IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо, дори да не искаме, ще започнем да караме електромобили?

Колкото и да не се харесват колите на ток, ползите от тях са много

Не е тайна, че през последните години тенденцията в световен мащаб за автомобили с електрически двигатели силно се засили. Само през първата половина на тази година обемът на продажбите на електрически превозни средства в света се е увеличил с цели 81% в сравнение със същия период на миналата година. И всичко това въпреки факта, че като цяло продажбите на автомобили от всякакъв вид са намалели с 12%.


електромобили


Колкото и някои песимисти да не харесват електромобилите, ползите от използването на електрически превозни средства са наистина много. Например, най-очевидният е икономията на гориво. Не е тайна, че електричеството струва на собствениците на електрически превозни средства много по-малко отколкото собствениците на бензинови или дизелови коли с двигатели с вътрешно горене плащат за гориво.

Едно интересно проучване по темата, при това с прости изчисления, показва, че при средно потребление от 15 kWh на сто километра на електромобил, жител на Китай ще похарчи около $1.22, като средната цена на един kWh в страната е $0.081. От друга страна средната цена на литър бензин в Китай е 1.35 долара. А при среден разход от 10 литра на 100 км в градски цикъл собственикът на автомобил с двигател с вътрешно горене харчи 13.5 долара, което е около 10 пъти по-скъпо.


електромобили


Втората точка, която красноречиво е в полза на електромобилите е цената за придобиване на нови електрически превозни средства. Към момента тя все още е по-висока от тази за аналогични коли с ДВГ, но тенденцията според водещите анализатори е, че цените на автомобил с електрическа тяга постепенно ще се изравнят с тези на бензиновите и дизелови алтернативи.

Заслужава си да се отбележат и различните привилегии за собствениците на електрически автомобили. Така например в някои градове на електрическите превозни средства е разрешено да използват бус лентите и да паркират безплатно в натоварените градски райони. На много места собствениците на ел.коли са освободени от данъци върху превозните средства и т.н.


електромобили


Това отчасти обяснява защо търсенето на електрически автомобили нараства толкова бързо. Но има и друг аспект на нещата. Големите автопроизводители все повече се ориентират към производство на електромобили, като постепенно оставят на заден план традиционните коли с ДВГ. Дали го правят по собствено желание или под натиск е друг въпрос, но очертаващата се тенденция е ясна: Щем-не щем, ще започнем да караме електромобили.


0 от 500
  • #9
    7 rate up comment 1 rate down comment
    До "разбирачите ( преди 1 година )
    Тока ще си е евтин дългосрочно това че Германия предсрочно си затвори реакторите в полза на това по-дълго да запази ТЕЦ на руски газ и въглища не значи че всички го направят. В момента имаме "късмета" да са спрени тока, въглищата и газа от Русия както и повечето реактори във Франция да не работят но тях смятат да ги пуснат до края на годината а въглища и газ има и другаде и все повече ВЕИ се добавят всяка година
  • #8
    7 rate up comment 3 rate down comment
    До 3 ( преди 1 година )
    Средно в Европа годишния пробег е 12 хил км което е 33 км дневно за да зареждаш всеки ден трябва електромобила да има 60км пробег тоест колкото много зареждаеми хибриди . Другия вариант е ти да караш по 100 хил км годишно или средно над 250км дневно за да зареждаш всеки ден но не приписвай на всеки своите манипулации
  • #7
    13 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Цялата гледна точка е грешна, щото си мислите, че тока е евтин. Ама видяхме какво става с цените на тока. Добавете отгоре затваряне на ТЕЦ, АЕЦ и преминаване към панели и перки - цената на тока сега х10, а в мечтания "чист" свят излиза минимум х40... значи електричката, освен че е ПЪТИ по-скъпа, ще се движи и ПЪТИ по-скъпо като гориво... Айде и със здраве!
  • #6
    22 rate up comment 6 rate down comment
    5 ( преди 1 година )
    Точно диктат! От измислени чиновници, които обаче продължават да се возят на бронирани автомобили с огромни двг-та.
  • #5
    16 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    И 3. "различните привилегии за собствениците на електрически автомобили" => Отново: има ги сега; като станата милиони/милиарди, ще отпаднат. Хайде сега любезно да напишете всички неостатъци на компютъризираните заводски колички (каквото всъщност са електромобилите, а не "автомобили") и да спрем веднъж завинаги с "ползите". Ползи няма. Има диктат.
  • #4
    14 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Започвам от края: "Щем-не щем, ще започнем да караме електромобили." => Да, защото ни го налагат, а не защото е по-добре. И продължавам по точките: 1. "Полза - икономията на гориво." => Цените на тока и горивата сега са такива - като се покачи търсенето на ток и спадне това на бензин/дизел/газ, какво ще стане. 2. "Цената за придобиване на нови електрически превозни средства" => Не се определя от търсенето и предлагането, а от алчността на автопроизводителите така, че защо да пада...?
  • #3
    13 rate up comment 5 rate down comment
    nuclear ( преди 1 година )
    Веднъж седмично зареждаш ако само ходиш до магазина с колата през ден. Ако караш активно електромобил, трябва да зареждаш всеки ден.
  • #2
    10 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Не е нужно да имаш елетрифицирано парко място, точно както и сега нямаш бензино колонка на всяка парко място. Ако нямаш гараж, ще ходиш на публична зарядна станция да зареждаш, веднъж седмично.
  • #1
    15 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "...жител на Китай ще похарчи около $1.22, като средната цена на един kWh в страната е $0.081..." Интересно китайците живеещи в 50-тина етажни небостъргачи в големите градове дали имат електрифицирано паркомясто за всеки? И дали тези места ползват потребителската крайна цена?