IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо най-умната автомобилна компания в света се бави с електромобилите

Историята на автоиндустрията е доказала едно – никога не залагайте срещу Toyota

Джак Бъртън, Washington Examiner

Преди 42 години автомобилният свят беше в плен на една напълно безумна мания. В рамките на 18 месеца „Голямата тройка“ на Америка представи повече от дузина нови модели, вариращи от безумно евтините Ford Escort и Plymouth Reliant K (на снимката) до луксозния Cadillac Cimarron. Сред тях бяха и семейни автомобили на Buick, Mercury, Oldsmobile и други, като всички те бяха обединени от едно – напречно монтиран двигател и предаване към предните колела (FWD). Тази система беше въведена от British Motor Corporation Mini през 1959 г. и популяризирана от Honda Civic през 1973 г.


Plimouth


Изборът на тази схема беше възхваляван от медиите и различни правителствени служители, които по-рано критикуваха местните производители за това, че бавно се присъединяват към Honda, Nissan, Volkswagen и други чуждестранни конкуренти в славното и напълно задължително бъдеще с предно задвижване. Тези критики първоначално изглеждаха основателни – единственото нещо, което попречи на Chevrolet да продаде милион от своите хечбеци Citation с предно предаване през 1980 г., беше неспособността на General Motors да произведе повече бройки от модела.

И все пак този очевидно бавен преход към FWD беше твърде прибързан. Оказа се, че Citation и неговите корпоративни братя и сестри крият сериозни проблеми с качеството и безопасността, което накара федералните власти за се намесят. Автомобилите от K-серията на Chrysler и близнаците Escort/Lynx на Ford, макар и да не бяха склонни към смъртоносна повреда на спирачките, отблъскваха клиентите с ниска производителност, проблеми с надеждността и разхода на гориво, който не отговаря на обещанията, дадени в рекламата. И купувачите в крайна сметка изоставиха Голямата тройка, за да отидат при местния представител на Toyota, откъдето да си купят кола с предно предаване.

Оказа се обаче, че такава кола не съществува. Преди 1982 г. Toyota продава само един модел с предно задвижване - забележително грозната Corolla Tercel. Той дори не предлагаше модерната конструкция на Civic или Citation. Вместо това двигателят е поставен надлъжно, а предните колела се задвижват чрез система с конусни зъбни колела - точно като Oldsmobile Toronado от края на 60-те години.


Toyota Corolla Tercel


Това дори не беше Corolla - това беше Corolla Tercel, като имаше причина за това. След като положи десетилетия на усилия за създаване на репутация на надеждни превозни средства, Toyota не видя причина да рискува скъпоценната си табелка с име Corolla върху това, което смяташе за недоказана технология. Така че първата му кола с предно задвижване имаше добавка „Tercel“ към името си, което действаше като предпазител.

В Toyota внимателно наблюдаваха случващото се, докато инженерите на компанията работеха върху изграждането на напречно задвижване с предно предаване, което да отговаря на стандартите на компанията за качество и надеждност. Първата Corolla, която използва това задвижване, се появи 4 години по-късно заедно с един по-голям седан, който получи името Camry.

Това не означава, че Toyota не желае да възприеме нова технология или дори да я създаде – свидетелство за това е седанът Prius, който в момента е в своето пето поколение. Компанията обаче винаги е виждала технологията като средство за постигане на цел, а не като цел сама по себе си, и винаги е очаквала тази технология да отговаря на нуждите на клиентите в реалния свят. Пример за това е същият този Prius, който се оказа по-надежден от конвенционалните автомобили, задвижвани с бензин, особено в таксиметровите услуги. В същото време хибридните модели на конкурентите се оказаха кошмар за поддръжка, дори когато попадаха в частни лица.


Toyota


Затова и не е изненада, че Toyota не е в авангарда на електрическите превозни средства. Всъщност е точно обратното - Акио Тойода, главен изпълнителен директор на фирмата, носеща неговото име, наскоро каза пред репортери, че е част от „мълчаливото мнозинство“ сред автомобилните производители, които са скептични относно бъдещето на електромобилите.

Неговият скептицизъм е основателен. Става все по-очевидно, че индустрията не може да набави достатъчно суровини, за да отговори на днешното си производство на бензинови автомобили. За това не помага дори факта, че електромобилите все още са два пъти по-скъпи от конвенционалните превозни средства. Само си представете как 81 милиона автомобила, които се произвеждат всяка година, ще бъдат заменени с електромобили. Тази планета няма ресурси, за да качи 8 милиарда души на електрически скутери, камо ли на електромобили.

