Никой не знае със сигурност кога за пръв път е използван терминът "кросоувър". Нито пък има някаква ясна дефиниция какво означава: в миналото така се наричаше автомобил с висока проходимост, но построен върху платформата на лека кола, а не на всъдеход или пикап, и по правило със самоносеща конструкция. Днес обаче голяма част от кросоувърите на пазара са само с предно предаване и с мъка биха преодолели дори по-висок тротоар.
Москвич-410 - един съветски кросоувър, който изпреварва прословутата Лада Нива с точно две десетилетия
При толкова неясен термин ви е ясно, че опитите да се определи кой е първият кросоувър в историята са безнадеждни. Някои сочат американския AMC Eagle от края на 70-те. Други - появилата се малко по-рано европейска Matra Rancho. А почитателите на съветското автомобилостроене с гордост тикат напред ВАЗ-2121, или Лада Нива, както я познаваме у нас.
Заради твърде хлабавата дефиниция е невъзможно да се каже еднозначно кой е наистина първият кросоувър. Но е напълно сигурно, че не е "Нива" - просто защото в Съветския съюз има и много по-ранни версии на леки коли с висока проходимост. Една от тях, Москвич-410, навършва 65 години този месец. Ето и нейната история, която малцина знаят.
Историята на първите съветски кросоувъри (ГАЛЕРИЯ):
Работата по проекта напредва и през 1957 най-после започва серийното производство на Москвич-410. След едва около хиляда сглобени автомобила, идва ред на "фейслифта" - Москвич-410Н, вече с новия двигател с горни клапани от Москвич-407, и с 45 коня максимална мощност. Максималната скорост нараства до... 90 км/ч. Успоредно започва и производството на Москвич-411 - комби версия (на снимката). Това са и единствените машини с 4х4, които обикновените жители на СССР могат да си купят - поне на теория. ГАЗ-69 е недостъпен за частни купувачи.