IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо сензорните екрани се превръщат в кошмар за шофьорите

Специален тест показва кои модели реагират най-бързо и най-бавно на командите

Все повече нарастват опасенията, че шофьорите се разсейват от неудобни сензорни екрани. И това кара марките да се връщат постепенно към добрите, стари физически бутони. 
 

екран


Проучване сред 10 модела показа колко време се губи за елементарни задачи със сензорните екрани на автомобила. Резултатът не е приятен - изпълнението им в движение може да отнеме до 22 секунди – време, когато шофьорът не е напълно концентриран върху пътя. Затова и сложните екрани ще носят минуси при следващите оценки за безопасност на колите.

С оглед новите правила Auto Express проучи кои марки автомобили имат най-сложните информационно-развлекателни системи. Тестът, който се фокусира върху това как водачите взаимодействат с екраните, докато са в движение, направи класация колко разсейващи могат да бъдат. Установено беше, че Skoda има най-лесната за използване система от десет основни марки. На другия полюс е луксозен модел, при която боравенето с основни функции става 3-4 пъти по-бавно.


тест, екран


Пол Баркър, редактор на Auto Express, попита основателно: "Това повдига ключов въпрос: ако смартфоните са опасни, не са ли сензорните екрани още повече?“. Медията помоли трима шофьори с различна степен на опит да изпълнят пет еднакви задачи, докато шофират из писта, имитирайки реални пътни условия. 

Тестът включваше ограничения на скоростта от 30 км в час, кръстовища и кръгови, докато се опитвате да направите пет относително прости настройки: изключване на Lane Keep Assist; включване навигацията и избиране „начало“; повишаване на температурата в кабината с два градуса; включване на отопляемите седалки; избиране на радио станция, и то конкретно една - BBC Radio 4.

Системата на всяка марка беше класифицирана на базата на времето, необходимо на потребителите да завършат промените. Но не само. Измерено беше и времето за обиколка по затворения маршрут, за да измери колко се забавят шофьорите, докато са заети с информационно-развлекателната система.
 

Skoda Superb PHEV


Средното време за успешна променя в на Skoda Superb - с най-новата навигационна система на Volkswagen Group, беше 4,8 секунди. Установено беше, че чехите предлагат най-лесно изключване на функцията за безопасност при поддържане на лентата и задаване на дестинация за сателитна навигация. Също така е сред отличниците в останалите настройки.

В противоположния край на спектъра беше Genesis - луксозната ръка на Hyundai. Информационно-развлекателната система „ccIC“ в неговия SUV GV60 беше класирана най-ниско от всичките десет тествани сензорни екрана. На водачите отне средно по 13,6 секунди, за да изпълнят петте задачи – почти три пъти повече отколкото при  Skoda. Кошмарно беше изключването на асистента за поддържане на лентата, което отне средно 22,6 секунди! Или почти четири пъти по-дълго от водачите на най-високо класираната кола - Skoda Superb (6,6 секунди).

Освен това на шофьорите отне средно почти 20 секунди, за да сменят местоположението на сателитната навигация към дома и да настроят радиото. Това застрашава сериозно водача, който трябва да откъсне погледа си от пътя за продължителен период от време, докато изпълнят тези относително често срещани задачи. За капак, средното време за обиколка също беше с 36 секунди по-бавно от това, поставено като изпълнима задача за шофьорите.

Говорител на Genesis защити марката: „Въпреки че тестът се фокусира върху достъпа до функции и извършването на промени през екрана на информационно-развлекателната система, има и бутони за пряк достъп до тези най-използвани функции на волана и на централното табло, за да направят точно същото“.
 
 
Екрани


Пол Баркър, редактор в Auto Express, обобщи: „Чрез комбинирането на безброй ръчни контроли в една цифрова система върху таблото ви, производителите могат да намалят времето и парите, изразходвани за проектиране, разработка, производство и сглобяване, като правят значителни икономии навсякъде. Но сензорните екрани стават по-сложни и все повече разсейват", допълни той, "Проблемите също идват от често "бъгване" на екраните, при което не реагират или го правят със закъснение. Това кара шофьорите да отместват поглед от пътя по-дълго от необходимото“.

Анкета сред почти 1500 шофьори, проведена от What Car? миналата година, установи, че девет от десет шофьори искат производителите да направят крачка назад към повече бутони и превключватели. Трима от всеки пет попитани признаха, че са били разсейвани от дисплея, докато шофират. Около 89 процента предпочитат да имат физически бутони, копчета и циферблати пред системи със сензорен екран, които могат да бъдат „изнервящи, отнемащи време и понякога вбесяващи".

