Норвегия е в челните редици на електрификацията и току-що постигна още един крайъгълен камък по пътя си към транспорт с нулеви емисии. Според Bloomberg вече 20% (или всеки пети) от пътническите автомобили в страната са изцяло електрически. В норвежката столица Осло дялът на електрическите автомобили (BEV) е дори по-висок - над 33%.
Това е невероятен резултат, тъй като повече други държави ще се нуждаят от още много време, за да постигнат това нива. В случая с Норвегия трябва да се вземат предвид няколко фактора, за да се разбере защо процесът напредва толкова бързо. На първо място - Норвегия е богата страна. Второ, норвежците са много ангажирани с темите за околната среда. И накрая - страната бързо приложи пълен пакет от стимули за изцяло електрически автомобили, включително нулев процент ДДС.А тъй като колите с двигатели с вътрешно горене са обложени с данъци, BEV са непобедими.
Според Норвежката асоциация за електрически превозни средства, в рамките на по-малко от две години (т.е. преди 2025 г.), дялът на BEV в Норвегия ще се увеличи до 30%. За справка, преминаването от 10% на 20% отне три години.
От друга страна, има райони в страната, където внедряването на електрически автомобили е много по-бавно. Например в окръг Финмарк в Северна Норвегия дялът на BEV от общия автопарк е 4,7%. Може да е свързано с по-предизвикателна (по-студена) среда, по-малко гъста инфраструктура за зареждане или може би дори с по-ниската покупателна способност на клиентите в сравнение със столицата (която обикновено е най-богатото място в дадена страна и като цяло се продават повече нови коли).
Тази година почти 90% от леките автомобили, продадени в Норвегия, са със зареждане с ток. След първите 11 месеца на годината са регистрирани 118 525 нови такива коли, което е почти 88% от общия брой (78,3% BEV и 9,6% PHEV). Съвсем наскоро Tesla Model Y постави новия рекорд за всички времена на годишни продажби за всички модели автомобили в Норвегия.
Очаква се през 2025 г. само нови автомобили с нулеви емисии да се продават в Норвегия, което всъщност означава, че дори plug-in хибридите скоро постепенно ще изчезнат от шоурумите. След още няколко години и остаряващият парк от коли с двигатели с вътрешно горене (включително незареждаеми хибриди и plug-in хибриди) може да бъде значително намален.