fallback

Какво накара Tesla Model Y да ускори и да убие двама души?

Версиите на производителя и на шофьора се разминават напълно (ВИДЕО)

Вчера ви съобщихме за тежкия инцидент в Китай, при който Tesla Model Y ускори сама, движи се с висока скорост в продължение на няколко километра, като по пътя си блъсна няколко човека. Двама от тях загинаха, а трима, в това число и шофьорът, са в болница.

Какво е накарало електрическият автомобил да откаже да се подчини на водача? Изданието CNEVPost преведе интервю, което китайската медия Dahe Daily успя да направи с шофьора на кросоувъра, идентифициран само като Джан. Според него, проблемът започнал, когато не успял да паркира колата рано сутринта на 5 ноември. Още тогава 55-годишният бивш шофьор на камион усетил, че спирачният педал е много твърд.

Джан отбелязва, че Model Y има режим на регенерация, който обикновено спира колата, но твърди, че тогава не е работил. Опитвайки се да накара електромобила си да спре, Джан натисна бутона за паркиране (P) на лоста за избор на скорости. Точно тогава колата започва да ускорява, а шофьорът му се опитва да овладее управлението, въпреки че скоростта се е увеличавала.

Китаецът се кълне, че никога не е докосвал педала на газта, докато се е опитвал да накара електромобила си да спре. Той продължил да натиска спирачката с надеждата, че в крайна сметка тя ще заработи отново, докато се опитва да избегне другите участници в движението. Джан дори търси препятствие за спиране на превозното средство, но преди това удря мотоциклет, движещ се в същата посока.

Тази катастрофа се случва след изминаване на около 1,2 км, като мотоциклетистът загива на място. Следва удар с велосипед, идващ в обратна посока, като неговият водач е ранен, но няма опасност за живота му. Model Y продължава да се движи още 1,4 км, докато не удря триколка. Сблъсъкът отклонява електромобила в контейнер с боклук, след което е ударено момиче на велосипед. То загива на място, а кросоувърът се блъска и в микробус от дясната страна на пътя.

Изданието South China Morning Post обаче съобщава видеото си, че Tesla е изминала 2 км, което не съвпада с отчета за разстоянията, които споделихме по-горе. В тази информация също се цитира изявление на шофьора, който твърди, че не е говорил по телефона си, не е натискал газта и не се е разсейвал по никакъв начин.

Версията на Tesla обаче е различна. Според производителя, електромобилът е бил напълно изправен, а вината на катастрофата е на Джан, който през цялото време е натискал педала на газта и нито веднъж този на спирачката. Снимки от публични камери обаче показват, че това не е вярно - спирачните светлини се виждат ясно поне веднъж без никакви препятствия отпред, което потвърждава версията на шофьора.

Историята заслужава специално внимание и по още една причина. На 19 април 2021 г. китайката Ян Яджоу стана световноизвестна, когато се качи върху Model 3 на изложението в Шанхай. Тя облече тениска с надпис на китайски „Спирачките изгубиха контрол“ и „Невидим убиец“, визирайки електромобила. Това накара и други клиенти на Tesla от Китай да се оплачат от проблем със спирачките. Някои дори инсталираха камери под таблото, за да покажат на кои педали стъпват, в случай че колите им катастрофират и Tesla хвърли вината върху тях.

Производителят на електромобили също беше обвиняван няколко пъти в Китай във внезапно непреднамерено ускорение. Освен това, се появи друг проблем - круиз-контрол, съобразен с трафика (TACC). Китайското правителство принуди Tesla да добави звук, когато TACC се активира, защото шофьорите често го включват, вместо да пуснат колата в движение (D). Ако предварително зададената скорост е по-висока от тази, с която Tesla се движи, електромобилът просто ще ускори много бързо.

Шофьорът на злополучния Model Y твърди, че колата му е ускорила, след като е натиснал бутона P. Просто не е възможно нормален шофьор да продължи да натиска педала на газта в продължение на 2,6 км, без да забележи, че е на грешен педал. А още повече, че Джан е професионален шофьор на камион, което предполага, че е знаел отлично какво прави.

