IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо, дори да не искаме, ще започнем да караме електромобили?

Колкото и да не се харесват колите на ток, ползите от тях са много

Не е тайна, че през последните години тенденцията в световен мащаб за автомобили с електрически двигатели силно се засили. Само през първата половина на тази година обемът на продажбите на електрически превозни средства в света се е увеличил с цели 81% в сравнение със същия период на миналата година. И всичко това въпреки факта, че като цяло продажбите на автомобили от всякакъв вид са намалели с 12%.


електромобили


Колкото и някои песимисти да не харесват електромобилите, ползите от използването на електрически превозни средства са наистина много. Например, най-очевидният е икономията на гориво. Не е тайна, че електричеството струва на собствениците на електрически превозни средства много по-малко отколкото собствениците на бензинови или дизелови коли с двигатели с вътрешно горене плащат за гориво.

Едно интересно проучване по темата, при това с прости изчисления, показва, че при средно потребление от 15 kWh на сто километра на електромобил, жител на Китай ще похарчи около $1.22, като средната цена на един kWh в страната е $0.081. От друга страна средната цена на литър бензин в Китай е 1.35 долара. А при среден разход от 10 литра на 100 км в градски цикъл собственикът на автомобил с двигател с вътрешно горене харчи 13.5 долара, което е около 10 пъти по-скъпо.


електромобили


Втората точка, която красноречиво е в полза на електромобилите е цената за придобиване на нови електрически превозни средства. Към момента тя все още е по-висока от тази за аналогични коли с ДВГ, но тенденцията според водещите анализатори е, че цените на автомобил с електрическа тяга постепенно ще се изравнят с тези на бензиновите и дизелови алтернативи.

Заслужава си да се отбележат и различните привилегии за собствениците на електрически автомобили. Така например в някои градове на електрическите превозни средства е разрешено да използват бус лентите и да паркират безплатно в натоварените градски райони. На много места собствениците на ел.коли са освободени от данъци върху превозните средства и т.н.


електромобили


Това отчасти обяснява защо търсенето на електрически автомобили нараства толкова бързо. Но има и друг аспект на нещата. Големите автопроизводители все повече се ориентират към производство на електромобили, като постепенно оставят на заден план традиционните коли с ДВГ. Дали го правят по собствено желание или под натиск е друг въпрос, но очертаващата се тенденция е ясна: Щем-не щем, ще започнем да караме електромобили.


0 от 500
  • #19
    16 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    автомобила никога няма да замени кобилата казал коня
  • #18
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Лудория ( преди 2 години )
    Инак смятам, че всяка технология трябва да се ползва там, където ще свърши работа. Ако някъде трябва електромобил, нека се започне от големите градове и богатите еко-съпричастни. Нека те да платят този преход. Пък то когато електромобилите и свързаните с тях поддръжка, консумативи и мрежа стане достатъчно евтина и ефективна, хората сами ще се прехвърлят към нея.
  • #17
    10 rate up comment 6 rate down comment
    Лудория ( преди 2 години )
    Пожарникарите и те толкоз ще могат да имат "басейни", дето да давят запалените електромобили. Защото последната препоръка е така да се гасят. А за самозапалилите с коли, които могат да запалят сума ти кооперации и къщи не ми се споменава. То и батерии трябват. Тук половината карат 20+ коли, ако им кажеш, че трябва да си купят батерия за 10 000 лв. като си купувар 10-15-20 годишния електромобил, ще ми е любопитно колко ще го направят...
  • #16
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Лудория ( преди 2 години )
    Всичкиа автомобилни поризводители започнаха да се оплакват от идеито на еврочиновниците. Само VW не, ама то защото е много държавна компанията и ги хванаха, че повече послъгват. Опитвам се да си представя града, в който живея, 30000- 40000 електромобила и не мога. Къде ще зареждат?! Как ще стига тока дотук?! Като пуснем зимата климатиците и различните квартали почват да гаснат един след друг. Дори не си помислям за монтьори. В целия град има 3-4-*** читави. Другите - колкото да подкарат колата.
  • #15
    5 rate up comment 1 rate down comment
    До 14 ( преди 2 години )
    София-Варна. Средна скорост 112 км/ч. Разход на хибрида 5.9 по компютър и 6.0 по колонка
  • #14
    7 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    12-ти с хибрид, 5/100 и 15квч/100км точно никога, освен ако не го караш до 90 или е малолитражка. Отделно цените които си дал за Германия са в ЕВРО, и хибрида има по висока консумация. Което си казал е доста оптимално, да не кажа нереално. А3 (35TFSI) хибрид е около 20квч/100км, и бензина (7-8/100) ако я жалиш (от опит, не от слухове)
  • #13
    11 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Няма как да стане в близките 20 години. Базата коли с ДВГ която е натрупа сега ще продължи да се движи най малко до 2040г. А сега нито има достатъчно батерии, нито ток за тях. Електропреносната мрежа в сегашния и вид не може да издържи на такова натоварване. За пълно преминаване към електрически коли и то да има смисъл, тоест наистина крайния резултата да е по чист въздух, ще са нужни огромни промени. Много нова инфраструктира трябва да се построи. Това няма да стане бързо. Особено в България
  • #12
    12 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    А защо Китай сте взели за пример, а не Германия, където на обществените станции токът за 1 кВт струва 0,80-1?. Да смятаме 15х1=15? на 100 км. Аз карам хибрид. Разхода на гориво ми е 4-5/100. Бензина струва 2? за литър.. Излиза ми 8-10лв/100 разход. Доста по-евтино, а на всичкото отгоре колата ми е 2 пъти по-евтина от електричка същия клас. Сметките нещо не излизат и то никак. Най-важното обаче е това, че зимата ще има режим на тока. Зарядните приоритетно ще ги изключват. Кво праим тогава?
  • #11
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Има време ( преди 2 години )
    Не на всеки ще се наложи все пак ще има ДВГ продажби в ЕС до 2035г които едва ли ще бъдат забранени поне до 2050г особено в България така че някои от нас няма да са живи да бъдат принудени стига да им е самоцел да карат кола с ДВГ :D
  • #10
    11 rate up comment 0 rate down comment
    младен ( преди 2 години )
    "...цените на автомобил с електрическа тяга постепенно ще се изравнят с тези на бензиновите и дизелови алтернативи" - М даа.....като се надуят цените на колите с ДВГ ще се изравнят разбира се :)