IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Renault Zoe срещу Peugeot e208: докъде стигат наистина електромобилите?

Тези две френски машини са лъвове в града - и скромни мишлета извън него

Само допреди две-три години сравнение между двата най-важни градски модела на Peugeot и Renault щеше да опира до неща като вътрешно пространство, удобство и икономичност. Днес единственото, което ни вълнува, е докъде ще успеем да стигнем с тях.

  

   
Запознайте се с Peugeot e208 и с новото Renault Zoe: двама от главните кандидати да осъществят електрическата революция в градовете на Европа. По странна ирония на съдбата те се опитват да го сторят, именно като престанат да бъдат градски коли.

В далечната зора на електрическата ера - тоест преди десетина години - идеята на повечето производители бе електромобилът да има малка и относително лека батерия. Такава кола би струвала по-евтино, би се зареждала по-често, но и по-бързо, и би покривала ежедневните ни нужди в града.

  
Renault Zoe, Peugeot e208, тест драйв

   

После обаче дойде Теslа и показа, че електромобилът може да бъде бърз и да изминава стотици километри с едно зареждане. И понеже това очевидно се хареса повече на публиката, всички други трябваше да ги последват.

В резултат получавате тези две суперминита, всяко от които струва колкото два или даже три бензинови аналога.

Renault Zoe години наред беше сред най-достъпните електромобили. Но новата, 55-киловатчасова батерия вдига цената до 61 600 лева за средно ниво на оборудване. А колата, която тестваме, отскача до 71 750 лева с допълнителните екстри. Но пък те са доста приятни: над 9-инчова мултимедия, аудиосистема от Bose, задна камера и асистент, който може да паркира вместо вас.

 
Renault Zoe, Peugeot e208, тест драйв

При Peugeot батерията е 50 киловатчаса, а цената - 70 800 лева. Но e208 се предлага само в най-високото ниво на оборудване и почти всички глезотии са включени в цената. Ще доплатите само 1200 лева за специален цвят, и евентуално още 1500 за стъклен покрив.

 

Renault Zoe

136 к.с. максимална мощност

140 км/ч максимална скорост

9.5 секунди 0-100 км/ч


Впрочем цената не е единственият показател, по който Zoe и e208 си приличат.
Ако гледаме само числата, това са две почти идентични коли. И двете са малко над 4 мeтра дълги, и двете имат еднотипни и сходни като капацитет батерии, и двете имат абсолютно идентична максимална мощност от 136 конски сили.
В действително обаче между тях няма нищо общо.

  
Renault Zoe, Peugeot e208, тест драйв
Zoe вече може да се зарежда и на бързи станции до 50 кВт, където 30 минути са достатъчни за пробег от 150 км. У дома със стенното зарядно устройство (7 кВт) пълното зареждане на батерията отнема 9:25 часа

   
Първата голяма разлика е във външния вид. Ако ги погледнете една до друга, Zoe вероятно ще ви се стори по-малкото - но всъщност е с почти 5 сантиметра по-дълго. Заблудата идва от доста по-голямата му височина - 35 сантиметра над Peugeot.
 

Peugeot e208

136 к. с. максимална мощност

150 км/ч максимална скорост

8.1 секунди 0-100 км/ч

 
От двете именно 208 в доста по-голяма степен се усеща като нормална кола. Може би защото е замислена като такава - технологично съвсем близка до обикновеното, бензиново 208. Докато Zoe навремето се появи на пазара като един от първите масови електромобили, и идеята на създателите му беше да внушава чувството за нещо специално, за нещо различно. Днешната кола е доста еволюирала от онази отпреди 7-8 години. Но тя е запазила това усещане.

 
Renault Zoe, Peugeot e208, тест драйв

е208 е първата електрическа кола в този сегмент, която може да се зарежда при 100 кВт, и тогава 15 минути стигат за 150 км пробег. Жалко, че все още няма нито една такава станция в България

  
Неслучайно в Renault почти не са пипнали външния вид на Zoe, ако не броим добавените светодиодни фарове от ново поколение. Но за сметка на това са го променили коренно отвътре. Приборите са изцяло дигитални. Вертикалната информационна система е по-удобна и лесна за ползване, отколкото досега, и работи с Android Auto и Apple Car Play. Напук на големия сензорен екран, има и физически контролери за климатика. Таблото е облицовано в доста мека пластмаса, макар че по вратите си остава досегашното бюджетно решение.

   
Renault Zoe, Peugeot e208, тест драйв

   

Позицията на шофьора си остава високо, което вероятно ще се хареса на повечето хора. Седалката не може да се смъква надолу, но пък воланът се регулира достатъчно, за да компенсира.

Задната седалка е приемлива и за възрастни хора, а багажникът побира 338 литра - малко повече от e208.

Пежото обаче несъмнено печели състезанието, когато става дума за вътрешен дизайн. И материалите, и формите говорят за автомобил от по-висок клас. Както и специалният триизмерен ефект на приборите през шофьора. Zoe обаче се усеща по-просторно.

  
Renault Zoe, Peugeot e208, тест драйв

  

Освен това вози една идея по-комфортно, вероятно и заради по-малките джанти. Но пък конкурентът му е доста по-динамичен - разликата в ускорението от 0 до 100 км/ч при двете е почти две секунди в полза на Peugeot.

Всичко това обаче са маловажни детайли. Истински важното за мнозинството клиенти е друго: за колко километра стига батерията.

  
Renault Zoe, Peugeot e208, тест драйв


    
Това е въпрос, на който никой не може да даде точен отговор. Според новите тестове WLTP, e208 може да измине 340 километра с едно зареждане. Zoe е способно на 395 км. Но това важи само при умерени температури. И само в града.

