IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Норвежците смениха една пета от колите си с изцяло електрически

Преди 2025 г. поне 1/3 от автопарка в страната ще бъде с нулеви вредни емисии

Норвегия е в челните редици на електрификацията и току-що постигна още един крайъгълен камък по пътя си към транспорт с нулеви емисии. Според Bloomberg вече 20% (или всеки пети) от пътническите автомобили в страната са изцяло електрически. В норвежката столица Осло дялът на електрическите автомобили (BEV) е дори по-висок - над 33%.


електромобили


Това е невероятен резултат, тъй като повече други държави ще се нуждаят от още много време, за да постигнат това нива. В случая с Норвегия трябва да се вземат предвид няколко фактора, за да се разбере защо процесът напредва толкова бързо. На първо място - Норвегия е богата страна. Второ, норвежците са много ангажирани с темите за околната среда. И накрая - страната бързо приложи пълен пакет от стимули за изцяло електрически автомобили, включително нулев процент ДДС.А тъй като колите с двигатели с вътрешно горене са обложени с данъци, BEV са непобедими.

Според Норвежката асоциация за електрически превозни средства, в рамките на по-малко от две години (т.е. преди 2025 г.), дялът на BEV в Норвегия ще се увеличи до 30%. За справка, преминаването от 10% на 20% отне три години.

От друга страна, има райони в страната, където внедряването на електрически автомобили е много по-бавно. Например в окръг Финмарк в Северна Норвегия дялът на BEV от общия автопарк е 4,7%. Може да е свързано с по-предизвикателна (по-студена) среда, по-малко гъста инфраструктура за зареждане или може би дори с по-ниската покупателна способност на клиентите в сравнение със столицата (която обикновено е най-богатото място в дадена страна и като цяло се продават повече нови коли).


електромобили


Тази година почти 90% от леките автомобили, продадени в Норвегия, са със зареждане с ток. След първите 11 месеца на годината са регистрирани 118 525 нови такива коли, което е почти 88% от общия брой (78,3% BEV и 9,6% PHEV). Съвсем наскоро Tesla Model Y постави новия рекорд за всички времена на годишни продажби за всички модели автомобили в Норвегия.

Очаква се през 2025 г. само нови автомобили с нулеви емисии да се продават в Норвегия, което всъщност означава, че дори plug-in хибридите скоро постепенно ще изчезнат от шоурумите. След още няколко години и остаряващият парк от коли с двигатели с вътрешно горене (включително незареждаеми хибриди и plug-in хибриди) може да бъде значително намален.


0 от 500
  • #24
    0 rate up comment 0 rate down comment
    АКМС 5,45 ( преди 1 година )
    Електроиграчките на батерии още преди да са изминали дори 1км са изхвърлили 18т въглеродни емисиси по шведски данни. Батериите са нерициклируеми и се изхвърлят на бреговете на сев. Африка(за тези които не знаят къде е сев. Африка това мястото откъдето се лови рибата за трапезата ни).
  • #23
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    и P.S. към долното - за соларите просто не ми обяснявай, че ми е смешно, там съм минал целия процес. Скоро ще има и невиждано набълбукване - точно като в Испания, 60 000 са вече банкрутирали и циврят на държавата, че ги е подлъгала :D
  • #22
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 21: Когато имаш ментални ограничения е завинаги! Математика за мисля 3ти клас. 1 ветрогенератор при 0 м/с вятър дава 0 кВч енергия!!! Точно за това ВЕИ простотията няма да ви се получи!!!
  • #21
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    ВЕИ - нямало ръст :) Пак си предозирал руските медии. Тази година ръста на ВЕЙ в Европа е грандиозен. Дори в БГ се започна невиждано строителство на солари.
  • #20
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Днес въглищата са 45% утре ще са 35% след 4 години 5%. Голфа ти на сажди и след 10 години ще бълва същите сажди.
  • #19
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 18 ( преди 1 година )
    Спри да дишаш сажди, да си измисляш цифри и да слагаш природния газ към въглищата. Последните официални данни са за третото тримесечие на 2022 година и тогава ВЕИ е 44.5% от микса, въглищата са 36.5%, газта е 9% а АЕЦ е 7.5%. Така че фосилните са общо 45.5% но газта не е въглища а спора е колко са въглищата и те са 36.5%
  • #18
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Оффф тва като ви удари тока и зацикляте... пробвам пак: 1. Потреблението на лигнитни въглища расте от 85 до 108 TWh, тоест +27%; 2. Потреблението на черни въглища расте от 39 до 62 TWh, тоест +59%; 3. Потреблението на природен газ спада от 92 до 89 TWh; 4. АЕЦ отчитат около 50% спад; 5. ВЕИ - нулев ръст; Резултат: Потреблението на фосилни горива скача до 50% от производствения микс.... кое не разбра?
  • #17
    5 rate up comment 3 rate down comment
    До 16 ( преди 1 година )
    Всъщност пак ти казвам нефтопитеко провери, че и 2022г въглищата в немския микс са около 35% а не 50% както казваш. По официални данни немския ток отделя 350 грама на квтч а не над кило както твърдиш. Разхода на електромобилите е средно под 20/100 защото не карат само извън града така че на км отделят по-скоро към 70 грама в Германия а не към 200 но ти сигурно си по-умен от некви си развити държави
  • #16
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Г-да електропитеците и физиката и математиката ще променят и 2+2 ще е 3 само да им се получи :D :D :D Средното потребление на Ел е 0.20 кВч/км или 20 кВ/100. 10 кВ от тях идват от въглища (през 2022 те са 50% от производствения микс) 1 кг въглища дава 1.25 kWh и 2.38 кг CO2...т.е за 10 кВ се нуждаеш от 8 кг ***, отделящ 19 кг СО2 или 190 гр/км. Елементарно! ;)
  • #15
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Норвегия е страна с дота суров и студен климат. Тук има редовно едни параджии, дето твърдят че колите на ток не може да се карат на минусови температури щото им пада заряда критично. Да се изкажат немедлено защо аджеба тия норвежци ги купуват тогава??