IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо най-умната автомобилна компания в света се бави с електромобилите

Историята на автоиндустрията е доказала едно – никога не залагайте срещу Toyota

Джак Бъртън, Washington Examiner

Преди 42 години автомобилният свят беше в плен на една напълно безумна мания. В рамките на 18 месеца „Голямата тройка“ на Америка представи повече от дузина нови модели, вариращи от безумно евтините Ford Escort и Plymouth Reliant K (на снимката) до луксозния Cadillac Cimarron. Сред тях бяха и семейни автомобили на Buick, Mercury, Oldsmobile и други, като всички те бяха обединени от едно – напречно монтиран двигател и предаване към предните колела (FWD). Тази система беше въведена от British Motor Corporation Mini през 1959 г. и популяризирана от Honda Civic през 1973 г.


Plimouth


Изборът на тази схема беше възхваляван от медиите и различни правителствени служители, които по-рано критикуваха местните производители за това, че бавно се присъединяват към Honda, Nissan, Volkswagen и други чуждестранни конкуренти в славното и напълно задължително бъдеще с предно задвижване. Тези критики първоначално изглеждаха основателни – единственото нещо, което попречи на Chevrolet да продаде милион от своите хечбеци Citation с предно предаване през 1980 г., беше неспособността на General Motors да произведе повече бройки от модела.

И все пак този очевидно бавен преход към FWD беше твърде прибързан. Оказа се, че Citation и неговите корпоративни братя и сестри крият сериозни проблеми с качеството и безопасността, което накара федералните власти за се намесят. Автомобилите от K-серията на Chrysler и близнаците Escort/Lynx на Ford, макар и да не бяха склонни към смъртоносна повреда на спирачките, отблъскваха клиентите с ниска производителност, проблеми с надеждността и разхода на гориво, който не отговаря на обещанията, дадени в рекламата. И купувачите в крайна сметка изоставиха Голямата тройка, за да отидат при местния представител на Toyota, откъдето да си купят кола с предно предаване.

Оказа се обаче, че такава кола не съществува. Преди 1982 г. Toyota продава само един модел с предно задвижване - забележително грозната Corolla Tercel. Той дори не предлагаше модерната конструкция на Civic или Citation. Вместо това двигателят е поставен надлъжно, а предните колела се задвижват чрез система с конусни зъбни колела - точно като Oldsmobile Toronado от края на 60-те години.


Toyota Corolla Tercel


Това дори не беше Corolla - това беше Corolla Tercel, като имаше причина за това. След като положи десетилетия на усилия за създаване на репутация на надеждни превозни средства, Toyota не видя причина да рискува скъпоценната си табелка с име Corolla върху това, което смяташе за недоказана технология. Така че първата му кола с предно задвижване имаше добавка „Tercel“ към името си, което действаше като предпазител.

В Toyota внимателно наблюдаваха случващото се, докато инженерите на компанията работеха върху изграждането на напречно задвижване с предно предаване, което да отговаря на стандартите на компанията за качество и надеждност. Първата Corolla, която използва това задвижване, се появи 4 години по-късно заедно с един по-голям седан, който получи името Camry.

Това не означава, че Toyota не желае да възприеме нова технология или дори да я създаде – свидетелство за това е седанът Prius, който в момента е в своето пето поколение. Компанията обаче винаги е виждала технологията като средство за постигане на цел, а не като цел сама по себе си, и винаги е очаквала тази технология да отговаря на нуждите на клиентите в реалния свят. Пример за това е същият този Prius, който се оказа по-надежден от конвенционалните автомобили, задвижвани с бензин, особено в таксиметровите услуги. В същото време хибридните модели на конкурентите се оказаха кошмар за поддръжка, дори когато попадаха в частни лица.


Toyota


Затова и не е изненада, че Toyota не е в авангарда на електрическите превозни средства. Всъщност е точно обратното - Акио Тойода, главен изпълнителен директор на фирмата, носеща неговото име, наскоро каза пред репортери, че е част от „мълчаливото мнозинство“ сред автомобилните производители, които са скептични относно бъдещето на електромобилите.

Неговият скептицизъм е основателен. Става все по-очевидно, че индустрията не може да набави достатъчно суровини, за да отговори на днешното си производство на бензинови автомобили. За това не помага дори факта, че електромобилите все още са два пъти по-скъпи от конвенционалните превозни средства. Само си представете как 81 милиона автомобила, които се произвеждат всяка година, ще бъдат заменени с електромобили. Тази планета няма ресурси, за да качи 8 милиарда души на електрически скутери, камо ли на електромобили.

Липсата на почти религиозен ентусиазъм у Тойода по повод електромобилите доведе до очаквани резултати. Бяха създадени няколко петиции, чиято цел беше Toyota да заложи „ол-ин“ на електрическите превозни средства. Една от тях събра 110 000 подписа, като беше връчена на автомобилната компания от SumOfUs - неправителствена организация, която приема анонимни дарения за „даване на възможност за промяна“. Тази вълна от петиции сама по себе си е доста показателна. Рядко се налага човек да моли корпорация да направи нещо, което наистина е в нейния най-добър интерес. Това е задача на акционерите.


Toyota


Ситуацията в момента е такава, че ако всеки производител влезе „ол-ин“, тоест заложи всичко на електромобилите, всички те накуп ще бъдат твърде големи, за да се провалят, когато балонът на електрическите превозни средства се спука поради липса на суровини, лоша производителност на самите коли или обикновено отвращение на потребителите. В този момент те (производителите) могат да очакват солидна компенсация от правителствата, които са ги принудили към тази стратегия.

