IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Новото Subaru Solterra: Да кривнеш от пътя

Първият електромобил на японците ни вдъхва надежда, че офроудът ще надживее двигателя с вътрешно горене (ВИДЕО)

Това, което виждате, се нарича Solterra. И може би ще се окаже най-важната кола на Subaru от точно 50 години насам.
    
      

      
       
Solterra не е първият чист електромобил на Subaru - тази чест се пада на Stella, една малка градска кола, произведена преди двайсет година в стотина бройки. Но е първият електрически модел, замислен да бъде масов. Построен е върху същата платформа като Toyota bZ4x - всъщност двата автомобила са съвместна разработка на японските компании. Но докато за Тоyota преходът към електричество е нормална стъпка, макар и може би малко закъсняла, за Subaru той повдига екзистенциални въпроси за бъдещето на марката.
    
     
Subaru Solterra тест драйв
     
      
ПРЕЗ 1972 SUBARU, ТОГАВА ДОСТА МАЛКА КОМПАНИЯ, пусна на пазара Leone - не особено запомнящ се като дизайн модел, който обаче сложи началото на ДНК-то на компанията такова, каквото го познаваме сега. Нисък център на тежестта, задвижване на четирите колела, висока проходимост, и достатъчно място за семейни нужди. Оттогава до днес компанията е продала над 20 милиона автомобила по тази рецепта. Но сега трябва да я нагоди по някакъв начин за новата епоха, в която двигателят с вътрешно горене и боксерният двигател на Subaru вече са отживелица.  
    
      
Subaru Solterra тест драйв
     
       
Досега електрическото задвижване не изглеждаше много съвместимо с офроуда. Да оставим факта, че с нормален всъдеход можете просто да сложите две туби с бензин в багажника и да си осигурите хиляда километра автономия. По-големият проблем е другаде - в батериите. Обикновено те са в пода на автомобила, тежат много и са уязвими за удари - последното нещо, което бихте искали, ако атакувате някой скалист склон. Тъкмо затова видът на офроуд полигона, който от Subaru ни бяха подготвили за теста на Solterra, искрено ни изуми.
     
     
Subaru Solterra тест драйв
     
      
ДЪЛБОКА КАЛ, СТРЪМНИ ИЗКАЧВАНИЯ, големи камъни, водни препятствия - досега не бяхме виждали някой да се осмели да вкара електромобил в такова приключение. Но всъщност Solterra се справи с развети знамена. Просветът от точно 21 сантиметра и късите надвеси са отлични за преодоляване на препятствия. А създадената от Subaru система за задвижване на четирите колела работи с удивителна прецизност.
     

Subaru Solterra тест драйв       
     
        

Благодарение на незабавния въртящ момент на електромоторите Solterra всъщност се катери по стръмното доста по-добре дори от бензиновия Outback. Системата GripControl има пет степени за настройки според терена. Батерията в пода е защитена от солиден лист стомана. Изобщо това в никакъв случай не е просто клонинг на bZ4x.
    
     
Subaru Solterra тест драйв
   
       
Двата модела - на Тоyota и Subaru - са много, много близки. Но съвсем не са идентични. От Subaru са работили много, за да отличат тази кола, и да й дадат способностите, които очакваме от един автомобил на тази марка. Кормилната уредба е изцяло преработена. Окачването е различно. И, естествено, за разлика от bZ4x, която може да бъде поръчана само с предно предаване, тук единствената опция е за задвижване и на двете оси.
    
       
Subaru Solterra тест драйв
     
       
ЗА СЪЖАЛЕНИЕ ТОВА СИ ИМА СВОЯТА ЦЕНА. Първо като общо тегло: добре оборудваната Solterra уверено надхвърля два тона на кантара. И второ - буквално като цена. Базовата Тоyota с предно предаване също не е евтина - около 105,000лева. Но Solterra със задвижане на всички колела е 116,000 лева със стандартно оборудване и 124,000 в топ изпълнение. Впрочем разликата между двете не е чак толкова голяма, защото и базовото ниво всъщност е доста богато - с 12-инчова мултимедия, подгряване на предните седалки и така нататък.
    
      
Subaru Solterra тест драйв
      
       
Честно казано, интериорът не е най-силната страна на тази кола. Личи си, че е създаден от Тоyota, а не от Subaru. Малкият волан и опакованият в излишна пластмаса дигитален панел с приборите са далеч от изчистения стил на Outback например. Големият дисплей на мултимедията е с добра резолюция, но не е твърде интуитивен за управление, а и по наше мнение Google Maps е за предпочитане пред вградената навигация.
    
    
Subaru Solterra тест драйв
      
       
За сметка на това салонът е изключително удобен. А също и просторен. Ето още един голям плюс на електромобилите: тази кола е дълга колкото Аudi Q5, но всъщност има междуосие почти 2.90 метра, и мястото на задната седалка е достатъчно дори когато на предната седи някой над 190 см.
    
