филтъра а го бях маркирал с маркер който се вижда на УВ светлина... колко масло са сменили не знам... тъ че не хвали фирмени сервизи и ОриГиналните им тарикатлъци купи си маркер 7-8лв...
  • #7
    до #4 ( преди 1 година )
    За да ти станат нещата по-ясни вземи едно шише боза и едно шише с прясно мляко. Сложи фуния на празна бутилка и започни да наливаш през фунията боза и после мляко. Кое по-бързо ще преминава през фунията според теб? Същото е с двигателя и гъстото масло. Сега започна ли да ти светва защо не е никак добра идея да променяш вискозитета, като си мислиш, че решаваш проблема с горенето намасло от мотора.
  • #6
    до #4 ( преди 1 година )
    Можеш ли да ми покажеш книжка за експлоатация на автомобил в която пише при какъв пробег какво масло се ползва. Тези градски легенди за гъстото масло си ги запази за кварталният гараж и "майстора" който те облъчва с тази мантра. Всеки двигател е проектиран с определен размер маслени магистрали и дебит на маслената помпа. С по-гъстото масло товариш маслената помпа, дебита на маслото се намалява и мотора започва да изпитва маслен глад, което му съкращава многократно живота.
  • #5
    до #3 ( преди 1 година )
    Това е добре, но не е достатъчно. Също важно е да си с правилното масло, а не там някакво, каквото имат и каквото е най-евтино, а повярвай ми ще ти налеят най-евтиното, за да са на далавера. Никой не го вълнува твоята кола, че ще се скапе. Поради тази причина, когато колата ми не е в гаранция си купувам сам маслото и филтъра, като съм там на смяната им или най-малкото гледам през стъклената преграда, ако има такава какво правят с колата. Така съм винаги сигурен, че нещата са свършени правилно.
  • #4
    анонимен ( преди 1 година )
    Тука не сте много прави. Макар да е много спорна темата. Производителят е препоръчал масло, което да се използва при нов двигател. При 300 000 км пробег, примерно, нещата стоят по-малко по-различен начин. По-гъстото масло може да не смазва толкова добре, но пък поне двигателя няма да го гори, или поне не толкова, сравнение с по-тънкото. Което си е за предпочитане, ако питате мен. Не всеки може да си позволи скъпи ремонти на двигателя...
fallback
Последни