Разумно ли е да си купите електромобил втора употреба? Все повече хора в България се интересуват от електрическото задвижване - било заради модата, било заради по-ниските разходи за зареждане и безплатното паркиране в центъра на София, било от екологични подбуди. И понеже новите електромобили като цяло са твърде скъпи за повечето хора, те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните автомобили.
BMW i3 е от малкото електрически модели, които са достатъчно дълго на пазара, за да има в момента голямо предлагане втора ръка. Но цените скочиха драстично от 2020 насам
Този пазар се разшири драматично в последните години. През 2019 в България се предлагаха няколко десетки електрически автомобила втора ръка. В момента търсенето в произволен сайт за автомобилни обяви ни връща над 700 резултата. Предлагането се простира от 10-годишно миниатюрно Mitsubishi iMiEV за 12,000 лева до почти ново Porsche Taycan за двайсет пъти повече. Като цяло цените на електромобилите са скочили драстично спрямо миналата година и сега BMW i3 на пет-шест години, което доскоро струваше от порядъка на 25,000 лева, се предлага средно за 45,000 лева. Електрически VW Up! е между 20,000 и 40,000 лева според годината и пробега. Renault Zoe от 2015 се предлага между 25,000 и 35,000. Има даже оптимист, който иска да ви продаде миниатюрния Citroen Ami втора употреба за 20,500 лева (макар същият да струва чисто нов 7,290 евро във Франция с всички такси и без никакво чакане). Nissan Leaf от първо поколение на десетина години може да се намери за малко над 20,000 лева.
При повечето производители подмяната на батерията е много скъпа, защото самите батерии идват от външни доставчици. Надеждата на компании като VW е да намали цените, когато започне масово собствено производство
Дори и при тези драстично пораснали цени, употребяваните електромобили си остават по-достъпни от новите. Само имате предвид едно: те са съвсем различна стока от колите с двигател с вътрешно горене. При последните рискът при покупка втора ръка е не е голям - и можете допълнително да го намалите, като проучите кои модели са относително по-дълговечни и се постараете да разберете как е била експлоатирана конкретната машина, която ще купувате. А даже и да не го направите, ремонтът или подмяната дори на най-скъпите компоненти обикновено струва не повече от няколко процента от стойността на самия автомобил (освен ако сте си купили S-класа за 2,000 лева, разбира се).
При електромобилите е съвсем различно заради батерията. Тя има ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация. А подмяната често струва половината от цената на автомобила на старо. Или дори я надхвърля. В галерията долу сме цитирали цените за смяна при някои от най-популярните електрически автомобили на пазара. Имайте предвид, че това са цени на производителите и на официалната им дилърска мрежа. Не е проблем да си купите батерия от Китай или втора употреба - само че тогава рисковете при ремонта стават повече и са изцяло за ваша сметка.
Какво трябва да знаете при електромобилите втора ръка (ГАЛЕРИЯ):
В Германия Volvo цитира само цена за смяна на модули, на база на което от ADAC пресмятат, че подмяната на цялата батерия на електрическото XC40 ще струва умопомрачителните 37,854 евро. За България обаче си има фиксирана цена за смяна на цялата батерия, уведомиха ни от вносителя "Мото Пфое". И тя е доста по-разумна - 25,290 лева. Цената за смяна на един модул е 1149 лева и 56 стотинки с включено ДДС.