Агенция Brand Finance публикува годишната си класация Global 500 на петстотинте най-ценни марки в света. В автомобилната категория Tesla излезе начело, задминавайки миналогодишния лидер Toyota, който падна на трето място, като беше изпреварен и от Mercedes-Benz.
В момента Tesla се оценява на 66,2 милиарда долара, което е ръст от 44% спрямо миналогодишната цена, изчислява Brand Finance. В общото класиране на всички марки (не само автомобилни) американският производител на електромобили се изкачи от 28-ма на 9-а позиция.
Сред автомобилните компании Mercedes-Benz е на второ място, като е оценен на 58,8 милиарда долара – с 3% по-малко от миналата година. В топ 500 сред всички марки германският производител отстъпва едно място, като вече е 16-и.
Toyota, която миналата година беше най-скъпата автомобилна марка, тази година се оценява на 52,5 милиарда долара (-18%). Най-големият автомобилен производител на планетата се смъква от 12-о на 19-о място в общото класиране.
Ако се вземат предвид първите 20 марки в световната класация, тогава сред тях има само три автомобилни производителя. В топ 50 попадат още BMW (33-то място), Porsche (40-то място), Mitsubishi (43-то място) и Volkswagen (47-мо място).
Лидер по ръст на стойността, освен Tesla, е китайският BYD, който добавя 57% и се оценява на 10 милиарда долара. Също така заслужава да се отбележи производителят на батерии за електрически превозни средства CATL, който стигна до 135-та позиция с прогнозна стойност от 14,7 милиарда долара.
Промяна има и на върха в общото класиране, като лидер вече е Amazon (299,8 милиарда долара), който изпреварва Apple (297,1 милиарда долара). Google запазва третата си позиция от 2022 г., като стойността на компанията се изчислява на 281,3 милиарда долара.