В автомобилните услуги процедура като вакуумна смяна на масло се използва в доста сервизи и от дълго време. Смята се, че технологията позволява да се работи по-бързо и майсторът няма да си изцапа ръцете. Освен това е по-екологично, защото маслото се отвежда директно в съдове за преработка. Този метод обаче има и сериозни недостатъци, за които ще ви разкажем накратко.
Така наречената вакуумна смяна включва изпомпване на старото масло през отвора на измервателната пръчка. Това става или с помощта на ръчни помпи, или с електрически компресор. Операцията не изисква повдигане на колата на подемник или крик, демонтиране на защитата на картера и отвиване на пробката за източване. Тоест ще излезе и по-евтино.
Но има и много недостатъци. Например, невъзможно е да се изпомпа абсолютно цялото масло, а остатъците отстарото ще се смесят с новото масло, което ще влоши неговите свойства. В картера остават продукти от износването - фин метален прах. Тъй като всичко това не напуска двигателя, той започва да работи като абразив. В резултат на това по стените на цилиндрите се появяват драскотини, което намалява ресурса на агрегата и постепенно го води към неприятния основен ремонт.
Да не забравяме и филтъра, който подлежи на редовна смяна. Не на всички автомобили е разположен така, че да може да се сменя без повдигане на колата. Но ако това не бъде направено, тогава старото масло също ще остане в корпуса на консуматива. И неизбежно ще се смеси с новото. Последствията са същите, като описаните по-горе.
А пробката на картера може да се "запече", вследствие на дълго време без да се отвива и завива. Това също е неприятна ситуация, защото при отвиване на резервната част е напълно възможно да се откъсне и тогава проблемите не могат да бъдат избегнати. Ще се наложи разпробиване, нова резба, нова пробка и т.н.
Ако пък въпросната пробка е с корково или гумено уплътнение, тогава с течение на времето може да протече. А при редовното и отвиване и завиване, тези гарнитури се проверяват.Така че при всички положения е по-безопасно и по-надеждно да се извърши „класическа“ смяна на маслото, дори и тя да е малко по-скъпа. Моторът ще ви благодари.