През изминалата година в Европа са продадени 11 286 939 нови коли, което е с 4,1 процента по-малко от 2021-а (11 774 822 бройки), сочат данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (AСЕА). Включени са страните от ЕС, както Норвегия, Лихтенщайн, Исландия, Швейцария и Великобритания.
Отличният месец декември (в горната таблица са данни само за ЕС) от +16,2% спрямо 2021 г. не беше достатъчен, за да компенсира катастрофалното начало поради продължаването на кризата с чиповете, коментират експертите. При този сложен сценарий как се справиха производителите на автомобили?
В подреждането по групи Volkswagen Group остава лидер с 24,7% от пазара. Това обаче е малка крачка назад за германския гигант, който в сравнение с 2021 г. загуби 0,4% и отбеляза спад на продажбите с 5,7%.
Stellantis също губи позиции, спадайки от 20,2% пазарен дял през 2021 г. на 18,2%. На практика всички основни марки са на „червено“, особено Jeep с -19,9%), докато не е така с DS (+17,1%), Alfa Romeo (+23,7%) и сборът на Dodge, Maserati и RAM (+39,6%).
Малко подобрение има при Renault, благодарение преди всичко на Dacia и Alpine, като има увеличение от 9,3 на 9,4%, въпреки загубата на 2,9% от продажбите. Двете марки записват +15,8% и +34,6%, докато Renault губи 14,1%. Значителен спад има при BMW с (-4,8%) и Mercedes (-3,5%), докато Toyota расте (+6%).