Изследователи от университета Тохоку (Япония) са разработили метод за анализ за прогнозиране на степента на износване на двигателя. Неговото използване ще позволи увеличение на живота на компоненти от оборудването на агрегата.
Буталните двигатели използват възвратно-постъпателно движение за преобразуване на енергията от горенето. Най-сериозните повреди в такива двигатели възникват, когато масленият филм на повърхността започне да не действа. Това води до повишено триене на частите, бързо износване и дори надраскване. Буталните щифтове и биелите се нуждаят от постоянно смазване, докато са в движение.
Въпреки това, за да се провери ефективността на смазването и да се определи степента на износване, са необходими дългосрочни тестове за издръжливост. Прогнозирането и изчисляването на износването без тестове все още се смяташе за невъзможно. Но група учени от Института по динамика на флуидите на университета Тохоку, ръководена от професор Джун Ишимото и Honda Motor Co., Ltd. разработи специален метод за многофазов анализ.
Учените са не само са моделирали и прогнозирали трибологичните свойства (клон на физиката за контактното взаимодействие на твърдите тела по време на тяхното относително движение), но също така са определили степента на дъгообразна деформация на буталния щифт като причина за блокиране на мотовилката.
„С този метод за прогнозиране ще бъде по-лесно да се предотвратят ненужни щети в автомобилните двигатели и друго индустриално оборудване“, каза Ишимото.