Ако обаче всички, освен Toyota, се включат, тогава през 2035 г. Toyota ще има пълна гама от новоразработени бензинови и дизелови автомобили в своите шоуруми, докато нейните конкуренти ще разполагат с модели от 2025 г., като междувременно са загубили оборудването и производствените съоръжения, които е трябваше да унищожат и/или да преработят през предходното десетилетие. Тогава те ще си спомнят, че Toyota, а не Honda (новаторът при FWD) или GM (ентусиазираният последовател на FWD), прави първите два най-продавани пътнически автомобила в САЩ.

Говорейки за най-продаваните автомобили, само четири от 10-те най-продавани превозни средства в САЩ са с предно задвижване. Петдесет години след настъпване на лудостта по FWD се оказа, че то все още не е задължителна функция за автомобила. Вместо това, то е просто един потенциален отговор на автомобилния въпрос, при това не най-добрият. Вероятно електромобилът в крайна сметка ще заеме подобно място на пазара. В момента има само един производител на автомобили с интелигентността да разбере това и смелостта да вземе мерки. Времето ще покаже дали Toyota е била права – но историята показва, че само глупак би заложил срещу японската компания.


0 от 500
  • #36
    13 rate up comment 9 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    А защо реши че батериите задължително се правят от литий? Китайците вече започнаха производство на натриеви батерии. А литий има дори и в морската вода и при достатъчно висока цена на лития, ще е рентабилно да се добива и оттам. Особено пък с евтина възобновяема енергия. Пък и за разлика от петрола който се изгаря веднъж и трябва да го добиваш отново, батериите се рециклират и материалите им могат да се използват многократно.
  • #35
    7 rate up comment 4 rate down comment
    до отдолу ( преди 1 година )
    И какви са прогнозните залежи на литий? Към момента
  • #34
    14 rate up comment 14 rate down comment
    Класика ( преди 1 година )
    Не само това! Като се върне Тръмп ще почнат да ги разследват и да ги пращат при бай Ставри всички ракламиращи,спонсориращи,всички които ни репресират с тотално законни смазващи средства да купуваме най опасните за озона и здравето на човека ел коли начело с престъпната фамилия Байдън - пионка на Сорос! Цялото това пране и преместване на колосални капитали под прикритието на ковид и ел коли! Да идва Тръмп!
  • #33
    17 rate up comment 7 rate down comment
    До 20 ( преди 1 година )
    "Ето ви един много интересен пример: Ако в Германия в момента всички коли са електрически, ще им трябват между 50 до 100 атомни електроцентрали, за да отговорят на потреблението за зареждане на електричките." От една атомна централа могат да се зареждат 6 милиона автомобила годишно, ти сериозно ли твърдиш че в Германия има 600 милиона автомобила? Чак не знам вярвате ли си самите вие на глупостите които говорите и пишете?
  • #32
    7 rate up comment 5 rate down comment
    До 14 ( преди 1 година )
    "И японците са прави за момента - нито технологиите на ЕV са напреднали дотолкова, че да са устойчиви и надеждни, нито ценово могат да отговорят на средния клас, където те се целят и където са основните клиенти на Тойота."А някъде в статията да видя да се споменават китайците? Защото те са основната заплаха за клиентите на toyota, когато говорим за цени. Тоест електромобилите ще им вземат половината клиенти на развитите пазари, а китайците ще им вземат другата половина.
  • #31
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Да 28 ( преди 1 година )
    Вижда се колко си зомбиран от toyota. Това не го ли повтарят от преди повече от 10 години? Според тяхната пропаганда през 2020 не трябваше ли вече само toyota да произвежда милиони водородни автомобили? Пак според toyota от изказване на шефа и от миналата година, клиентите въобще не търсили електромобили и плъгин хибриди, но пък 2022 завърши с над 30% дял за такива автомобили на основни пазари. Какво ли ще означава за toyota клиентите да ги търсят? 98% дял?
  • #30
    7 rate up comment 5 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    "защото няма да има ограничение от развитие на зарядната мрежа, това е всъщност оснивната бариера пред маслвото навлизане електромобилите."А ако си зададеш въпроса на обратно, какъв ще е отговора? Въпросът е : Какво в момента е ограничението за развитието на зарядната инфраструктура? А отговорът е очевиден - липсата на електромобили. Колкото повече стават електромобилите, толкова по-малък ще е проблемът със зарядната инфраструктура, защото това е печеливш бизнес. Много печеливш.
  • #29
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Победа? Това не е война, потребителят решава, а не компаниите производители. Никой не знае със сигурност колко е голям пазарът на ел мобили, но в страните в които хората живеят масово в къщи нещата ще се случат доста бързо, защото няма да има ограничение от развитие на зарядната мрежа, това е всъщност оснивната бариера пред маслвото навлизане електромобилите.
  • #28
    11 rate up comment 9 rate down comment
    Гръмсмълния ( преди 1 година )
    Никога няма да има победа на електрическите трошки над двигателите с вътрешно горене. Защото бъдещето принадлежи не на жиците, а на водорода. И колкото по-рано *** електро го разберат толкова по-добре. А дотогава ше се нагледаме на цирк с много провали. Самозапалващи св батерии, спряли коли по пътищата без ток, липса на суровини за батериите, самокатастрофирали автономно управляеми коли и най-големия резил закъсали електро камиони...жална ни майка какво ни чака.
  • #27
    9 rate up comment 2 rate down comment
    До 24 ( преди 1 година )
    Ти сериозен ли си? Имало липса на инвестиции в находища, производства, преработка и рециклиране на суровини? Светът просто е полудял за точно такива инвестиции, особено Китай. А Тесла още преди три години каза че има осигурени договори за нарастващи доставки до 2030 година, когато смята да произвежда батерии за 20 милиона електромобила, а освен това изкупува дългосрочно всички налични количества на всички фабрики за батерии до които успее да се докопа.