IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо не е добре да палиш колата веднага след подаване на контакт

Основната причина за тази кратка пауза е свързана с горивната помпа

В света на по-старите автомобили, преди ерата на сложната електроника и мигновеното запалване, съществуваше един малък, но важен трик, който можеше да спести главоболия и дори повреди: да не палите колата веднага, след като подадете контакт. За разлика от модерните превозни средства, които са проектирани да стартират моментално, по-възрастните автомобили имат нужда от няколко секунди, за да "събудят" своите системи.


двигател, стартиране


Основната причина за тази кратка пауза е горивната помпа. При повечето по-стари бензинови автомобили (особено тези с инжекцион, но преди директното впръскване), когато завъртите ключа до позиция "контакт" (но преди "старт"), вие чувате леко жужене или бръмчене. Този звук е горивната помпа, която започва да работи. Нейната задача е да изгради достатъчно налягане в горивната система и да изпрати гориво до двигателя. Този процес се нарича "прайминг" (priming).

Ако завъртите ключа директно на "старт" без тази кратка пауза, двигателят може да получи недостатъчно гориво в първите моменти. Това води до по-трудно запалване, удължено въртене на стартера и излишно натоварване на акумулатора. В дългосрочен план може дори да съкрати живота на горивната помпа.

Освен горивната помпа, няколко секунди пауза позволяват и на бордовата електроника да се "зареди" и да извърши самодиагностика. При по-старите автомобили тези процеси не са толкова светкавични, колкото при днешните. Контролните лампички на таблото, които светват при подаване на контакт и угасват една по една, са индикатор за този процес. Изчакването им да угаснат показва, че основните системи са готови за работа. Това гарантира, че двигателят ще стартира с правилните настройки и няма да има смущения от несинхронизирани сензори или модули.

При някои по-стари дизелови автомобили тази пауза е още по-критична заради подгревните свещи. При подаване на контакт, подгревните свещи се активират, за да загреят горивните камери и да осигурят по-лесно запалване на дизеловото гориво, особено при ниски температури. Обикновено на таблото светва индикатор (спирала), който угасва, когато свещите са готови. Стартирането на двигателя преди този индикатор да угасне може да доведе до трудно палене, неравномерна работа на двигателя и излишно натоварване на стартера.

Така че, ако притежавате по-стар автомобил и искате да се грижите добре за него, опитайте този прост трик: когато подадете контакт, изчакайте 2-3 секунди, докато чуете как горивната помпа приключи своя цикъл и/или контролните лампички на таблото угаснат. Това не само ще улесни запалването, но и ще удължи живота на важни компоненти. Това е малък навик от миналото, който все още има голяма полза днес.

0 от 500
  • #8
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Значи колата ми е за ремонт, защото паля без да чакам никакво лампи да угаснат и си върви перфектно.
  • #7
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 дни )
    Така е , даваш на контакт или или чек на уредите и тогава палиш.Но ум умува ум робува всеки си знае !
  • #6
    5 rate up comment 5 rate down comment
    таралеж ( преди 3 дни )
    До коментар #4: Ники, те бмв-тата са така, дават error за щяло и нещяло, и постоянно дефектират
  • #5
    5 rate up comment 17 rate down comment
    Най-добрия ( преди 3 дни )
    Няма ли да спрете да пишете глупости?
  • #4
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Ники ( преди 3 дни )
    Когато завъртя ключа на контакт преди запалването , светват всички индикатори на таблото , изчаквам да угаснат от горната половина и чак тогава завъртвам и паля . Това го правя от край време . Защо ? Ако веднага запаля , без да изчакам , колата пали , но след като загрее , след някой друг метър , губи мощност , светва в малкия километраж на английски ERROR . Грешка ! По време на интензивно движение, е много опасно , защото колата почти спира от движение .
  • #3
    3 rate up comment 33 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 дни )
    Странни глупости ако колата е бензин не пали веднага след контакт има проблем. Ако е дизел знаем - подграваш и палиш ако е нов с бутон А запалване само държиш спирачката. Всичко друго е за 20+ годишни коли с проблеми.
  • #2
    23 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    чукча писател не читател
  • #1
    10 rate up comment 34 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    От къде ги вадите тези глynocти? При автомобилите с електронен бутон за включване какво се чака?