IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Шокова терапия: тестваме новото Renault Megane E-Tech

Наследникът на най-важния френски модел е тъкмо обратното на това, което беше Megane досега

В последните петнайсетина години се нагледахме на концептуални модели от Renault - кой от кой с по-екзотични имена, по-футуристични и, естествено, осъдени никога да не се случат в истинския живот. Това тук е точно обратното: то се казва Megane, като още няколко милиона автомобила по пътищата, и макар наистина да изглежда като нещо от бъдещето, всъщност е сериен модел, който можете да поръчате.
   
    

    
    
Това е и моментът, в който окончателно осъзнаваме неизбежността на големия преход в автомобилния свят. Едно е да виждаме нови екзотични електрически гами и да слушаме как компаниите си поставят срокове за отказ от двигателя с вътрешно горене за след осем или десет години. И съвсем друго е да видим как един от най-нормалните, достъпни семейни автомобили в Европа става изцяло електрически. Досегашният бензинов Megane ще се произвежда до догодина, за да смекчи малко прехода за пазари като българския. После... остава само това.
 
  
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
"ТОВА" ВСЪЩНОСТ СЕ КАЗВА MEGANE E-TECH и е първият модел на Renault на новата електрическа платформа на алианса, на която ще са още Nissan Ariya, първият кросоувър на марката Alpine и няколко бъдещи модела на Mitsubishi. Както виждате, залогът не е никак малък. Ще може ли новият Megane да оправдае доверието?
    
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
    
Що се отнася до дизайна, смятаме, че да. Тази кола е лебедовата песен на Лоренс ван ден Акер като главен дизайнер на Renault - едновременно елегантна и агресивна. Очертанията и големите джанти напомнят на SUV модел. Но аеродинамиката е като на хечбек. Ван ден Акер признава, че навремето създали два варианта на автомобила - обикновен и спортен. Тогавашните шефове на Renault, все счетоводители, не били много очаровани от спортния. После дошъл новият началник Лука де Мео, хвърлил само един поглед на скиците, посочил спортната версия и казал: направете тази. Обикновеният вариант отишъл в кошчето.
    
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
С този автомобил най-после получаваме онази функционална революция в дизайна, която ни обещаваха още от зората на електромобилите. Той е дълъг 4.20 метра, някъде на границата между В- и С- сегмента. Но като междуосие, тоест като използваемо място вътре, е идентичен с Nissan X-Trail, който иначе е с половин метър по-дълъг.
    
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
ТОВА Е ВЪЛШЕБНА КОМБИНАЦИЯ: лесна за паркиране и маневрена в града кола, но с вътрешното пространство на голям SUV. За последното спомага и хитрото инженерно решение цялата структура на климатика да се измести под предния капак. Така таблото на новия Megane е с доста по-малък обем. Лостът за предавките е вече на волана, което окончателно освобождава централната конзола като място за вещи и за безжичното зарядно за смартфони.
    
     
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
Другата очевидна новост е информационната система. Тя получава над 12-инчов екран - най-големият, монтиран някога в Renault. И, което е по-важно, получава съвсем нова операционна система от Google. Вече няма и помен от неинтуитивния характер на старите R-Link системи. Тук всичко е очевидно и съвсем лесно, поне за хората, ползващи телефон с андроид. В същото време ги има и добрите стари физически бутони за основните функции.
     
     
Renault Megane E-Tech тест драйв
     
     
Новият Megane е приятно място за седене. Тапицериите са меки и по нищо не личи, че са от рециклирани материали. Последното важи и за дървения фурнир при високите версии. Седалките са удобни, местата за вещи - рекордно много. В кутията под подлакътника влизат седем литра, тоест една нормална дамска чанта.
    
     
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
ВСИЧКО ТОВА Е ЧУДЕСНО, но от една френска компания по начало се очаква да предложи комфортен интериор. Как обаче стоят нещата със задвижването? В България E-Tech ще се предлага в два варианта: с 40-киловатчасова батерия и мощност от 130 коня, или с 60 кВтч и мощност от почти 220 коня.
Това е използваемият капацитет, а не пълният.

