Никой не знае със сигурност кога за пръв път е използван терминът "кросоувър". Нито пък има някаква ясна дефиниция какво означава: в миналото така се наричаше автомобил с висока проходимост, но построен върху платформата на лека кола, а не на всъдеход или пикап, и по правило със самоносеща конструкция. Днес обаче голяма част от кросоувърите на пазара са само с предно предаване и с мъка биха преодолели дори по-висок тротоар.
Москвич-410 - един съветски кросоувър, който изпреварва прословутата Лада Нива с точно две десетилетия
При толкова неясен термин ви е ясно, че опитите да се определи кой е първият кросоувър в историята са безнадеждни. Някои сочат американския AMC Eagle от края на 70-те. Други - появилата се малко по-рано европейска Matra Rancho. А почитателите на съветското автомобилостроене с гордост тикат напред ВАЗ-2121, или Лада Нива, както я познаваме у нас.
Заради твърде хлабавата дефиниция е невъзможно да се каже еднозначно кой е наистина първият кросоувър. Но е напълно сигурно, че не е "Нива" - просто защото в Съветския съюз има и много по-ранни версии на леки коли с висока проходимост. Една от тях, Москвич-410, навършва 65 години този месец. Ето и нейната история, която малцина знаят.
Историята на първите съветски кросоувъри (ГАЛЕРИЯ):
Но и тази свобода не продължава твърде дълго. В края на 50-те и началото на 60-те производството на Москвич се ориентира основно за износ, за да доставя толкова нужната на страната валута. Над половината от серийните Москвич-407 отиват зад граница - не само към "братските социалистически страни", но и към Великобритания, Белгия и още някои западни държави. Там обаче няма никакъв интерес към спартанския високопроходим Москвич-410. Производството намалява и накрая окончателно спира през 1963. Сглобени са общо 7580 седана Москвич-410, и едва 1515 комбита Москвич-411.