Пакет от 437 милиарда долара за реформи в областта на околната среда и здравеопазването, с цел постигане на 50% пазарен дял електрическите автомобили до 2030 г. благодарение на стимули от 7500 долара за тези, които купуват превозно средство с нулеви емисии. Това са основните моменти от Закона за намаляване на инфлацията, подписана от президента на САЩ Джо Байдън само преди дни.
На пръв поглед картината може да изглежда абсолютно положителна от гледна точка на енергийния преход. Подробностите от закона обаче показват, че от всички тези стимули ще се възползват само моделите, произведени в САЩ, което е огромен удар върху европейските, японските и южнокорейските производители.
В закона е записано, че стимулите са насочени изключително към тези, които купуват електрически (или водородни) автомобили, сглобени в Северна Америка и които използват батерии, направени със суровини, добивани в САЩ или в страни, с Щатите имат споразумение за свободна търговия. Първото изискване е в сила от 16 август, а второто ще влезе в сила от 1 януари 2023 г.
Мярката е насочена изключително към седани и компактни автомобили с цена до 55 000 долара и SUV и пикапи до 80 000, като от нея ще могат да се възползват хората с доход под 150 000 годишно. Администрацията на Байдън вече обяви списък с автомобили, които отговарят на условията за поощрението, като от 72-те електрически модела на американския пазар, само 26 покриват новите изисквания за 2022 г. и само 5 за 2023 г.
Както се очакваше, мярката предизвика остри реакции от държавите, които са в челните редици по производството на електрически модели. В Южна Корея, например, групата Hyundai инвестира милиарди долари в научноизследователска и развойна дейност за електрически и водородни автомобили, а в Германия същото правят Mercedes и Volkswagen, които дори се ангажираха с точна дата за отказ от производството на модели с ДВГ.
Както съобщава Reuters, KAMA (асоциацията на корейските производители) вече търси подкрепа от европейския партньор на ACEA (асоциацията на производителите на автомобили в Европа), за да заемат заедно официална позиция срещу законодателството на САЩ. Според KAMA, Законът за намаляване на инфлацията може да застраши вноса на 100 000 електрически годишно от Южна Корея.
Освен това, според азиатската асоциация, този закон би нарушил икономическите споразумения, които са в сила между страната и САЩ, в допълнение към разпоредбите за свободна търговия на СТО (Световната търговска организация). Японските производители също могат да се присъединят, въпреки че някои от най-големите и най-важни заводи на Toyota и Honda са в Щатите. В краткосрочен план Hyundai ще се опита да „намали щетите“, като увеличи производството в завода си в Джорджия, но това няма да реши очертаващия се проблем.
Твърда позиция дойде и от европейските лидери. Няколко дни преди законът да бъде одобрен, говорителят на Европейската комисия - Мириам Гарсия Ферер заяви, че мярката „създава безпокойство в ЕС и засяга трансатлантическата търговия, тъй като дискриминира чуждестранните производители спрямо американските". Освен това ЕС е съгласен с Южна Корея и смята, че изборът на САЩ е несъвместим с правилата на СТО.
„Данъчните кредити са важен стимул за насърчаване на търсенето на електрически автомобили, но трябва да сме сигурни, че въведените мерки са справедливи. Продължаваме да призоваваме САЩ да премахнат тези дискриминационни елементи от законопроекта и да гарантират, че той е напълно в съответствие с СТО“, каза още Гарсия Ферер.