IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Доказано: Физическите бутони са по-добри от сензорните екрани

По-безопасно е, когато шофирате, да ползвате старата практика

Какво предпочитате – с физически бутони или със сензорни екрани да управлявате някои от функциите в автомобила? Със сигурност има привърженици и на двата начина, но има и обяснения, и доказателства кой от тях е по-безопасен.

 

gl_infotainment-oppning_002.jpeg

 

Факт е, че физическите бутони се срещат все по-рядко в съвременните автомобили. Повечето производители преминават към сензорни екрани и те стават все по-големи. По-добре ли е обаче това за шофьорите? Отговор на този въпрос дават от шведското автомобилно списание Vi Bilägare, които извършиха задълбочен тест на системата HMI (човек-машина-интерфейс).

Вдъхновението за пълния с екран интериор в модерните автомобили идва от смартфоните и таблетите. Но това, което работи за смартфон, не е непременно подходящо за автомобили и понякога може да се окаже направо опасно. През последните години производителите на автомобили са обсебени от сензорните екрани. Дизайнерите искат „чист“ интериор с минимално оборудване, а финансовият отдел иска да намали разходите. Вместо да разработват, произвеждат и поддържат физически бутони на склад за години напред, производителите на автомобили се стремят да интегрират повече функции в цифров екран, който може да се актуализира с течение на времето. 

 

gl_infotainment-mg-marvel-001_0.jpg

 

Екипът на Vi Bilägare събра 12 автомобила, от които 11 модерни от различни производители. На летище беше измерено времето, необходимо на водача да изпълни четири различни елементарни задачи - смяна на радиостанцията, регулиране на климатичната инсталация, нулиране на бордовия компютър и затъмняване на осветлението на уредите на таблото. И това става при движение със скорост 110 км/ч.

Последната кола, която участва в експеримента, е от „старата школа“ и е без сензорен екран - 17-годишно Volvo V70. Важен аспект на теста е, че водачите са имали време да се запознаят с автомобилите и техните информационно-развлекателни системи преди началото.


results.jpg


В голяма част от новите автомобили много функции вече могат да се активират с глас. Но системите за гласово управление не винаги са лесни за използване, те не могат да контролират всяка функция и не винаги работят, както се рекламират. Затова системите за гласово управление не са тествани в този експеримент.

Какво се оказва накрая? Най-лесният автомобил за разбиране и управление и то с голяма разлика е Volvo V70 от 2005 г. Четирите задачи се изпълняват в рамките на десет секунди, през които колата се движи 306 м със 110 км/ч.


grafik1_0.jpeg


На другия полюс е китайският електрически MG Marvel R, който се представя най-зле. Шофьорът се нуждае от 44,6 секунди, преди да изпълни всички задачи, през които автомобилът е изминал 1372 м - повече от четири пъти в сравнение със старото Volvo.

BMW iX и Seat Leon се представят по-добре, но и двата автомобила все още са твърде сложни в това отношение. Водачът се нуждае от почти километър, за да изпълни задачите. През това време в трафика могат да се случат много неща.

Dacia Sandero и Volvo C40 се представят добре, въпреки че и двете коли имат сензорни екрани. Те обаче не са претоварени с функции. Volvo показва, че сензорният екран не трябва да бъде сложен.


grafik2_0.jpeg


Организаторите на теста също така измерват ъгъла, под който водачът трябва да гледа надолу, за да управлява функциите. Снима е един и същ шофьор във всички автомобили и се открива, че шофьорът трябва да намали линията на видимост с 56 градуса, за да види долния край на екрана. Сравнете това само с 20 градуса в Mercedes GLB.

Тестът на белгийците доказва, че достъпът до основни функции на сензорен екран е по-труден в движеща се кола, отколкото натискането или завъртането на физически бутон. И ако трябва да държите очите си на пътя, сензорните екрани са ужасна идея.

0 от 500
  • #6
    13 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    А добрутро, естествено че е така.Не всичко ново е по-добро от старото..А да си сетнеш налягането на гумите...наем думи..
  • #5
    16 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Баща ти все в кола с много зонов климатик те е дундуркал.
  • #4
    2 rate up comment 25 rate down comment
    До #2 ( преди 2 години )
    Личи си какъв досег имаш с коли на 3-5г. Демек никакъв. Моя тъч е като нов. Какво като пече слънцето върху тях? С тъча е 5 пъти по удобно, не говоря за на Тесла телевизора, там е неудобно. С копчета как си управляваш N-зоналния климатроник на децата отзад? Защото с тъча става за 5 сек. Забравих, ти караш джипка то 99та, зони там няма
  • #3
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Гост ( преди 2 години )
    Скоро ще трябва и плащания да се правят - като ти изтече абонамента за радиото или климатика, така че свиквайте. Сигурно ще напрвят слот за кредитна карта за да ти е удобно да плащащ по-лесно докато караш - всичко в името на безопасността разбира се
  • #2
    22 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Мобилни телефони не може, но телевизори може! Аре, че ми писна от тарикати, които искат с трици маймуни да ловят и да ти ги продават на тройна цена! Карам си джипката с физически бутони, докато мога. Разните му там Грети и гретени не ме интересуват! Тези тЪлЪвизорчета, като станат на 3-5 години, от търкане, няма да виждате нищо на тях. Да не говорим, като пече слънцето върху тях. Аре у лево! Пуф-паф, пуф-паф и да става лаф!
  • #1
    3 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Би ми било интересно, как с копчета ще си сетнеш налягането в гумите. За останалите функции, няма смисъл. Ако трябват копчета за всичко, което има по новите коли, цялото табло ще е копчета, примерно около 200. Шит