В настоящите икономически реалности много собственици на автомобили, опитвайки се да намалят разходите за обслужване на своите автомобили, самостоятелно извършват прости ремонти по колата, какъвто е и смяната на накладки и дискове. Междувременно подобни технически процедури изискват спазване на определени правила, пренебрегването на които може драстично да намали ефективността на спирачките.
По отношение на поддръжката, подмяната или ремонта на тези важни части, постоянно подложени на многократни механични и термични натоварвания, не трябва да има компромиси. В противен случай рискът тяхната взаимосвързана работа да бъде нарушена значително се увеличава. А това вече е изпълнено с риск от инцидент. На какво трябва да обърнете внимание преди всичко, за да избегнете грешки?
ОТСТРАНЕТЕ КОНСЕРВАНТА ОТ ДИСКОВЕТЕ
Да започнем със спирачните дискове. Имайте предвид, че опитен майстор, който ги сменя, определено ще използва специален спрей за почистване. Но начинаещите механици може да не знаят за тази процедура. Защо е важно това да се направи?
Отговаряме: новите спирачни дискове се продават намазани с консервационна грес, която предотвратява корозия по време на транспортирането им. Всичко това е добре, но забравите ли да почистите много добре дисковете от тази смазка, ще си направите много лоша услуга. Преди да инсталирате нови спирачни дискове, е задължително да премахнете консервиращата грес и да ги обезмаслите.
Имайте предвид, че ако мастният „консервант“ не се премахне при монтирането на нови дискове на колата, той може лесно да се абсорбира в повърхността на фрикционните накладки и да ги направи мазни за дълго време. Такъв пропуск, направен от майстор или собственик на автомобил по време на самостоятелен ремонт, веднага ще има обратен ефект. Можете да сте сигурни, че след това спирачната ефективност на автомобила ще се влоши рязко, тъй като триенето между вече почистените дискове и мазните накладки ще бъде забележимо под нормалното. Ето защо новите спирачни дискове винаги трябва да се обезмасляват, за предпочитане със специален аерозол.
ПОДЛОЖКИТЕ НА НАКЛАДКИТЕ СЕ НУЖДАЯТ ОТ ТОПЛОУСТОЙЧИВА ГРЕС
Ясно е, че новите спирачни накладки, за разлика от дисковете, не се нуждаят от почистване при смяна. И тук обаче ще се изисква автохимия. За да работят подложките след инсталиране в супортите, както се казва, като часовников механизъм, задната им страна трябва да бъде покрита със специално съединение. Обикновено се използват такива общи препарати като топлоустойчива паста против скърцане или, да речем, топлоустойчива медна грес. И тук възниква въпросът: правят ли автомонтьорите тази операция?
Нашият личен опит от посещението на различни автосервизи ясно показва, че днес, дори и в професионалните сервизи, подобно третиране срещу триене на задната страна на накладките често не се извършва! Междувременно, отбелязват експертите, такава смазка напълно елиминира скърцането на накладките при контакт с буталата на спирачния апарат. Освен това, което също е важно, процедурата намалява топлинното натоварване на спирачната хидравлична верига, удължавайки техния експлоатационен живот.
ПОГРИЖЕТЕ СЕ ВОДАЧИТЕ
Струва си да припомним задължителната употреба на лубрикант, предназначен за обработка на т.нар. направляващи щифтове. Както свидетелства реалната сервизна практика, много майстори също често „забравят“ и за тази процедура. Което, разбира се, нарушава нормалната работа на спирачките. Без обработка на водачите, подвижността на частите на спирачния апарат се влошава, възниква неравномерно износване на накладките и дисковете и скоростта на спирачните механизми намалява. Затова винаги проверявайте наличието на смазка по водачите.
Както можете да видите, в техническо отношение няма нищо сложно в поддръжката и ремонта на спирачките. Просто трябва да спазвате правилата и правилно да използвате препоръчителните автохимични продукти.