Renault Megane E-Tech

220 к. с. максимална мощност

7.4 секунди 0-100 км/ч

160 км/ч максимална скорост


Въпреки всичко не звучи много, на фона на някои конкуренти. Само че, за разлика от въпросните конкуренти, в Renault не им се наложи да създадат спешно цяла нова електрическа гама за година-две. Французите бяха сред първите в електрическия сегмент, и десетгодишният им опит със Zoe сега дава плодове. Megane E-Tech е един от най-ефективните електромобили на пазара, със среден разход под 13 киловатчаса за 100 километра. На теста в южна Испания ние постигнахме малко под 14 киловатчаса, без да пестим особено. За реалния живот това е смайващо постижение.
     
     
Renault Megane E-Tech тест драйв
Дигиталното огледало за обратно виждане е стряскащо в началото, но доста удобно, след като привикнете
   
     
ОБЯСНЕНИЯТА ЗА НЕГО СА НЯКОЛКО. Едната е в новото поколение електромотори - доста по-мощни от тези в Zoe, но с около една трета по-компактни и с 10 процента по-леки. Те са синхронни, с електромагнити на статора и ротора вместо с обичайния постоянен магнит. Това повишава малко консумацията на енергия, но пък за компенсация позволява доста по-прецизно управление на потоците. Освен това отпада нуждата от скъпи неодимови магнити.
    
     
Renault Megane E-Tech тест драйв
 Електрическият Megane е с близо 10 сантиметра по-къс от VW Golf например, но предлага с 60 литра повече товарен обем (общо 440)
  

      
Батериите, които се правят от корейската LG, също са доста по-тънки и леки - едва 395 килограма в по-големия вариант. Енергийната им плътност е с една пета по-висока, отколкото досега. Megane има термопомпа като стандартно оборудване, както и доста сложна система за управление на топлинната енергия между батерията, кабината, моторите и електрониката - подгрявайки това, което има нужда от подгряване, и охлаждайки онова, което трябва да е хладно. С по-прости думи това значи, че колата не губи много от обхвата си през зимата.
   
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
      
Колкото до зареждането, голямата батерия се зарежда от стенно зарядно за осем часа. Половин час на 22-киловатова бърза станция ви дава 80 километра пробег. Половин час на 130-киловатова станция, каквито вече има и в България, ви дава още 300 километра.

Още един коз е принципно новата система за обезшумяване. При нея основният обезшумяващ слой от нов тип пяна е положен между пода и батерията. Инженерите се кълнат, че това е напълно ефективно решение, и можем да го потвърдим след теста си. В същото време то прибавя само 3 килограма към теглото на автомобила.
    
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
КРАЙНИЯТ РЕЗУЛТАТ ОТ ВСИЧКИ ТЕЗИ ХИТРОСТИ Е, че Megane E-Tech е един от най-леките автомобили в своята категория - 1620 килограма, точно колкото дизелово Renault Koleos. И имайте предвид, че ниското тегло се отразява не само на разхода. Приятно ни изненадва и пътното поведение, за което всъщност има три обяснения. Това е първата кола на Renault в С-сегмента с независимо задно окачване. Освен това има най-директния волан в класа си. И накрая центърът на тежестта е с цели 9 см по-ниско, отколкото при конвенционалния Megane.
    
    
Renault Megane E-Tech тест драйв
   
    
Не бихме стигнали дотам да наречем това спортен автомобил. Но той е приятно динамичен и даже забавен за каране. А когато не сте в настроение за това, има 26 електронни асистента, които да улесняват живота на шофьора. Те черпят информация от камерите и от навигацията, така че могат да намалят скоростта, когато наближавате кръстовище или населено място. Само допреди пет-шест години се дивяхме на такива технологии в автомобили като Mercedes S-Class.
    
   
Renault Megane E-Tech тест драйв
    
     
НЕПРИЯТНИЯТ ФАКТ Е, ЧЕ MEGANE се доближава до тези автомобили не само като технологии. А и като цена. Най-достъпната версия с малката батерия ще се предлага в България за почти 66 000 лева. Вярно, с доста включено оборудване, включително климатроник, круиз контрол и сензори за паркиране отпред, отзад и даже отстрани. Върховата версия Iconic е почти 89,000 лева. Това е съвсем адекватно, и даже може би изгодно на фона на електрическите конкуренти. Но е шокиращо много за досегашните клиенти на Megane, които го избираха най-вече като практичен и достъпен. Може би все пак Renault трябваше да избере друго име. Защото очевидно вече се цели в друга публика.
  