     
Subaru Solterra тест драйв
   
     
Багажникът побира 452 литра. Седалките са комфортни, а окачването, макар и втвърдено в сравнение с тойотата, много добре поглъща неравностите.
Solterra има и всички най-модерни електронни асистенти. Системата за засичане на препятствия вече не е с две камери, а само с една, но към нея е добавен радар. Колата е способна сама да маневрира, за да избегне сблъсък. Други камери следят да не ударите нещо с вратата, когато я отваряте.
      
      
Subaru Solterra тест драйв
    
       
ЗА ЩАСТИЕ ЯПОНЦИТЕ СА ОСТАНАЛИ ВСТРАНИ от тази надпревара във въоръжаването, която тече в сегмента на електромобилите. Съвсем основателно са решили, че нямат нужда от 500 коня и фантастични ускорения. Съвкупната мощност от двата електромотора тук е 218 конски сили, което е абсолютно достатъчно за всякакви случаи от живота. А в същото време това е достатъчно за пробег с едно зареждане от 460 километра. Стига да не се полакомите за големите джанти.
      
      
Subaru Solterra тест драйв
    
         
Устремът към електрификация на автомобилите има благородни цели, но също така има и някои малко лицемерни страни. Едната е в масовото преминаване към SUV модели - по-тежки и консумиращи повече енергия. Другата е в масовата обсесия по все по-големите гуми. При Solterra разликата между 20-цоловите и 18-цоловите е почти 50 километра от максималния пробег. За първи път автомобилна компания си признава официално, че по-големият размер на гумите е точно обратното на екологичен.
     
     
Subaru Solterra тест драйв
    
         
SOLTERRA ПОЛЗВА БАТЕРИИ на китайския гигант СATL с капацитет малко над 71 киловатчаса. Те захранват два синхронни електромотора с постоянен магнит - по един на всяка ос.
 

Subaru Solterra

218 к. с. максимална мощност

6.9 секунди 0-100 км/ч

414 или 465 км пробег с едно зареждане

Производителят гарантира, че и след 10 години ползване тази батерия ще запази над 90 процента от капацитета си. Тя може да се зарежда с прав ток до 150 киловата. С по-малките джанти Solterra изминава до 465 километра с едно зареждане - или поне така казват от Subaru. Не мога да ви кажа точно колко е пробегът в истинския живот, защото взехме колата с наполовина заредена батерия и около 215 км обхват. Но след около 120 изминати километра този обхват беше намалял с точно 120. При това нашият тестов цикъл се състоеше основно от магистрала и тежък офроуд - два от най-малко икономичните режими.
    
      
Subaru Solterra тест драйв
    
        
Накратко, Solterra ни се стори компетентна и комфортна - много добро постижение за първи опит в електрическия сегмент. Но тази кола е нещо повече от това. Това е може би първият електромобил, който ни дава надежда, че офроудът ще оцелее и след края на двигателя с вътрешно горене.
  
   
Още снимки от теста на Subaru Solterra вижте в ГАЛЕРИЯТА:


  
     

 

0 от 500
  • #8
    10 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    на кого му пука къде ходиш с твоя джип? :D това е кола за нормални хора, не за рустикални бракониерчета
  • #7
    7 rate up comment 5 rate down comment
    Хаха ( преди 1 година )
    Какъв офроуд? Това си е повдигната лека кола с AWD. Става за зимата, и най много да минеш по добре загладен черен път. Това Субару ако го вкарам там където ходя с моя джип ще има сериозни поражения. Особено с тия ниски гуми е за никъде. Ако не изпусне гума и не изкриви джанта, най вероятно ще затъне на коловозите или в някоя по дълбока кал. С лошите ъгли на атака тия пластмасови брони ще се потрошат на първото по сериозно препятствие.
  • #6
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    125 хиляди? Тия превъртяха. Ще си караме бензиновите коли. Иначе е много красива. Но, с тази цена отвръщава.
  • #5
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Име ( преди 1 година )
    Тази кола мобилето я караха преди един месец и също се изказаха сравнително ласкаво за нея. Демек може и да става.
  • #4
    6 rate up comment 5 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Не знам колко ще са продажбите, но се надявам, да са повече от копието на Тойота, защото това е оригинала, а от toyota са му направили са му бледо копие с по-евтини материали и по-ниски технологии.
  • #3
    5 rate up comment 1 rate down comment
    до 1 ( преди 1 година )
    шефе, да не си простинал? Според теб по-високото тегло е плюс при офроуда ли?
  • #2
    8 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Това едва ли ще има повече от 5 продадени бройки, цената му не отговаря на това което се предлага и търсенето, време е основните пазарни закони да започнат да закриват някои марки автомобили,
  • #1
    3 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "Това е може би първият електромобил, който ни дава надежда, че офроудът ще оцелее и след края на двигателя с вътрешно горене."И как го установихте това? Пробвали ли сте Ривиан който излезе преди Солтера? Дали това subaru ще може да мине оттам откъдето може да мине пикапа на Ривиан? Дали ще може да мине повече километри офроуд от значително по-тежкия пикап? Дали ще може да гази по-дълбока вода или кал от пикапа?