IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Норвежците смениха една пета от колите си с изцяло електрически

Преди 2025 г. поне 1/3 от автопарка в страната ще бъде с нулеви вредни емисии

Норвегия е в челните редици на електрификацията и току-що постигна още един крайъгълен камък по пътя си към транспорт с нулеви емисии. Според Bloomberg вече 20% (или всеки пети) от пътническите автомобили в страната са изцяло електрически. В норвежката столица Осло дялът на електрическите автомобили (BEV) е дори по-висок - над 33%.


електромобили


Това е невероятен резултат, тъй като повече други държави ще се нуждаят от още много време, за да постигнат това нива. В случая с Норвегия трябва да се вземат предвид няколко фактора, за да се разбере защо процесът напредва толкова бързо. На първо място - Норвегия е богата страна. Второ, норвежците са много ангажирани с темите за околната среда. И накрая - страната бързо приложи пълен пакет от стимули за изцяло електрически автомобили, включително нулев процент ДДС.А тъй като колите с двигатели с вътрешно горене са обложени с данъци, BEV са непобедими.

Според Норвежката асоциация за електрически превозни средства, в рамките на по-малко от две години (т.е. преди 2025 г.), дялът на BEV в Норвегия ще се увеличи до 30%. За справка, преминаването от 10% на 20% отне три години.

От друга страна, има райони в страната, където внедряването на електрически автомобили е много по-бавно. Например в окръг Финмарк в Северна Норвегия дялът на BEV от общия автопарк е 4,7%. Може да е свързано с по-предизвикателна (по-студена) среда, по-малко гъста инфраструктура за зареждане или може би дори с по-ниската покупателна способност на клиентите в сравнение със столицата (която обикновено е най-богатото място в дадена страна и като цяло се продават повече нови коли).


електромобили


Тази година почти 90% от леките автомобили, продадени в Норвегия, са със зареждане с ток. След първите 11 месеца на годината са регистрирани 118 525 нови такива коли, което е почти 88% от общия брой (78,3% BEV и 9,6% PHEV). Съвсем наскоро Tesla Model Y постави новия рекорд за всички времена на годишни продажби за всички модели автомобили в Норвегия.

Очаква се през 2025 г. само нови автомобили с нулеви емисии да се продават в Норвегия, което всъщност означава, че дори plug-in хибридите скоро постепенно ще изчезнат от шоурумите. След още няколко години и остаряващият парк от коли с двигатели с вътрешно горене (включително незареждаеми хибриди и plug-in хибриди) може да бъде значително намален.


0 от 500
  • #14
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 12 ( преди 1 година )
    Е не са само фашисти а си е вярно когато тока идва главно от въглища и се сравнява с икономичен хибрид. От големите пазари най-напреднали в областта единствено в Китай повечето ток е от въглища но те не го правят толкова за екология и пак самите градове са доста по-чисти когато ТЕЦа е на 100км в някой 20 пъти по-малко населен район а милионите автомобили са в града..
  • #13
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    В северна Норвегия живеят ескимоси, които са бедни като църковни мишки и дори си имат отделен език. Те нова кола надали някога са си купували и не могат да си позволят да си сменят колите на всеки 5 г. Ще минат на електрически, когато има достатъчно предлагане на вторичния пазар.
  • #12
    6 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Въглеродния отпечатък след 200хил. км пробег на ел. автомобили е по-малък от този на ДВГ. Руските фашисти се опитват да внушат, че въглеродния отпечатък на ел. автомобили е сравним с този на ДВГ (което може и да е така) но само за нова кола на 0км. В момента в който почне да се навиват километри въглеродния отпечатък на ел. автомобил става многократно по-нисък от този на ДВГ, ДВГ гори 4 пъти повече енергия за да мине 100км и 100% от тази енергия отделя co2
  • #11
    8 rate up comment 4 rate down comment
    До 9 ( преди 1 година )
    Ти беше путинофила харесващ електромобили само ако са китайски нали? Въглищата в немския микс тази година не са 50% а около една трета и как го сметна че са 190 гр/км или от къде го прочете. ВЕИ са им към 50% а въглищата са наложителни в такава ситуация ти какво предлагаш да се предадат ли? Какво да кажем за Русия която с по-малка икономика отделя над 2 пъти повече емисии от Германия и гори газ напразно вместо да го изнася само и само да вдига цените но хранилищата в Германия още са 90% пълни
  • #10
    8 rate up comment 3 rate down comment
    До 7 ( преди 1 година )
    Какво лицемерно има с парите от нефт и газ да развиваш чиста енергия и транспорт? Значи викаш по-логично би било да ги горят тези нефт и газ и така няма да са лицемери и ще са по-добри за такива като теб. Нали знаеш че до преди няколко години бяха най-големия пазар за електромобили в Европа тоест те немалко са допринесли примерно Тесла да не се провали и са най-големия износител на чист ток в Европа
  • #9
    3 rate up comment 5 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Малко данни: за 2022 потреблението на фосилни горива в Германия расте с 40ТВч до 50% от производствения микс при малък спад при газта т.е. потребяват се въглища! Така е в цяла Европа. Сега и малко сметки. При 50% въглища в микса това се равнява грубо на около 190 гр/км само за зареждане и без загубите на енергия! Средното за ДВГ в Европа е 120 гр/км!! Нулеви емисии а?! И това на фона на почти двойния въглероден отпечатък при самото производство на ЕЛ!!! Колко невеж трябва да си да вярваш?!!
  • #8
    7 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    В Северна Норвегия зимата не прощава на модерните солциалисти от нов тип.
  • #7
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Лицемери ( преди 1 година )
    Норвегия продава НЕФТ и ГАЗ, така че нищо не помагат на природата. Напротив, още повече замърсяват.
  • #6
    2 rate up comment 10 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 4: Има едно нещо наречено Въглероден отпечатък, демек общото количество емисии. По този показател ЕЛ не е по-напред от ДВГ! Говорим за общият случай, както съм написал и долу Норвегия е изключение заради изключително подходящите си природни дадености. Цялото упражнение по електрификацията е безсмислено (и вредно за природата заради високо токсичните отпадъци) и ще е такова още десетилетия!
  • #5
    17 rate up comment 6 rate down comment
    Норвегия ( преди 1 година )
    385,207km2 територия, 5.4 милиона население. 60% от икономиката им е добив, преработка и износ на НЕФТ и ГАЗ. Останалото добив и износ на метали и риба, и разни дребни производства, консумативи и части за кораби и машини свързани с добива на петрол и газ. Казано накратко тия нищо не работят! Това са арабите на Европа. Там са построили социализъма. Всички са на социални помощи. Имат най големия пенсионен фонд в света. Там могат да си играят на зелени колкото си искат.