IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобил втора ръка: какво трябва да знаете преди покупка

От Renault Zoe до BMW i3 и Tesla - вижте колко струва подмяната на батерията при различните модели

Разумно ли е да си купите електромобил втора употреба? Все повече хора в България се интересуват от електрическото задвижване - било заради модата, било заради по-ниските разходи за зареждане и безплатното паркиране в центъра на София, било от екологични подбуди. И понеже новите електромобили като цяло са твърде скъпи за повечето хора, те се насочват към пазара втора ръка - по същия начин, по който досега са си купували и конвенционалните автомобили.
      
     
BMW i3
BMW i3 е от малкото електрически модели, които са достатъчно дълго на пазара, за да има в момента голямо предлагане втора ръка. Но цените скочиха драстично от 2020 насам
     
      
Този пазар се разшири драматично в последните години. През 2019 в България се предлагаха няколко десетки електрически автомобила втора ръка. В момента търсенето в произволен сайт за автомобилни обяви ни връща над 700 резултата. Предлагането се простира от 10-годишно миниатюрно Mitsubishi iMiEV за 12,000 лева до почти ново Porsche Taycan за двайсет пъти повече. Като цяло цените на електромобилите са скочили драстично спрямо миналата година и сега BMW i3 на пет-шест години, което доскоро струваше от порядъка на 25,000 лева, се предлага средно за 45,000 лева. Електрически VW Up! е между 20,000 и 40,000 лева според годината и пробега. Renault Zoe от 2015 се предлага между 25,000 и 35,000. Има даже оптимист, който иска да ви продаде миниатюрния Citroen Ami втора употреба за 20,500 лева (макар същият да струва чисто нов 7,290 евро във Франция с всички такси и без никакво чакане). Nissan Leaf от първо поколение на десетина години може да се намери за малко над 20,000 лева.
     
       
Volkswagen, батерии
При повечето производители подмяната на батерията е много скъпа, защото самите батерии идват от външни доставчици. Надеждата на компании като VW е да намали цените, когато започне масово собствено производство
   

     
Дори и при тези драстично пораснали цени, употребяваните електромобили си остават по-достъпни от новите. Само имате предвид едно: те са съвсем различна стока от колите с двигател с вътрешно горене. При последните рискът при покупка втора ръка е не е голям - и можете допълнително да го намалите, като проучите кои модели са относително по-дълговечни и се постараете да разберете как е била експлоатирана конкретната машина, която ще купувате. А даже и да не го направите, ремонтът или подмяната дори на най-скъпите компоненти обикновено струва не повече от няколко процента от стойността на самия автомобил (освен ако сте си купили S-класа за 2,000 лева, разбира се).

При електромобилите е съвсем различно заради батерията. Тя има ограничен живот, който може допълнително да се съкрати при неправилна експлоатация. А подмяната често струва половината от цената на автомобила на старо. Или дори я надхвърля. В галерията долу сме цитирали цените за смяна при някои от най-популярните електрически автомобили на пазара. Имайте предвид, че това са цени на производителите и на официалната им дилърска мрежа. Не е проблем да си купите батерия от Китай или втора употреба - само че тогава рисковете при ремонта стават повече и са изцяло за ваша сметка.
      
      
Какво трябва да знаете при електромобилите втора ръка (ГАЛЕРИЯ):

  
   

0 от 500
  • #11
    14 rate up comment 7 rate down comment
    Турбо ( преди 1 година )
    Честито теслари!Смяна на батерията 22000 $ хахахаха Няма да има желаещи да си купят Тесла втора употреба.
  • #10
    16 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Трябва да знаем,че няма изградена инфраструктур за тези автомобили.200/300/500 зарядни станции в цяла България е смешно. Трябва да има хиляди в един град!!!
  • #9
    15 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако не бяха превъзбудените футуролози и инженери, още щеше да блъскаш на полето по 10 часа на ден. А ако нямаше компютри и телефони, как ще спамите с дивотиите?????? Та, лекичко кого псувате, невежи диваци.
  • #8
    22 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Истинската кола е V8. Тия електро шитни са за косачката за трева. Разни превъзбудили се Ит-та си ги харесват ама само те. Не ща тъчскрин в колата, неща и да ми ъпдейтват постоянно нещо. Неща да може някои да ми спре колата. Не ми е затрябвало и автономно управление. Топ коли са Ауди А8 или Мерцедес S-класа, с V8 мотори, произведения на изкуството.
  • #7
    14 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Ако ще давате пример за електроколи, то тогава говорете за лидерите. А лидерът е само Тесла. Има прекалено много опорки в статията. И НИТО дума за най-важните неща. 1) Електроколите са с по-просто устройство;2) Имат по-високо КПД3) Многократно по-голяма мощност при еднакви коне4) Няма какво да се счупи, не се сменя масло, няма карданов вал и прочие
  • #6
    13 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Хаха. Същите комунисти, които се хвалиха с батериите, които продавахме на японците, сега казват, че няма да има коли за бедните. То ако имахте акъл за две стотинки нямаше да сте комунисти. На какъв език да ви се обясни, че един електромотор НЕ Е ТОЛКОВА СЛОЖЕН КАТО ДВГ? Куци, сакати, диви, функционално неграмотни и бедни.
  • #5
    10 rate up comment 2 rate down comment
    до 4 ( преди 1 година )
    Mercedes все пак има електромобили на пазара от четири години :D при тая възраст 5 на 1000 си е множко. Иначе е вярно, рядко се налага подмяна на цяла батерия, обикновено е дефектен модул само. Освен при 10-годишния Лийф, там няма спасение. Приятел си купи китайска батерия за Приус, излезе му наполовина на официалната и засега поне кара без проблем
  • #4
    17 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Батериите се ремонтират, включително в България. Смяна на цяла батерия се прави само по гаранция, иначе няма смисъл. И в този сайт имаше статия за американец, на когото поискали 20000 или 22000 долара за смяна, а той намерил някой да му я ремонтира за 5500, ако си спомням добре. Отделно в нета има достатъчно статии и клипове за деградацията. Огромният % издържат без проблеми по няколкостотин хиляди км с 10-15% деградация. И в тази статия пише, че според Мерцедес само 5 на 1000 имат нужда от смян
  • #3
    12 rate up comment 8 rate down comment
    Относително е ( преди 1 година )
    Няма смисъл от модели като първите Лийф, Зои и и3 (с по 120км пробег и 100хил км живот на батерията) но тези от около 5 години насам които са с поне 300км пробег ако се ползват в града (защото в града има към двоен пробег спрямо магистрала и не се налага бързо зареждане съответно и живота е по-голям) би трябвало да имат приличен живот. От скоро има и батерии които в много случаи се предполага че ще издържат и целия живот на колата като EQS и Модел 3 с железно-литиевата батерия например
  • #2
    21 rate up comment 11 rate down comment
    край ( преди 1 година )
    Причината да се налагат ел. колите е това че имат придвидимо ограничен живот. Втора употреба има, но трета пета и седма - не. Т.е на улицата няма да има тесла под 50 хил лева. Така бедните, които са милиарди ще останат без коли.