Собствениците на премиум-автомобили са по-доволни от своите превозни средства, отколкото купувачите на модели на масови производителите. Такива резултати показа проучването на American Customer Satisfaction Index (ACSI), проведено в САЩ от юни 2021 г. до юни 2022 г., в което са интервюирани 4708 шофьори.
Индексът на удовлетвореност от скъпите автомобили се повишава с 2,6% до 80 пункта, докато показателят за масовия сегмент си остава същият – 77. Сред масовите марки лидер е Subaru, чийто индекс ACSI се понижи с един процент до 80 пункта. Четири производителя отбелязват резултат 78 - Hyundai и Mazda (минус 1%), както и Chevrolet (+3%) и Ram (-3%). Индексът на Honda падна с 6% до 77, същият резултат е получен от Nissan (-1%), докато Buick и Volkswagen са без промяна).
По 76 точки получават Ford и GMC, които са загубили по 3% от доволните клиенти, Jeep (без промяна) и Kia (минус един процент). Dodge намалява резултата си с 5% - до 74 точки, докато на дъното на класирането са Chrysler и Mitsubishi – по 72%, въпреки че и при двете марки се отчита леко увеличение на удовлетвореността.
Що се отнася до премиум-брандовете, Lexus пое лидерството (+4%) с резултат от 84 точки. Следват го Acura (+8%), Infiniti (+9%) и Audi (+3%), като и трите марки имат по 82 точки. Tesla запазва резултата си с 80 точки, толкова има и Cadillac, при който се отчитат ръст от 4%. Веднага след това е Mercedes-Benz със 79.
Най-зле се представят BMW (-5%) - 77 пункта, както и Volvo (76) и Lincoln (75), като последните две марки са загубили един процент от доволните собственици.
Като цяло, най-добре се представят азиатските производители, които печелят 1% и постигат индекс от 79. Същият резултат имат и европейските марки, докато тези от Северна Америка записват отстъпление до 77 точки.
Експертите обясняват влошаването на клиентското изживяване от масовия сегмент с няколко фактора. Първо, рекордната цена на горивото в САЩ изиграва важна роля и второ - колите вече се купуват по-трудно поради продължаващия недостиг на чипове, което забавя производството, увеличава времето за чакане и принуждава компаниите да съкращават оборудването.