Модата с предоставянето на сложни джаджи също се превръща в основен фактор за пазара на автомобили. Трима от всеки пет казват, че биха отложили закупуването на модел, който няма традиционни бутони. Едва 8 процента заявяват, че биха предпочели напълно изчистен кокпит със сензорен екран.

Volkswagen, който не беше включен в теста на Auto Express (не и директно, а чрез Skoda), е марката, която получи най-много критики за своите "плъзгащи се“ контроли под сензорния екран за отопление и звук в популярни модели като Golf. Потребителите смятат, че това е невероятно за вършене трудно в движение.
Томас Шефер, главен изпълнителен директор на Volkswagen Passenger Cars, още през 2022 година потвърди, че ще се откажат от чувствителните на допир сензорни контроли на волана, заявявайки в LinkedIn: „Връщаме волана с бутони! Това е, което клиентите искат от VW“.

И миналата седмица, при разкриването на концепцията ID.Every1, шефът на дизайна на VW Андреас Минд потвърди, че повечето бутони за управление ще се върнат в колите на немския гигант от следващата година. „От ID.2all (предвиден през 2026) нататък ще имаме физически бутони за петте най-важни функции",  обеща  Минд през Autocar, "Те ще бъдат във всяка кола, която правим вече. Разбрахме това. Никога, никога повече няма да направим тази грешка. На волана ще имаме физически бутони. Имаме обратна връзка с хората. И те казват - това не е телефон: това е кола".

Класацията:

1. Skoda (навигация Skoda в Superb)        4,8 секунди (средно време за изпълнение)

2.  Mercedes (MBUX в E-Class)    6.8 секунди

3. Mini (OS9 в Countryman SE)    7.2 секунди

4. Volvo (Android Automotive в EC40)    7.4 секунди

5. Tesla (Tesla UI в Model 3)    7.8 секунди

6. Renault (OpenR Link в Scenic)    8.1 секунди

7. MG     (iSmart в MG3)    8.6 секунди

8.  Ford (SYNC 4 в Mustang)    10.1 секунди

9. Peugeot    (i-Cockpit oв e-3008)    10.4 секунди

10. Genesis    (ccIC в GV60) 13.6 секунди

 

0 от 500
  • #10
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 4 часа )
    Навигацията се настройва преди да тръгнеш може и с Ок Гугъл..., всичко останало хубавите коли го имат на волана или на таблото с физически копчета. Аз по екрана не пипам, така е направена колата дори трябва и някои забраняват там да се пипа докато колата е в движение и с право.
  • #9
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Компаниите първо слушат маркетинговия си директор, после слушат какво било бъдещето от видеа в нета, а едва тогава тръгват да питат потребителите си, както и да правят проучвания, като папагалски цитират нещо от Форд, за някакъв си кон, все ендо сме преди 120 години ...
  • #8
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    ДО 6 - Часовника си взима времето от мобилния оператор. А GPS е единственото, което спокойно мога да кажа, че може да остане "само на тъчскрийн".
  • #7
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Това са коли, правени за хора, които не работят, не бързат и само гледат, да се забавляват. Аз ставам в 5:30 сутрина, ям сандвч по пътя и пия кафе. А да барна тоя *** дисплеи и да е имало неква трохица или мъхче, дисплея не фата, докат не го учистя .... КВО Е ТВА ЕЕЕ!
  • #6
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Мухаха, да видим с копчета как ще настроиш навигацията? Дали ще е по-бързо? Тъча има предимства,има и недостатъци. Без тъч, едно просто сверяване на часовника отнема бая цъкане. Основните неща, мога да управлявам от волана. Да не отварям дума и за гласовия асистент
  • #5
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Skoda Superb все още е с врътка за включване на фаровете, и най-вероятно с физическите бутони на предишният Golf, та е нормално да "спечели".
  • #4
    5 rate up comment 1 rate down comment
    mechanic ( преди 1 ден )
    Поправям коли. При някои ми отнема време да намеря някои функции. доста дразнещо
  • #3
    14 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Е как така, бе?Нали само преди няколко месеца ФВ и Стелантис още ни убеждаваха, че това е най-хубавото, революционна промяна.... Казваха, че ергономисти и психолози нищо не разбирали, че шофьорите тярбвало само да свикнат и просто щели да са най-щастливите на света. Да, ама на оня свят.
  • #2
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Ехеее ( преди 1 ден )
    Как стигнаха до такова прозрение сами...браво!
  • #1
    14 rate up comment 1 rate down comment
    Chicho_Ficho ( преди 1 ден )
    Сетиха се :)