Малко автомобили в историята са били толкова подигравани, колкото Trabant. Най-скромният продукт на автомобилната индустрия отсам Желязната завеса в много отношения си заслужаваше сарказма: произведен от пластмаса и памучни отпадъци, задвижван от допотопен двуцилиндров мотор, разполагащ с комичните от днешна гледна точка 26 конски сили, да не говорим за подхода към оборудването на създателите му, които явно са смятали дори датчика за нивото на горивото за излишен, буржоазен лукс.
И все пак това е само едната страна на монетата. В бедния социалистически лагер, и в една държава със съвсем оскъдни ресурси, "Траби" бе точно това, което се искаше от него: евтин, непретенциозен масов автомобил. За над три милиона семейства - не само в ГДР, но и в България, Чехия и Словакия, Полша и Унгария - той бе не само първи и единствен автомобил, но и символ на свободата. В известен смисъл това бе най-емблематичната кола на соца - и не е чудно, че днес е обект на постоянно засилващ се колекционерски интерес. В навечерието на 65-ия му юбилей, нека припомним някои факти за Trabant, които не всички са чували.
20 любопитни факта за легендата Trabant (ГАЛЕРИЯ):
През 1962 се появява обновен модел, наречен Trabant P60, или Trabant 600. Тук вече двигателят е с работен обем 595 куб. см, мощността е 22.7 конски сили, а максималната скорост се увеличава от 90 км/ч до 100 км/ч. Партийното поръчение колата да харчи около 5 литра на сто обаче не е спазено - реалният разход е около 8-9 на сто. Trabant 600 се прави до 1965, когато окончателно е изместен от появилия се през 1964 Trabant 601 - обновен модел с дизайна, който всички познаваме.