На всичко отгоре на снимките се виждат светлините на стоповете. Китайското правителство вече обяви, че ще привлече независима компания, която да инспектира електромобила. Тя вероятно ще се свърже с Холандския институт по криминалистика (NFI), който да дешифрира системата за съхранение на данни на Tesla и да открие какво точно се е случило.

fallback
  • #35
    Ал ( преди 1 година )
    Да си купиш тесла - значи си кръгъл ******т.
  • #34
    Мдамм ( преди 1 година )
    Тези грозни фордове електричка още ли ги карат бедните китайци?
  • #33
    Алекс ( преди 1 година )
    Ако не сте чували за явлението "single event upsets" може да потърсите обяснението му в мрежата. Поради същата причина космическите апарати на NASA ползват бордови компютри с няколко отделни процесора, които работят в паралел и 'гласуват' в/у крайния резултат. Средно на ден в орбита имат около 100+ грешки в следствие на променени стойности в резултат на космическа радиация.
  • #32
    анонимен ( преди 1 година )
    някоя нула е решила че ще бъде единица и това е резултата софтуер за спирачките софтуер за управлението софтуер за налягането в гумите софтуер за окачването софтуер за осветлението софтуер за двигателя софтуер за скоростната кутия софтуер за трансмисията софтуер за мехатрониката на купето софтуер за мултимедията и всичко е 0.|. ще ми е интересно кой ще включи лампата след Shutdown
  • #31
    До 28 ( преди 1 година )
    Пак те питам. Къде е този датчик, който разбира, че шофьорът е натиснал спирачките? Май продължаваш да мислиш че на пeдала има ключе като на Москвичите, което служи за включване на стоповете и от него автопилота взима сигнала дали си натиснал спирачки или не и се самоизключва? Датчиците на тесла мерят налягането и дори разликата в налягането и скоростта на въртене на волана за единица време, за да преценят дали е рязко или плавно, за да изключат автопилота.
  • #30
    анонимен ( преди 1 година )
    Няма нито един случай досега, в който Теслата да е била виновна. Всички разследвания, във всички държави, са доказали човешка грешка. Включително онази голяма бяла птица в Китай съдът и нареди да се извини публично и да плати глоба, непосилна за нормален човек. Доказа се, че са и плащали китайски конкYренти да лъже. Вероятността колата да е самоускорила клони към 0.
  • #29
    До 23 ( преди 1 година )
    Не,не асимилираш прочетенето!Ако беше дизелов или бензинов СУВ от класа на тая тесла, нямаше да има това напълно излишно ускорение и това прехвалено автономно управление! Защото производителите на коли с ДВГ тези технологии ги влагат в супер скъпи, изпипани, изпитани топ модели!Да си чувал Порше 911 да ускори само и да изтрепе хора в Париж или Китай!? Проблема дефакто е в задвижването!В този напън,това задвижване да се покаже колко е най-най с напълно излишни за семейна кола характеристики!
  • #28
    До 22 ( преди 1 година )
    Пасивната защита на всяка кола дори и с много по-ниски цени е съпоставима с на тази Тесла. Май не правиш разлика с пасивна защита на автомобил и надеждност. Едното няма нищо общо с другото. Влез в EURONCAP, IIHS, NHTSA, ANSAP и още няколко подобни такива организации, за да се образоваш малко, че иначе повтаряш една и съща неграмотщина, като папагал вече два дни. Не усещаш ли, че се излагаш и хората даже не ти обръщат внимание.
  • #27
    Муахаха ( преди 1 година )
    До 17 - педалът на спирачката няма общо с ускорението! :-) Педалът на спиръчката, твърд, мек при леко докосване изключва круиз контрола. Втвърдяване на спирачка при кола която основно ползва ел. двигателите за спиране не би трябвало да доведе до тотална липса на спиране, още повече до лудо ускорение! Проблема е в сензори и софтуер! Не в някакво си "налягане"
  • #26
    Гост ( преди 1 година )
    Това се очакваше.Време е да забранят автопилота на Тесла.
fallback
Последни