Малко автомобили в историята са били толкова подигравани, колкото Trabant. Най-скромният продукт на автомобилната индустрия отсам Желязната завеса в много отношения си заслужаваше сарказма: произведен от пластмаса и памучни отпадъци, задвижван от допотопен двуцилиндров мотор, разполагащ с комичните от днешна гледна точка 26 конски сили, да не говорим за подхода към оборудването на създателите му, които явно са смятали дори датчика за нивото на горивото за излишен, буржоазен лукс.
И все пак това е само едната страна на монетата. В бедния социалистически лагер, и в една държава със съвсем оскъдни ресурси, "Траби" бе точно това, което се искаше от него: евтин, непретенциозен масов автомобил. За над три милиона семейства - не само в ГДР, но и в България, Чехия и Словакия, Полша и Унгария - той бе не само първи и единствен автомобил, но и символ на свободата. В известен смисъл това бе най-емблематичната кола на соца - и не е чудно, че днес е обект на постоянно засилващ се колекционерски интерес. В навечерието на 65-ия му юбилей, нека припомним някои факти за Trabant, които не всички са чували.
20 любопитни факта за легендата Trabant (ГАЛЕРИЯ):
Несъмнено сте чували всякакви версии за материала, от който са изработени P70 и наследилият го Trabant. Ето и вярната: панелите на "Траби" се изработват от отпадъчни продукти при обработката на памука, слепени с т. нар. фенол-формалдехидна смола. Названието е твърде сложно за широката публика, затова във VEB измислят термина "дуропласт".
Впрочем този материал съвсем не е изобретен в ГДР. Той е рожба на германските химици от нацистката ера. Понеже стоманата в Германия през 30-те е дефицитна и се насочва най-вече за военни нужди, те изобретяват алтернативен материал, който е евтин за производство и, за разлика от фибростъклото, може да се пресова лесно. Освен това е доста здрав - във фабриката инженерите често се снимат, стъпили по четирима-петима върху покрива.