IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Изследване: Без автомобилите въздухът няма да стане по-чист

До този извод стигнаха шотландски учени, след спада в броя на автомобилите покрай Covid-19

Въздухът ще си остане толкова мръсен, дори ако броят на автомобилите по пътищата бъде значително намален, показва изследване, цитирано от британското издание Auto Express. В Шотландия броят на колите през първия месец от изолацията покрай коронавируса намалял с 65%. Това обаче не довело до значително подобрение в качеството на въздуха, установиха учени от Университета в Стърлинг.


Автомобилен трафик


Те анализирали нивата на замърсяване на въздуха с фини прахови частици PM2.5, които имат най-голямо влияние върху човешкото здраве. Тестовете били направени на 70 различни места в Шотландия от 24 март (деня след обявяването на мерките против епидемията във Великобритания) до 23 април 2020 г. Резултатите били сравнени с данните за същите 31-дневни периоди от предходните три години.

Установено било, че средната геометрична концентрация на PM2,5 е била 6,6 микрограма на кубичен метър въздух през 2020 г. Въпреки огромната разлика в броя на автомобилите по пътищата, този резултат като цяло бил същият като през 2017 и 2018 г. (съответно 6,7 и 7,4 микрограма).

През 2019 г. нивото на PM2.5 било значително по-високо - 12.8. Учените обаче обясняват това с метеорологично явление, в резултат на което за качеството на въздуха в Обединеното кралство повлиял фин прах от пустинята Сахара. Ако този факт не бъде взет под внимание, миналата година нивото на PM2,5 е било около 7,8.


Дим от ауспух


Изследователите стигнали до заключението, че нивото на замърсяване на въздуха остава същото, но нивото на азотен диоксид намалява. Хората обаче прекарват повече време в домовете си, където качеството на въздуха може да бъде лошо поради отделянето на вредни частици от готвенето и от тютюневия дим.

"Предполагаше се, че по-малкото автомобили на пътя могат да доведат до по-малко замърсяване на въздуха и от своя страна да намалят честотата на свързаните с тях заболявания. Нашето проучване обаче, за разлика от проведеното в Ухан, и Милано, не откри доказателства за намалено замърсяване на въздуха с фини частици в Шотландия покрай изолацията срещу пандемията", казва д-р Рурайд Добсън.

"Това показва, че превозните средства не допринасят значително за замърсяването на въздуха в Шотландия. Хората може да са изложени на по-голям риск от лошото качество на въздуха в собствените си домове, особено ако готвенето и тютюнопушенето става в затворени и лошо проветриви помещения", добавя той.

0 от 500
  • #13
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    А спонсора на изследването Фьолцвагин.Нямало да стане по чист а от дизеловите барутници на ФВ какво излиза ФПЧ и азотни оксиди после що болниците пълни с раково болни цигарите забраняваме ама дизелите несмеем
  • #12
    8 rate up comment 1 rate down comment
    истината е ( преди 5 месеца )
    че ДВГ -са полезни за градовете, защото тези със над Е6(особено VAG) засмукват мръсен въздух и като го превъртят през филтри и катализатор резултата е морски бриз. Някакви електрички не могат да се мерят с постиженията на вагенщайн
  • #11
    4 rate up comment 1 rate down comment
    BMDvdr ( преди 5 месеца )
    Ахахаха кефи как сравнявате Шотландия с България и особено с *** София. Абе пичове знаете ли колко точно е дърт автопарка в БГ? Знаете ли какво ще стане ако тия евро 1ци и "нови" евро 4ки ама с издънени катализатори и филтри се подменят с нови автомобили? Поредните електрофили, които си изсмукват аргументи сравнявайки с пернишки Голф 2ка... мани беги...
  • #10
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    До колкото знам като цяло Шотландия е доста гориста и с не толкова голяма гъстота на населението. За това е възможно да няма много голям ефект. От друга страна ако е изследван и котловинен район (подобен на София) където като го захлупят въздушните и облачни маси да отнема повече време да се изчисти и просто не са дочакали промяната.
  • #9
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Имаше подобно изследване за Щутгарт и се оказа, че и да спрат всички ДВГ в централната част на града разликата ще е минимална. Но за там има и някои географски особености, които оказват влияние.
  • #8
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    От 7.4-7.8 през миналите 2 години на 6.6 пак си е значително намаление
  • #7
    13 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Не знам за Шотландия, но в София въздуха се изчисти значително откъм прахови частици. "...нивото на замърсяване на въздуха остава същото, но нивото на азотен диоксид намалява..." тоест по-чисто е ама е същото. Ами като си седят вкъщи да проветряват. Не знам проучването ли е безумно или превода, но звучи абсурдно
  • #6
    17 rate up comment 0 rate down comment
    Rimac ( преди 5 месеца )
    "Ако спре да грее слънцето, нямало да стане по-студено щото хората като са си вкъщи, там е топло." - от същия екип "учени"
  • #5
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Тези почнаха като социолозите, лъжат мажат и все има кой да им се върже. За останалите копчето климатика да върти въздуха само в купето иначе не се диша.
  • #4
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Тойота го финансира изследването.