В наши дни дори осемцилиндровите двигатели вече са екзотика в Европа, и постоянно расте броят на новите модели, които имат само три цилиндъра под капака. Но в ерата на Евро 6d и Eвро 7 едно чудовище от миналото е все още живо, макар и в последните си дни: митичният W12.
Първият - и последен - опит да се използва W12 във Формула 1 принадлежи на италианския тим на Life за сезон 1990. Тогава болидът с този мотор бе най-маломощният, но за сметка на това най-тежкият в шампионата. Life участва в 14 състезания, но нито веднъж не преодоля квалификациите
Днес свързваме този агрегат преди всичко с Bentley и с някои други модели на компанията-майка Volkswagen. Но истината е, че конфигурацията с три комплекта от по четири цилиндъра съществува от над едно столетие. Първоначално е родена за нуждите на авиацията, но с течение на времето се появява и на земята - в драгстери, опитващи се да чупят рекорди за скорост, в 24-те часа на Льо Ман и дори (не твърде успешно) във Формула 1.
Няма съмнение обаче, че най-успешният W12 е именно създаденият от Volkswagen, по идея на покойния перфекционист Фердинанд Пиех. За да сме честни, той не е точно класически W12 - на практика е по-близо до V12, защото представлява два слепени VR6, само с два разпределителни вала.
Последно ура за един от най-необичайните двигатели в последния четвърт век: W12 във варианта му от Bentley Batur
Но тази конструкция има две предимства пред класическия V12 - първо, по-компактна е като размери, особено на дължина, и второ, е още по-балансирана и гладко работеща. След 23 години в употреба можем спокойно да добавим, че е и много надеждна. Ето и най-интересните автомобили, ползвали този необикновен двигател.
Най-интересните коли с W12 двигател (ГАЛЕРИЯ):
Не е много ясно кога точно се ражда идеята да се направи по-голям агрегат на базата на съществуващия VR6 на Volkswagen. Главният замесен е, естествено, Фердинанд Пиех. Знаем обаче със сигурност кога за пръв път новият W12 вижда бял свят. Това се случва през 1991 с концептуалния Audi Avus. Създаден в памет на легендарните състезателни болиди на Auto Union от 30-те години, този автомобил получи първия работещ W12 - и специален прозрачен капак за него, така че публиката на изложенията да види най-важното в прототипа.