Европейският парламент подкрепи предложена от Европейската комисия забрана за продажба на автомобили с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) в ЕС през 2035 г., която е част от борбата срещу климатичните промени. Тя предвижда производителите на автомобили да намалят със 100% нивата на вредни емисии (СО2) до средата на следващото десетилетие.
Гласуването беше много оспорвано, като беше прието с 339 гласа, докато 249 депутати бяха против, а 24 се въздържаха. Законодателите на ЕС също одобриха 55% намаление на CO2 от автомобилите през 2030 г. в сравнение с 2021 г. Досега тази цел пред производителите на автомобили беше 37,5%.
Решението на парламента беше приветствано от екологичните организация. Една от най-активните – неправителствената „Транспорт и околна среда“, базирана в Брюксел, обяви, че гласуването предлага „голям шанс за по-бързо предотвратяване на бързото изменение на климата“.
В същото време обаче лобистката група на германската автомобилна индустрия VDA заяви, че депутатите са „игнорирали липсата на инфраструктура за зареждане в Европа”. Те бяха категорични, че това е „решение срещу иновациите и технологиите“, позовавайки се на исканията на индустрията синтетичните горива да бъдат освободени от забраната – нещо, което европейските законодатели отхвърлиха.
Въпреки решението на европарламента до окончателната забрана на продажбата на автомобили без ДВГ трябва да се случат още неща. Тепърва ще има нови преговори, като забраната трябва да бъде одобрена и от държавите-членки на ЕС. Това ще се случи в края на юни, след което ще започнат разговори между институциите, в които трябва да бъдат уточнени финалните рамки на споразумението.
Процесът ще продължи с второ четене в пленарна зала, на което депутатите и Съветът на ЕС ще обсъдят позициите си и едва след забраната ще бъде окончателно одобрена или отхвърлена.