IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

София ще бори смога... с 20 лева по-висок данък

Предлаганото увеличение в налога върху МПС изглежда символично

Кметът на София Йорданка Фандъкова ще предложи увеличаване на данъка за по-старите моторни превозни средства, обяви самата тя на пресконференция днес. Увеличението ще засегне всички автомобили, отговарящи на екологичен стандарт под Евро 5 - тоест произведени преди 2011 година. Това е част от мерките за повишаване качеството на въздуха, уточни кметът.


смог, пушек, ауспух, данък, замърсяване

Предлаганите увеличения в данък МПС и в някои други такси ще донесат на общината около 20 млн. лева допълнителен приход, поясни Йорданка Фандъкова. Като възпиращи мерки за покупката на стари автомобили обаче ефективността им е съмнителна

На практика обаче става дума за нищожни корекции в годишния данък за старите коли, от порядъка на 10-40 лева на автомобил. Дали това може да има възпиращ ефект, да намали трафика и да обнови състава на автомобилния парк, можете да прецените сами. В същото време ще се повиши данъкът и върху новите автомобили, които по правило са с по-голяма мощност.

С промените, направени от финансовото министерство преди година, данък МПС се определя от три компонента: мощността на автомобила в киловати, която се умножава по определен коефициент според възрастта на автомобила (парадоксално най-евтино е да имате кола между 15- и 20-годишна възраст), и после още веднъж се умножава по коефициент според сертификата Евро, който автомобилът покрива. И в трите компонента законът дава на общините доста широки граници, в които те да определят показателите.

Колкото и да е странно, столична община се придържа близо до минималните възможни ставки, независимо, че София е градът с най-претоварения трафик и в същото време - с най-високите доходи.

Какво предвижда предлаганото от Фандъкова увеличение:

- Екокоефициентът за автомобили с Евро 4 (2005-2009) се увеличава от 0.80 досега на 1.00. Това на практика дори не е увеличение - просто досега тези коли ползваха 20% отстъпка от общия размер на данъка, а вече няма да я имат

- Екокоефициентът на колите с Евро 3 (2000-2004) се увеличава от 1.00 до 1.10. Тоест те ще плащат с 10% повече.

- Екокоефициентът на автомобилите с Евро 2, Евро 1 и без сертификат се увеличава от 1.1 досега на 1.4. Тоест колите отпреди 1999 ще плащат с 30% повече спрямо тази година.

Отделно общината ще повиши малко и таксите на киловат мощност:

- Автомобилите над 245 кВт (328 конски сили) ще плащат вместо 2.10 лева на киловат по 2.42 лева. Между другото 2.10 е минималната ставка, допускана от закона. Максималната е 6.30 лева

- Автомобилите между 150 и 245 кВт (201-328 к.с.) ще плащат не 1.60 лева, а 1.84 лева (при максимално допустими 4.80 лева)

- Автомобилите между 110 и 150 кВт (147-201 коня) ще плащат не минималните 1.23 лева на киловат, а по 1.42 лева (при максимално 3.69 лева)

- Автомобилите между 74 и 110 кВт (99-147 коня) ще плащат не 1.10, а 1.21 лева (при максимум 1.62 лева)

При автомобилите с мощност до 99 коня няма промяна.


Mercedes E60 AMG

Mercedes E Class 60 AMG 6.0 V8 от 1993 - представител на съвсем редкия клас автомобили, за които данъкът ще се повиши забележимо

Една бърза сметка показва, че данъкът на типичния замърсител - 15-годишен дизелов автомобил с мощност около 100 конски сили - ще се увеличи с около 17 лева на годишна база.

Относително по-забележим скок ще има само при много стари и много мощни коли - примерно един автомобил от средата на 90-те с мощност над 350 конски сили, плащал досега около 600 лева годишно, занапред би плащал 880. Машините с такива показатели обаче са рядкост.


