Американецът Брандън Флеш става собственик на нов Volkswagen ID.4, произведен през 2021 г. Той ползва електромобила цяла година, като установява, че колата е много добра, но има сериозен проблем със софтуера. Информационно-развлекателна система, контролите, интеграция на смартфон и т.н. - всичко това се оказва пълен кошмар.
Пред изданието The Verge мъжът разкрива, че неговият Volkswagen има проблеми с домашното зареждане, а също така не може да работи с Apple CarPlay. Освен това американецът е имал „неприятно“, по думите му, преживяване със сензорното управление на ID.4.
Най-интересното е, че Флаш не е единственият. Собствениците на електромобили на VW по целия свят съобщават и продължават да съобщават за грешки на екрана, проблеми със свързаността на смартфона, зареждането и други функции, които не са толкова забележими при други марки превозни средства.
VW ID.4 не е първата електрическа кола в живота на Флаш – преди това той е притежавал Tesla Model S, с която изминава 180 000 км. Мъжът има опит с колите на ток, тъй като разработва зарядни станции и инфраструктура за голяма верига магазини. Когато Брандън получава шанса да се раздели със своя ID.4 само за 1200 долара по-малко, отколкото е платил за него като нов, той го прави, без да се замисли, като го заменя с Polestar 2, а след това за Rivian R1T.
Флаш все пак признава, че е продал колата най-вече по финансови причини, но и софтуерните главоболия са допринесли за решението му. Според него, като автомобил VW ID.4 „е фантастичен, като много малко коли са толкова добри“. По отношение на софтуера обаче германската марка изостава от другите производители на автомобили.
Нужни са нови решения
Именно софтуерните проблеми се превърнаха в една от основните спънки по пътя на Volkswagen Group към електрическа мобилност. Ситуацията е толкова сериозна, че изпълнителният директор на Volkswagen Group - Оливър Блуме, ще трябва тази седмица да обсъжда проблема с Надзорния съвет на концерна.
Всъщност, подобни проблеми със софтуера имат и други производители, които са принудени да заменят двигателите с вътрешно горене с електрически задвижващи системи. Тъй като трябва да се състезават с нови играчи като Tesla и Rivian и да превърнат колите си в захранвани с батерии компютри на колела, тези автомобилни гиганти са принудени да създават собствени софтуерни компании.
Преходът няма да е лесен
За VW Group залозите са високи. Това не е само втората по големина автомобилна компания на планетата, която включва марките Audi, Porsche, Ducati и Bentley. Това е компания, която прави един от най-драматичните обрати в историята от двигатели с вътрешно горене към електрически задвижващи системи, отчасти принудена да се разкае за „Дизелгейт“ от 2015 г. Групата се ангажира постепенно да премахне двигателите с вътрешно горене в Европа до 2035 г., да изгради 6 „Гигафабрики“ за батерии на континента, за да доставя милиони електрически превозни средства и да електрифицира всички свои марки, включително Lamborghini.
В един все по-електрифициран и дигитален автомобилен свят „софтуер“ може да означава много неща. Това включва например програми, които контролират по-сложни функции (полуавтономни системи за подпомагане на водача, управление на батерията, навигация, актуализации по въздуха и взаимодействие с различни мрежи за зареждане). И, разбира се, по-традиционните функции, с които шофьорите са свикнали през последните две десетилетия (информационно-развлекателни системи и интеграция на смартфони).
Връзката с Apple CarPlay се оказа проблем
Известно е, че пускането на пазара на компактния ID.3 – по-малкото „братче“ на кросоувъра ID.4, беше отложено именно поради софтуерни проблеми. Собствениците на автомобили съобщават за проблеми с информационно-развлекателните системи, планирането на маршрута на зарядната станция, неточното отчитане на налягането в гумите, грешки при интегрирането на смартфона и др.
„Всичко това доведе до не толкова страхотно изживяване с електрически VW за много хора“, каза Уил Кауфман, специалист от автомобилния сайт Edmunds. Изданието взе VW ID.4 за дългосрочен тест през март и в хода му установи редица технически проблеми, свързани със софтуера. „Един от нашите автори озаглави статията: „Защо 2021 Volkswagen ID.4 иска да го мразя“? - отбелязва Кауфман. - Основният проблем беше неадекватната работа на Apple CarPlay. Имахме няколко проблема с връзката."
Всеки има свой собствен подход
Историята с VW ID илюстрира клопките на автомобилните компании, разработващи собствен софтуер. В същото време той също така показва какво рискуват автомобилните производители от страх да не останат без работа в обозримо бъдеще. Volkswagen има богата история и концернът не е готов да прехвърли разработката на автомобилен софтуер към външна марка, твърдят експерти.
Някои автомобилни производители обаче предприемат различен подход. Volvo и Polestar преминаха към Android Automotive от Google, през 2023 г. ще има инфотейнмънт Sync от Ford, също базиран на Android. А Apple, която навремето се сблъска с проблеми при разработването на собствен автомобил, изглежда има амбициозни планове в областта на софтуера и идеите на компанията едва ли ще бъдат игнорирани от автомобилните производители.