Новите европейски стандарти за вредните емисии може да са добра новина за чистотата на въздуха в градовете - но не и за хората, които пътуват дълго до работа и разчитат на автомобилите си.
Така наречените plug-in хибриди покриват тези стандарти, но на твърде висока цена. Дизелите ги покриват, но те са обявени вече за творения на дявола. А добрите стари бензинови мотори с атмосферно пълнене не могат да ги покрият. Лоша новина за потребителите, защото тъкмо такива мотори се монтираха в най-достъпните нови коли на пазара. И лоша новина за производителите на въпросните коли, като Renault и Dacia например.
За да запазят пазарната си ниша, те трябва да измислят решение, което да е икономично като дизела, да покрива екологичните стандарти и да струва значително по-малко от плъг-ин хибридите и чистите електромобили. Такова решение е новата хибридна система E-Tech на Renault.
Оригиналният макет от Lego, с който Никола Фремо убедил шефовете си в Renault, че системата е работеща
Тя няма нищо общо с познатите ни хибриди като Toyota Prius например. Като начало, няма съединител или планетарна предавка. Вместо това изпозва така наречената многорежимна трансмисия, създадена отначало за Формула 1. Системата се състои от 1.6-литров бензинов двигател и два електромотора. Първият е едновременно стартер, генератор и подпомага смяната на предавките. Вторият отговаря за потеглянията и движението с ниски скорости, може да добави почти 50 коня към мощността на бензиновия двигател при нужда, а без останалото време зарежда батерията.
Хибридната гама на Renault вече обхваща половин дузина модели. По-късно тази година технологията ще дебютира и при Dacia - отначало при новия Jogger, а постепенно - и при останалите модели
Няма да повярвате, но тази доста сложна разработка е започнала пътя си като играчка от Lego. Никола Фремо, създателят на тази система, първоначално я сглобил от конструктора на сина си, за да докаже на шефовете, че може да сработи в реалния живот. Днес хибридът на Фремо се влага в цялата гамата на Renault и се готви да дебютира в Dacia. А Automedia.bg разговаря със създателя му за някои особености на технологията.
Е-Tech хибридите - 6 въпроса към Никола Фремо (ГАЛЕРИЯ):
"Това е голям въпрос. Премахването на синхронизатора наистина пести тегло, но освен това пести пространство. А и пести пари.
Най-важно е пространството. Ако махнеш синхронизатора, можеш да сложиш много малък актуатор. Примерът, който винаги давам: себестойността на тази скоростна кутия - с актуаторите, но без втория електромотор, е същата като на ръчна скоростна кутия.
Дори и с добавянето на вторичния електромотор цената пак е много по-ниска от тази на класически автоматик или на кутия с двоен съединител".
НА СНИМКАТА: Никола Фремо (вляво) с колега от Renault