Това е Toyota Classic от 1997 г. и ако никога преди не сте виждали този автомобил, вероятно е защото са направени само 100 и е рядкост. В началото на 90-те години на миналия век ръководството на автомобилния гигант Toyota осъзнава, че наближава важна годишнина в историята на компанията - 60 години от пускането на първия автомобил Toyota Model AA.

Решено е да се отбележи това значимо събитие, като се пусне модерен вариант в стила на оригинала. В крайна сметка това става, но автомобилът се получава доста странен.
Компанията се опитва да създаде каросерия възможно най-близка до модела от 1936 г., но ако Toyoda (не е е грешка в изписването) Model AA има изключително прогресивен дизайн, въпреки че е почти напълно копиран от американския Chrysler Airflow, то Toyota Classic изглежда не съвсем така. Изборът на донор за проекта също се оказва странен - колата е сглобена върху платформата със задно задвижване на пикап Toyota Hilux.

Но началото на историята е от 1933 г., когато Toyoda Automatic Loom Works, основана от Сакичи Тойода - японски изобретател и индустриалец, създава фирмите на семейство Тойода, които имат смазващ успех с иновативни машини за текстилната индустрия.
Синът на Тойода - Киичиро Тойода, използва този успех, за да разшири портфолиото на компанията с производство на автомобили и създава Toyota, превърнала се след това в най-големия японски автомобилен производител.

Първият произведен автомобил Model AA е пуснат през 1936 и като продукция на вътрешен отдел на Toyoda Automatic Loom Works този автомобил носи непознатото „–da“ в името си. През 1937-а се променя на Toyota и така до днес.
Model AA се продава на вътрешния пазар като конкурент на американските автомобили. Сглобени са малко над 1400 бройки за времето на производство от 1936 до 1943 г., което превръща автомобила във важна първа стъпка за марката Toyota. Задвижването е от 3,4-литров редови шестцилиндров двигател с мощност около 65 к.с.

През 90-те години на миналия век Toyota произвежда линия от отлични автомобили, но очевидно спестява пари за разработването на Toyota Classic - не само агрегати и шасита са взети от пикапа Hilux, но и интериора.
Под капака има 2,0-литров 4-цилиндров двигател с 96 к.с. Толкова класически. Компанията пуска 100 бройки Toyota Classics, а днес този автомобил е рядкост и може би най-странната кола на марката, въпреки че това е спорен въпрос.

Отвън Toyota Classic има прилика с Model AA с изпъкналата решетка тип водопад, осветена във винтидж стил. Но някои детайли, като модерните джанти, дръжките на вратите и стъклата на прозорците, издават машината от модерната ера. Стилът обаче си е на ретро Toyota.
В края на 80-те години на миналия век Toyota полага огромни усилия да проследи оригиналната първа кола. Но скромният тираж от 1404 произведени автомобила и геополитическата обстановка от средата на ХХ век не позволяват да се спаси нито един Toyoda Model AA. Японците построяват точно копие на колата за фабричния музей.

През 2008-а съвсем неочаквано е открита оцеляла Toyoda Model AA в Сибир (Русия). Времето обаче е съсипало колата до неузнаваемост и компанията решава да не я възстановява, а да я запази в окаяното си състояние за историята.
И ако от Toyoda Model AA няма оцелели коли, то с Toyota Classic не е така. Смята се, че в САЩ има няколко бройки и три от тях се появиха на търгове за продажба. В крайна сметка Toyota Classic от 1997 г. е една от най-редките на японската компания, която може да се намери в днешно време, и сега сама по себе си е класика.
Още снимки - вижте в галерията:


1