   
Още снимки от теста на Renault Megane E-Tech вижте в ГАЛЕРИЯТА:

0 от 500
  • #57
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Само да поевтиният и Бай ****ьо ще разбере какво е автомобил от бъдещето. Всички електрични са с класа над ретро каруците с тровещ ауспух.
  • #56
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    И как ще преминеш на електромобил бе цената на приличен такъв Тесла е над 100 бона на едно Зое над 60к преди за цената на Тесла се купуваше Феррари 458 италиа все едно масово да минат на феррари или Порше.Ел колите си остават бутикови.Освен това колко хора могат да си позволят къща с пеилежащата имфраструктура.
  • #55
    4 rate up comment 7 rate down comment
    шефовете на Renault, ( преди 1 месец )
    все пак става дума за полудържавна перачница!
  • #54
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Разбираш ли защо не може да гледаш само миналото за да си обясниш настоящето, а да не говорим за бъдещето?Само допреди година, цените на горивата бяха горе-долу наполовина на днешните, а се очаква да поскъпват и още. За това поскъпване се говореше още от преди войната с добавяне на допълнителни данъци. Заради новата политическа обстановка, цените на горивата ще продължат да се покачват и само заради тях все повече хора ще преминават към електромобили. Така че скоро ще очакваме нов внос.
  • #53
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    80 хиляди километра са по 300 км всеки работен ден. Напълно постижимо при всякакви температури и с почти всякакви скорости.Дори да не са 14 киловатчаса на 100 километра, а да са 30% повече заради зимни условия и високи скорости при 18квч са 14 400квч х 14ст= 2000 лв за ток. Дори оптимистичните 5/100 разход на гориво, са 4000 литра при оптимистичните 3 лв са 12 000 лв , което е 10 000 лв разлика за година. Само тази разлика може да ти поеме 800 лв от лизинга за месец.
  • #52
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    "Кой колко пари имал, ама имал ли гараж ама зарядни станции и т.н."Освен парите, възможността за зареждане в къщи или на работното място и бързите зарядни станции по дългите маршрути има и още едно условие, което е почти задължително за някой да избере електрически автомобил, а то е по-важно и е от първоначалната цена. За да е рентабилна покупката на електромобил, трябва да изминаваш по много километри на година в рамките на пробега с едно зареждане. Това Рено осигурява над 80 000км
  • #51
    2 rate up comment 0 rate down comment
    До 49 ( преди 1 месец )
    Е последно след като от балкона не се вижда нито едно електрическо BMW, продадени ли са тези 55 броя или не? Не знам дали осъзнаваш, но това са 5,5% от всички продадени чисто нови BMW та в страната, което въобще не е малък дял, като първа стъпка. Ако и от Рено постигнат подобен дял електрически продажби на Меган, ще е много добро постижение. Нали и ти не си от онези, които очакват, че преминаването към 100% електромобили ще стане за една нощ?
  • #50
    4 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 1 месец )
    Много лесно се вижда кой се отмята от въпросите си. Пак цитирам " Коментираме Реното от статията и както ти правилно обясни,не го виждам пред блока си,нито виждам каквито и да е EV-та"Да видим дали правилно съм разбрал въпроса ти. Значи задаваш ми въпроса защо пред блока си все още не виждаш реното чието продажби все още не са започнати? Кажи ми какъв отговор очакваш на този въпрос? Също така казваш че в България няма електромобили, защото не са пред блока, но в същото време имало над 5000?
  • #49
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До #46 ( преди 1 месец )
    Ще ти напиша нещо последно, ще е кратко и се надявам да го разбереш. Кой колко пари имал, ама имал ли гараж ама зарядни станции и т.н. Всичко се изчерпва със следната статистика.За 2021г., BMW България са продали 1000 автомобила. От тях 45 са EV. Останалите 955 оставям на теб да кажеш какви хора са и защо така са преценили.
  • #48
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До #46 ( преди 1 месец )
    Колко пъти да ти пиша в прав текст. Не отговаряш а само потваряш моите въпроси. Добре, Варна не била меродавна. Справка със статистиката на КАТ показва, че към 9 март тази година в нашата страна официално регистрираните за употреба електрически превозни средства са 5674. Не четеш, бъркаш какво коментираме. Пак ми казваш как се развивала, а аз ти казвам не какво ще стане, а какво е сега.И да,парите също са проблем.