 

 

0 от 500
  • #19
    3 rate up comment 0 rate down comment
    kron ( преди 2 седмици )
    Най-смешното е, че такава "мярка" се прави веднага след изборите, без да е обявена в предизборната програма. Освен това не се дава никакъв поглед в перспектива какво да очакват хората. Че те така могат през месец да вдигат и да си генерират протести. В зрелите държави се дава хоризонт - до еди-кога-си вдигаме толкова с цел такъв ефект върху въздуха, следващият етап е вдигане с толкова с цел намаляване на замърсяването с този %, и т.н.
  • #18
    4 rate up comment 1 rate down comment
    .. ( преди 2 седмици )
    Аз съм от потърпевшите. Данъка на колата ми от 30лв стана 45лв. За 23 годишна кола е добре. Имам и втора кола (на няма и 10 години), на нея данъка и е 200лв. В задачата се пита, коя цапа повече? И защо когато колата ми беше нова (от магазина) данъка и беше 450лв. Докато не обърнат нещата както трябва да бъдат няма да повярвам, че БГ върви в правилна посока. Истината е, че 20+ годишни коли въобще не трябва да има по пътищата.
  • #17
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Доста символично наистина, но с това ще пробутат и 0.5% върху имотните сделки и хоп едни 500 евро отгоре за всеки 100 000 евро апартамент.
  • #16
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Същото и с великия зелен билет. Пуснаха го 2 пъти. Видя се, че ефекта е само падане да приходите на СКГТ, евентуално малко по-малко гратисчии. И това беше.
  • #15
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Това звучи като поощряващ данък. Колкото е по-стара една кола, толкова данъка е по-малък. Така е в България, винаги на опъки от останалия свят. Уникална данъчна система, човек с кола евро 5 с по-висок данък от човек с кола евро 3!?!! Уникално. Браво Фандъкова, страхотна логика.
  • #14
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Тези 20лв са само да замажат очите че се работи по въпроса с въздуха. Ако се вземат истински мерки като затягане на ГТП или ограничение на колите, които влизат в центъра на града, кмета пада веднага. Никой няма топките да го направи. Колегата behi казва да се направят проверки на пътя - такива имаше за кратко и нямаше отзвук от тях. По всички новини казваха как са купили 10-тина модерни газ анализатори 7-8 за каналите на КАТ останлите мобилни. И какво - нищо. Пак си дишаме саждите на каруците
  • #13
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Дедо ( преди 2 седмици )
    Акция-"Мижи да те лажем"
  • #12
    20 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Ама нека вдигат бе. Не 20 а 200 лева да ви вдигнат данъка да разберете, че когато избори има се излиза и се гласува, а не шведите да ви избират кой да управлява срещу пари и после да мрънкате. Аре мрънкайте сега. На другите избори пак си ги изберете същите. точно поради тази причина се махнах от страната, защото стадото иска да бъде стригано и доено до дупка. Самолети купиха на тройна цена дето и внуците ви ще ги изплащат и какво ли още не. За 5 г. външния дълг скочи двойно. Къде са парите?
  • #11
    18 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Типично по гербаджийски да се вземат пари от всички и да се откраднат естествено после. Защо всички трябва да плащат по-висок данък. Моята кола е нова в гаранция и е с екологична норма Евро 6 Б по най-новият стандарт. ОК на мен ще ми вземат 20 лв. не съм за тях, но питам защо също ще вземат 20 лв на човекът със старият кошник нов внос, който не отговаря на нито един еко стандарт по простата причина, че катализатора веднага в автокъщата е махнат. Същата система ще я прилагат със застраховките.
  • #10
    19 rate up comment 1 rate down comment
    2 ( преди 2 седмици )
    Бях свидетел как на пункт за ГТП, минава Ауди дизел и не му мерят изгорели газове, след него една Хонда Джаз и бързат да му сложат сонда в ауспуха. Аз отивам и питам служителя, защо на Аудито не мерихте газове? Той ми казва - Защото няма да мине! Питам го: - Ами ако този господин с Хондата сега не мине? Той отговаря: - Ще мине, ще мине, това е японски бензин, те винаги минават, ако им е здрав двигателя, ние такива как ги чакаме, че трябва да отчитаме стойности! Ееее, това е жива дискриминация!