Искате ли един безплатен и доказано полезен инвестиционен съвет? Никога не се опитвайте да предвидите цената на петрола. Основният ни източник на енергия упорито отказва да се подчинява на пазарни закони и на икономическа логика. Може би защото, както охотно признаваше Ти Буун Пикънс, един от най-големите познавачи в тази област, при него "не съществува такова нещо като свободен пазар".
А Дан Дикър, легендарен трейдър на Нюйоркската борса, казваше така: "Петролът е калпава инвестиция, защото всъщност изобщо не е инвестиция. Той е по-скоро облог, с прикачена към него тиктакаща бомба".
Днес, когато добрата стара петдесетачка ще ви осигури едва около 15 литра на бензиностанцията, всички се надяват високите цени на суровия петрол да вървят към края си. Но колкото и непредсказуеми да са те, почти всички фактори сочат в обратната посока - горивата ще останат скъпи много по-дълго, отколкото ни се иска. Ето основните фактори, които движат този пазар.
11 ключови факта за цените на петрола (ГАЛЕРИЯ):
При всяка друга стока дефицитът и високите цени биха създали допълнителни стимули за производителите, и пазарът скоро би постигнал баланс. Но петролът, както казахме, не е свободен пазар. Много от значимите производители са блокирани от чисто политически фактори. Венесуела, която има най-големите доказани петролни запаси в света, заради американските санкции произвежда нищожни количества - средно 654,000 барела дневно през 2021, или едва около една пета от онова, което произвеждаше през първото десетилетие на XXI век. По сходни причини производството на Иран е с около 1.2 милиона барела дневно по-малко, отколкото беше през 2017. Либия по времето на Кадафи добиваше по 1.8-1.9 милиона барела дневно, а през 2020 покрай политическата нестабилност (с намеса и на Запада, и на Русия) се срина до едва 0.4 милиона, и въпреки ръста през 2021 остава далеч от някогашните нива. Нигерия, исторически най-големият производител на петрол в Африка, от година на година страда все повече от пиратски добив, от размирици и саботажи, и през 2021 производството е едва 1.6 млн. барела дневно, в сравнение с 2.5 милиона през 2010 година.
* Статията е публикувана в Bulgaria ON AIR THE INFLIGHT MAGAZINE, брой 143 / 2022