Липсата на почти религиозен ентусиазъм у Тойода по повод електромобилите доведе до очаквани резултати. Бяха създадени няколко петиции, чиято цел беше Toyota да заложи „ол-ин“ на електрическите превозни средства. Една от тях събра 110 000 подписа, като беше връчена на автомобилната компания от SumOfUs - неправителствена организация, която приема анонимни дарения за „даване на възможност за промяна“. Тази вълна от петиции сама по себе си е доста показателна. Рядко се налага човек да моли корпорация да направи нещо, което наистина е в нейния най-добър интерес. Това е задача на акционерите.


Toyota


Ситуацията в момента е такава, че ако всеки производител влезе „ол-ин“, тоест заложи всичко на електромобилите, всички те накуп ще бъдат твърде големи, за да се провалят, когато балонът на електрическите превозни средства се спука поради липса на суровини, лоша производителност на самите коли или обикновено отвращение на потребителите. В този момент те (производителите) могат да очакват солидна компенсация от правителствата, които са ги принудили към тази стратегия.

Ако обаче всички, освен Toyota, се включат, тогава през 2035 г. Toyota ще има пълна гама от новоразработени бензинови и дизелови автомобили в своите шоуруми, докато нейните конкуренти ще разполагат с модели от 2025 г., като междувременно са загубили оборудването и производствените съоръжения, които е трябваше да унищожат и/или да преработят през предходното десетилетие. Тогава те ще си спомнят, че Toyota, а не Honda (новаторът при FWD) или GM (ентусиазираният последовател на FWD), прави първите два най-продавани пътнически автомобила в САЩ.

Говорейки за най-продаваните автомобили, само четири от 10-те най-продавани превозни средства в САЩ са с предно задвижване. Петдесет години след настъпване на лудостта по FWD се оказа, че то все още не е задължителна функция за автомобила. Вместо това, то е просто един потенциален отговор на автомобилния въпрос, при това не най-добрият. Вероятно електромобилът в крайна сметка ще заеме подобно място на пазара. В момента има само един производител на автомобили с интелигентността да разбере това и смелостта да вземе мерки. Времето ще покаже дали Toyota е била права – но историята показва, че само глупак би заложил срещу японската компания.


0 от 500
  • #56
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Пише си човека, къде вярно къде изсмукано ... Пример - предното предаване е дело на Мини? Дали? Или са го "гепили" от други, например Ситроен?
  • #55
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Димитър ( преди 1 година )
    Това е първата кола в света с предно предаване и еднообемно тяло,а не гореспоменатите.https://automedia.investor.bg/a/2-***/51570-epohalniyat-traction-avant-spasyava-citron
  • #54
    2 rate up comment 15 rate down comment
    Дамян ( преди 1 година )
    Супер несериозна статия.Това какво е ставало в миналото не значи, че така ще е и в бъдеще.ЕС и САЩ спират регистрациите на автомобили с ДВГ и това е факт,а не догадки.Никой няма да даде заден защото на Тойота така им се иска.Това,че в бъдеще може да се наложат електрически хибриди също не помага на Тойота защото те ще използват водород или течни електролити,а Тойота дори не разработва такива модели.
  • #53
    8 rate up comment 7 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    От твоята гледна точка е така. Но какво смяташ, че ще карат правнуците ти? Със сигурност няма да е ДВГ. Гаранция!
  • #52
    11 rate up comment 10 rate down comment
    Шофьор от 1976 ( преди 1 година )
    Няма бъдеще за електромобилите! Не се заблуждавайте! Други технически решения ще се наложат!
  • #51
    8 rate up comment 3 rate down comment
    lumbardo ( преди 1 година )
    само не мога да разбера що въртят сучат все сравнение със САЩ правят ?? там какво ? да не би да е центъра на вселената или те са винаги най-технологично напредналите ??
  • #50
    7 rate up comment 21 rate down comment
    до 47 ( преди 1 година )
    И Тойотките имат много недостатъци (всъщност предимства нямат), но все се намират 10 млн. на година да им купуват лейгените.
  • #49
    7 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Да споменем и България с продадени 2500 електромобила(вкл.втора ръка) за 2022 ;) смях,продължавайте да си чешате езиците и да се облизвате за тесла или byd ;)
  • #48
    6 rate up comment 17 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Е именно де. Китайците ще запълнят тази ниша, както при електромобилите които в китай вече са по-евтини от автомобилите с ДВГ, така и в световен мащаб. По реномираните марки няма да бъдат засегнати, защото за техните клиенти цената никога не е била проблем. И за toyota няма какво да остане, освен стара слава и легенди.
  • #47
    12 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Търси се златната среда, който прави качествени автомобили на достъпни цени ще спечели клиентите, електромобилите за момента имат доста недостатъци и Тойота много добре го знаят това, цената им е тройна и това е само един от големите проблеми, за това кето се взима за 100к а именно Рено Меган 4м сашпунерка за лелки електрик може да се вземе луксозна лимнузина която не електричка.