Това е царството на тези две машини. Тук те имат морално превъзходство над останалите - защото не цапат и не шумят. А също и моментално ускорение, което оставя всички други назад по светофарите.

В града електромобилите са царе. Извън града внезапно се преобразяват в срамежливи мишлета.

Част от проблема е психологическа - човек неусетно отпуска газта, когато знае, че най-близката зарядна станция не е на няколко пресечки разстояние. В България вече има известен брой станции, които правят пътуванията възможни - включително и бързи в Правец, Благоевград, Самоков, Пловдив, Сливен, Търново, Шумен... Но по нашия маршрут няма нито една.

Другата част от проблема си е напълно реална. Всяко по-сериозно ускорение топи обхвата. Както и движението със скорости над 80 километра в час. Както и изкачването по хълмове. Човек принудително става внимателен и възпитан шофьор.

  
Renault Zoe, Peugeot e208, тест драйв


    
В нашия тест, при заредени на 95 процента батерии, изминахме по 160 километра от София до Челопеч и обратно. След тях на Пежото му оставаха още 100 километра автономия. На Реното - 161 километра. Смятаме, че в реални условия извън града можете да разчитате на около 270 километра от е208, и на около 330 при Zoe.
Това е доста добър показател. С тези автомобили може да се пътува надалеч. Но все още не и напълно безгрижно.

Те си остават преди всичко машини за града, където са по-пъргави, по-евтини за експлоатация и далеч по-приятни от всички останали. Нужни ли са им тогава толкова големи и скъпи батерии? Не питайте нас. Отговорът на този въпрос зависи само от клиентите.


Още снимки от теста на e208 и Zoe вижте в галерията:

0 от 500
  • #38
    1 rate up comment 5 rate down comment
    Ннн ( преди 1 седмица )
    70000 лв., че за по-малко взимаш лимузината на тесла карана от пенсионерка в германия само до лидл, без никакви забележки и със супер автопилот! С две думи "плащаш и след това колата сама те кара където кажеш"
  • #37
    0 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    №36, пробвал съм, и3 както и ел. версия на Форд, която не стигна до пазара. За кеф изобщо не може да става дума. Изчерпва се само с ускорение (както и батерията). Оттам нататък се почва един покер, с това докъде ще стигнеш и после колко ще висиш преди да продължиш. Има безспорни предимства за града, но не стават за оснвна кола, а са прекалено скъпи за 2-ра. Колкото до екологиятя - къде бяха всички тези активисити преди 30-40-50г? Да, караха "мръсните" коли, 100кс, 10/100 разход, без кат.
  • #36
    4 rate up comment 0 rate down comment
    AAV ( преди 3 седмици )
    И искам да допълня - само който не е пробвал да покара електричка досега, само той не знае какъв кеф е! Ако ви е скъпо да си я купите, можете да пробвате като начало една от колите на Spark. Много е лесно и не е толкова скъпо. Заслужава си!!!
  • #35
    5 rate up comment 1 rate down comment
    AAV ( преди 3 седмици )
    Не, че елекромобилите ще оправят положението веднага. Има достатъчно противници, които се опитват да убеждават, че и те замърсявали много, макар и косвено. Но елекромобилите са важна крачка по пътя към един свят с по-чист въздух, като начало в градовете, където положението е най-зле. Всяка крачка, особено в началото, е трудна и... скъпа. Въпросът е доколко сме готови да платим цената за едно по-чисто бъдеще, а не за по-мръсно настояще...
  • #34
    6 rate up comment 2 rate down comment
    AAV ( преди 3 седмици )
    До ентусиастите по ДВГ - заради такива хора като вас, които мислите само за пари и лукс и не ви пука какво излиза от ауспуха, хората стават все по-болни, животинския и растителния свят загиват, а планетата ни все по-бързо върви към невъзможни условия за живот. Имате ли деца и смятате ли да имате? Какво мислите за тяхното бъдеще, не за вашето настояще? Един човек бе казал - ние не получваме условията на живот в наследство от родителите си, а ги взимаме на заем от децата си. Замислете се!
  • #33
    1 rate up comment 8 rate down comment
    Както винаги ( преди 3 седмици )
    рено ще стигне до кривата круша!
  • #32
    1 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Еми в голяма грешка си драги, карам кола от премиум сегмента и предната и по-предната и обслужването може да е скъпо само в главите на хората, които никога не са притежавали. Смяна на масло, въздушен, горивен и маслен филтър плюс филтър на климатика и филтъра на купето струва 800лв. и се извършва на 30 000км. при мен това е на 2г. веднъж. Ако си с Хюндай може да ти излезе с 200-300лв. по-евтино, толкова по въпроса.
  • #31
    8 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    не може да си броиш монетките в джоба и да искаш да си клиент на премиум сегмента още повече че следпродажбеното обслужване е майка плаче грамофон свири това сервизно обслужване на 30 000 е за балъците които представа си нямат от автомобили
  • #30
    5 rate up comment 4 rate down comment
    #22 ( преди 3 седмици )
    Нормалният човек си купува една такава за града и има една кола за каране за удоволствие и ходене на морето, вместо по цял ден да цъка обяви и да си мечтае като теб
  • #29
    7 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Специално при електричките ако си купиш сега може да се набуташ силно. Първо, че технологиите се развиват много бързо, всяка година ще излизат все по-добри и по ефективни батерии, за сметка на това и по-евтини, в един момент може да се окаже, че парите които си дал днес за електричка с 300км. пробег, за същите пари след 3-4 години да има по-евтини ел.коли с двойно по-голям пробег. И при евентуална препродажба след години да не можеш да я продадеш на сносна цена,