Печалбата на Tesla от продажби на автомобили надвишава тази на Toyota с около осем пъти през юли-септември 2022 г., информира Nikkei Asia на базата на финансовите отчети на компаниите. В резултат на това американският производител на електрически автомобили изпреварва японския по тримесечни печалби за първи път от 2010 г., когато Tesla започна да търгува на борсата.
Tesla печели 9570 долара на кола, докато Toyota - едва $1200. Така по отношение на рентабилността на автомобилите американският производител се превърна в лидер на пазара. Фокусирането върху няколко модела с по-високи цени поставя американския производител на електромобили начело по отношение на нетните приходи. Що се отнася до обемите на продажбите, Toyota е продала 2,62 милиона автомобила от юли до септември, което е 7,6 пъти повече от 344 000 бройки на Tesla.
В същото време тримесечната нетна печалба на Toyota възлиза на 434,2 милиарда йени или 3,15 милиарда долара по текущия курс. Tesla спечели 3,29 милиарда долара през същия период, побеждавайки японски конкурент за първи път от 12 години.
Маржът на превозните средства на Tesla расте активно от април-юни 2021 г. Инвеститорите реагират положително, поради което пазарната капитализация на Tesla днес е 655 трилиона долара - около три пъти повече от тази на Toyota. Освен това Tesla се превърна в един от най-печелившите производители на автомобили в света, като по отношение на нетната печалба през третото тримесечие загуби от Mercedes-Benz, но изпревари такива гиганти като BMW и Volkswagen.
Разликата е резултат от фундаментално различните стратегии, следвани от двата автомобилни производителя. Toyota предлага широка гама - от автомобили с бензинов двигател до хибриди, електрически автомобили и превозни средства с горивни клетки и то в различни размери и ценови сегменти.
Междувременно Tesla се фокусира единствено върху електромобилите. Модел Y и Model 3 представляват над 90% от продажбите, които почти са се удвоили за две години въпреки сравнително високите им цени. Дори по-евтиният Model 3 започва от около $40 000 в САЩ. Уверена в силната си привлекателност на марката, Tesla не се поколеба да повиши цените, за да прехвърли по-високите разходи за материали на клиентите. Компанията също така започна да предлага доходоносен софтуер за автономно шофиране като допълнителна опция преди конкурентите.
„Най-големият фактор зад ръста на печалбата на Tesla е обемът на продажбите, след това повишаването на цените и нарастването на продажбите на софтуер за автономно управление“, заяви Коджи Ендо от SBI Securities.
Tesla инсталира така наречените машини за леене Giga Press, за да намали стъпките, необходими за сглобяване. Като цяло използването на такава машина може да подкопае качеството, но да ускори масовото производство. А също така Tesla по принцип се продават директно онлайн, а това е метод, който предлага по-високи маржове от продажбата чрез представителства.
За Toyota третото тримесечие на фискалната година се оказа нерентабилно. Това се дължи на рязкото увеличение на разходите за материали и електроенергия, както и на загубите поради спиране на работата в Русия. За да подкрепи падащите печалби, Toyota възнамерява да повиши цените на базовите модели. САЩ първо ще усетят увеличението на цените, а след това ще достигнат и европейските пазари.
Toyota си е поставила за цел да продаде 3,5 милиона електромобила през 2030 г., но в момента bZ4X е единственият масово произвеждан модел. Високопоставен служител на Toyota каза на брифинг за печалбите, че автомобилният производител проучва други възможности за масово производство на електромобили, докато друг представител на компанията издаде чувство за неотложност, като каза: „Не можем да загубим при електромобилите“.
Електрическите превозни средства все още са изправени пред предизвикателства. „В региони, които са силно зависими от изкопаемите горива, електромобилите не са най-доброто решение за намаляване на емисиите на въглероден диоксид“, каза високопоставен представител на Toyota. Освен това инфраструктурата за зареждане остава недостатъчна и е необходим допълнителен технологичен напредък.