6-литровият W12 двигател на Volkswagen Group/Bentley, който се превърна в реликва, беше спрян от производство през пролетта на миналата година и се намести удобно между Bugatti W16 и VW W8 и VR6 (които също вече ги няма). W10 беше прототип и не влезе в производство. В разцвета си W12 бяха знак, че купувачът иска да се движи бързо и с абсолютна плавност.
И все пак, колкото и обичан да е и да е бил VW/Audi/Bentley W12, дизайнът има толкова плюсове, колкото и минуси. Плюсовете са, че има относително компактни размери и разумно тегло, а също така е плавен и мощен. Недостатъците са, че е сложен, скъп за изграждане и поддръжка, по-тежък от сравнително мощните съвременни V8 и има голям разход на гориво.
Семейството W е базирано на VR6, техническо чудо, което позволи на VW да постави шестцилиндров двигател там, където първоначално в Corrado имаше четирицилиндров. VR6 позволи на VW да се размине с една глава по-малко от V6 и да избегне дължината на редовия шестцилиндров двигател. При W12 инженерите постигнаха балансираното и приятно поведение на V12, като същевременно побраха 12 цилиндъра в относително малко пространство.
Разликата също е значителна. Aventador V12 на Lamborghini е дълъг над 76 см, но W12 на VW Phaeton е малко над 50 см. W12 също не страда от значително по-малко тегло в сравнение с V12 на конкурентите. M70 V12 на BMW тежи 240 кг, докато Phaeton W12 е само малко по-тежък с 245 кг, въпреки че произвежда много повече мощност от двигателя на BMW. Phaeton W12 развива до 444 к.с., докато най-наточената версия на M70 в 850CSI на BMW развива 375 к.с.
За съжаление на феновете на базовите 12-цилиндрови системи, вече не ви трябват повече цилиндри, за да произведете повече мощност или да постигнете плавност като от турбина. Дори не ви трябват цилиндри. Да, V12 двигателите са по своята същност добре балансирани благодарение на равномерните си импулси на мощност, поне когато са настроени на 60, 120 или 180 градуса, но електрическите силови агрегати са плавни. Въртящият момент е перфектно линеен и мигновен и няма нужда от трансмисия, която може да прекъсва мощността при превключване. И ако казвате, че може да поставите V12 пред CVT, за да запазите плавния му характер, недейте.
Също така, не е невъзможно V8 двигателите да са плавни, тъй като ретро 6,75-литровите на Bentley и Rolls-Royce не са известни с грубостта си. Що се отнася до теглото, колкото и лек и пропорционално изгоден да е W12 за 12-цилиндров двигател, по-малките и по-леки V8 могат да бъдат също толкова мощни. Например, LT2 V8 на C8 Corvette тежи 472 паунда (214 кг) и произвежда 495 к.с., докато при Phaeton стойностите са 245 кг. и 444 к.с.
Друг недостатък на W12 са разходът му на гориво и емисиите. Въпреки че последните версии на Bentley произвеждат с 34% повече мощност и 54% повече въртящ момент с 25% по-малко емисии на CO2 от по-ранните модели, той не може да се конкурира с електрификацията и хибридизацията. Bentley е последната марка, която още използва W12, и вярва, че хибридите и електромобилите ще отговарят по-добре на целите ѝ за рафинирано, постоянно и безпроблемно предаване на мощност, като същевременно намалява въглеродния си отпечатък. Според Bentley, новата ѝ хибридна конфигурация с двоен турбо V8 и мощност над 740 к.с. произвежда повече мощност и въртящ момент от стария W12, но и много по-малко CO2.
Дори ако емисиите и ефективността не бяха проблем при W12, сложността със сигурност е. Най-добрият пример за това е как двигателят избягва да дава на всеки от четирите цилиндрови блока собствен чифт разпределителни валове, създавайки осемглаво чудовище; W12 работи само с два разпределителни вала на глава, като използва кобилици. Вместо да натиска директно върху клапаните, всеки разпределителен вал натиска кобилиците, които водят до разперените цилиндри. Въпреки че получавате по-малко разпределителни валове, има повече движещи се части, което увеличава теглото и сложността.
Собственици и източници посочват, че двигателите W12 на VW също така разполагат с вретеновидни, паякообразни мотовилки с дебелина 13 мм, защото коляновият вал трябва да е по-къс, отколкото при стандартна V-образна формация. За сравнение, мотовилките на Corvette LT2 са дебели почти 24 мм. Компактността на двигателя също така затруднява поддържането на ниски работни температури и VW е трябвало да осигури правилно охлаждане, като е оборудвал W12 с две водни помпи и чифт вентилаторни системи - една хидравлична и една електрическа.
И така, W12 не е перфектен. Автомобилните легенди обаче не се градят върху съвършенство, а върху индивидуалност, ексклузивност и как ни карат да се чувстваме. И малко са двигателите като W12. Може да благодарим на тевтонската личност, бившия изпълнителен директор на VW Фердинанд Пиех, че получихме W12, в допълнение към наистина карикатурния четворно-турбинен W16 на Bugatti Veyron, който се роди от скица на влак. W12 беше малко като машина на Руб Голдбърг: изключително сложна с проста цел. В този случай тази цел беше да бъде бездънен кладенец с плавна и без усилие динамика.